AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.674

Byte växellåda?

Har skrivit om detta problem tidigare men fick som inga svar.

Bara över en natt så började det rassla utav tusan när jag tryckte in kopplingen. Lämnade in den till min mekare som bytte koppling och urtrampningslager, han sa att båda sjöng på sista versen. Hämtar bilen och det låter likadant som tidigare då säger han att bottenstocken är slut.

Vad jag inte kan fatta är hur växellådan kan leva om när kopplingen är helt nertryckt. Så fort jag nuddar kopplingnen så skrammlar det för att sedan låta som värst halvägs. Helt nertryckt är den hyfsat tyst.

Svänghjulet som kan jäklas?

Meken är 100 % på att det är växellådan :/ men ja vettitusan, absolut inga oljud under körning oavsett hur hårt jag belastar den.

Har hittat låda för 14k men känns surt betala 1200:- i frakt bara för att komma på det är svänghjulet.
Fast....Med HELT nedtryckt koppling så borde (borde!) ingående axel i lådan inte snurra alls, helt säkert om man har nån växel i, mindre säkert om den ligger i friläge (kopplingen kan "dragga" så pass att ingående axel snurrar med lite lätt...

Att det låter som värst med halvt nedtryckt koppling låter ju skumt speciellt när du bytt urtrampningslager. Ett urtrampningslager kan väsnas dels när det belastas (kopplingspedalen trycks ned) ELLER när pedalen är helt uppsläppt, dvs lagret är så löst/slappt att det skallrar, fast då brukar de i regel även knorra när de belastas med.

Du bör nog byta mek, han borde ju ha märkt (och kontrollerat) svänghjulet vid kopplingsbyte. Min personliga åsikt är att man byter alltid svänghjul om man byter koppling, bara för att vara på den säkra sidan.
Nja byter inte mek, han kan skruva. Men får väl ta upp en låda så man har i lager ifall att.

Är det bara svänghjulet så är ju 1200:- i frakt lite mot 14k.
Bytt växelåda och samma JÄVLA OLJUD. Nu återstår bara svänghjulet att byta men meken kollade detta vid kopplingsbyte och såg inga fel.

OBS!

Bottenstocken på min låda glappa som faen så alla vi och jordens barn var säkra på att det var lådan som var väck.

Var hitta billigast svänghjul?

Länk

Ska inte göra ett försäkringsbedrägeri :P Jag ska fixa bilen . .... Men snart less..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.