AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.926

Någon som kör med NVO100?

Hej, såg i tidningen att Volvo godkänner nu NVO100 för alla sina diesel motorer. Tidigare har lastbilstillverkarna Volvo, Scania, MAN och Mercedes godkänt det för sina lastbilar.
Jag undrar om någon kör sin BMW med NVO100? I så fall , vad är upplevelsen, ekonomin ect.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har provat i både BMW:n och Mercan.

BMW:n svarar mest positivt på HVO100 med märkbart mjukare motorgång/motorljud.
Särskilt vid kallstart på vintern märker man att HVO är mer tändvillig och ger snabbare start och mjukare motorgång.

Förbrukningen är ungefär som med vanlig diesel, har inte kunnat mäta någon markant skillnad. I teorin ska HVO100 innehålla ca 3% lägre energi men å andra sidan är den mer tändvillig så det verkar ta ut varandra.

Den enda parameter som HVO100 inte klarar för att kunna klassas som dieseldrivmedel enligt nu gällande EU/nationella standard, är att densiteten är precis utanför nedre gränsvärdet.
Viskositeten och alla andra parametrar klarar kraven för klassningen.

Egentligen är HVO en mycket bättre och renare produkt som gör att motorn och DPF/katalysator mm. mår bättre.

När priset nu är nästan en krona högre än för vanlig diesel och ca 50 öre dyrare än ren "blankdiesel", tankar jag numer "blankdisel" för att slippa RME-inblandningen (7% i vanlig diesel). Blankdieseln gör att förbrukningen sjunker något och motorn känns starkare. Det senare märks mer i Mercan än i BMW:n.

Hade HVO100 haft samma eller lägre pris än blankdieseln hade jag tankat HVO100.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Johan vad menar du med blankdiesel?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Det är diesel utan RME. Även kallad diesel B0.

Men var tankar du det Johan? Trodde det var mest båtmackar och andra ”specialställen” som hade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
08976, den lokala firman "Runes bensin" har flera tankställen runtomkring och en av dessa automatstationer säljer "blankdiesel" - den är 30-40 öre dyrare än vanlig RME-blandad diesel men ger lägre förbrukning (vilket kompenserar merpriset i totalkostnad) men framförallt slipper man RME:n och alla dess negativa effekter på bränslesystemet.

Mvh
Johan B

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har fått för mig att HVO ska göra att motorn går "hårdare" och ge mindre effekt, låter ju inte så på det du skriver Johan. Ska bli intressant att se om BMW godkänner den för sina motorer, någon som vet om dom tittar på detta?
Rubriken på tråden är väl lite missvisande?

Bränslet ifråga heter väl HVO100 och inte NVO100?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Korrekt, det heter HVO100!

Hittade en oberoende vetenskapligt utförd studie, iofs kopplat mot marinsidan men ändå intressant:

Länk

Slutsatsen i studien:
"Genom att använda HVO istället för fossil diesel eller HFO kan man förvänta sig stora potentiella miljövinster. Sett till drift och förbränning är HVO överlägset fossil diesel och HFO och det bör inte heller framkalla några tekniska problem. HVO har dessutom god lagringsstabilitet, något som kan vara en stor akilleshäl för andra biobränslen. Det finns alltså inte några direkta driftmässiga skillnader som skulle vara till nackdel för HVO. Vi drog därav slutsatsen att HVO sett till vår frågeställning är ett bättre bränsle."

Ferlin, nej man brukar säga att det ger en mjukare och tystare motorgång då tändvilligheten är högre. Detta upplever jag också i verkligheten, det märks extra tydligt vid kallstart när det är kallt ute.

Mvh
Johan B

@henke lexus: ju helt rätt, jag blandade ihop det. För övrigt förkortningar som denna påminner mig om typ nåt virus :-)

@Johan B: du skriver att det enda som egentligen skiljer from diesel är vikten. Vad kan det ha för konsekvenser (jo, förutom att heltankad bil är något lättare )
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Z3c 4 ever, så vitt jag kan bedöma: ingenting (mer än att den inte klarar den formella gränsen enligt specifikationen för diesel).

Det har som sagt gjorts en hel del fältstudier i verkligheten på lastbilssidan och de har inte rapporterat in ett enda problem som kunnat relateras till HVO100, däremot har de rapporterat in många positiva effekter gentemot användning av vanlig diesel.

Troligen kommer man framöver att justera densitetsgränsen så HVO100 klarar specifikationen. Problemet är bara att det är på en väldigt begränsad marknad som HVO100 säljs (läs Sverige och något land till) vilket gör att det är få som pushar på i frågan internationellt och inom EU.

Det som ställer till det lite i debatten är att HVO100 ofta klumpas ihop med RME som "miljödiesel" och RME har ett antal negativa effekter gentemot diesel och HVO100...jag undviker därför om jag kan att tanka RME-inblandad diesel.

Mvh
Johan B

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Var kan du köpa din icke RME-inblandad diesel?

Sökte lite, och det ser ut att vara omöjligt att köpa B0 där jag bor som privatperson...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev tidigare har den lokala bensinstationen flera automatstationer i närområdet och en av dessa säljer B0.

Däremot är jag medveten om att det kan vara problem att köpa B0 på de flesta orter i Sverige om man inte har firmakort och tankar från pumpar avsedda för tunga fordon mm.

Sjömackar brukar sälja B0.

Mvh
Johan B

ma
358
majtii
F36 4-serie
Enligt BMW kan alla dieslar efter mars 2020 köras på HVO. Men varför just mars 2020?

Togs några motorer ur produktion då eller ändrades något annat? B47 tex kom runt 2015 och produceras ännu. Suffixet T är väl sista revisionen från runt 2017 och borde vara identisk med de som producerats efter mars -20. Så varför det lite kryptiska brytdatumet?

Bavaria säger

Du behöver bara byta pump och tanka med drivmedlet HVO100.
jag har ingen aning om när detta är skrivet

Jag gissar att det handlar om att den behöver pumpa mer när bränslet är tunnare Och innehåller mindre energi?

En dieselmotor som får för lite bränsle kan väl bli för varm

eller så kanske det handlar om att motorn ska kunna ge sitt maximala prestanda

eller när du ska köra riktigt fort

Då kanske det kan bli för mycket för den vanliga pumpen ?

Länk

Anders Ljungberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.