AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.326

Få tillbaka samma härliga väghållning eller bättre. Bmw 335i -08 M-sport

Hej! Jag har nu haft min bil i snart 2 år och har på senaste tiden känt att den börjat svaja mer i kurvor än tidigare, finns det några delar som brukar slitas ut som påverkar detta? Jag har msportchassi original.
Sett att damasken på mina stötdämpare fram har lossnat på båda sidor men det kan väl inte påverka? Kanske dämparna är lite defekta vad vet jag. Finns det något man kan uppgradera till det bättre men ändå inte behöva spendera hela semesterkassan så uppskattas dom tipsen!

Mvh Berry
Vet inte hur man redigerar så skriver ett till svar, på senaste tiden har jag även upplevt att jag känner av vägen mer i ratten än tidigare. Som att det känns hårdare i ratten när man kör på ojämnheter än innan. Hade kraftiga vibrationer vid inbromsning ett tag till jag bytte bromskivor som löste det problemet.
Har den gått långt? På en bil från 2008 så kan nog det mesta börja ge sig så smått. Allt från stötdämpare till fjädrar till bussningar. Hur är däcken?
Tror den ligger runt 12k mil, alla däck är bra! Är det i någon ordning man ska börja byta saker? Om man inte har råd med allt samtidigt alltså.
12k mil är inte speciellt mkt. Min gamla e92 335i sålde jag vid 14 (vill jag minnas) och den kändes fortfarande tajt och fräsch. Enda gången jag inte tyckte om att köra den var vid v-max då den upplevdes lätt i framvagnen.

Osäker på ordningen, det är säkert någon annan som kan det här bättre, men bussningar för mig har alltid hållt längre än stötdämpare och byte av stötdämpare gör natt och dag om dom gamla är slitna och kanske lite läck.

Bussningsproblem har för mig alltid visat sig snarare som vinglighet och spårkänslighet på rakväg (främst) etc snarare än svajig i kurvor.

Någon mer kunnig i chassidynamik kommer nog svara bättre :)
Det är sällan lönt att smådutta med att bytta enstaka grejer. Efter 12000 mil så har dämparna sett sina bästa dagar, men därmed inte sagt att de är "tvärslut", för det brukar de inte vara förrän mellan 20-25000 mil, sen att folk fortsätter att köra tills besiktningen inte klagar är en annan historia. Jag skulle köpt nya fjäderben runt om, eller coilovers. Vill du hålla dig så nära original M-Sport som möjlig så köper du Bilstein B12 ProKit, kostar runt 7000 kr för 4 dämpare + fjädrar. Du bör även byta övriga "monteringsdelar" som topplagringar, gummiunderlägg mm, säkerligen ytterligare 2000 kr om man köper kvalitetsdelar, eller till o med original delar. Monteringen är relativt enkel, den bör man klara själv. Alternativet är rimliga coilovers tex D2, K-Sport eller BC-Racing. Dessa brukar kosta runt 8000-9000 i "Street utförande". Fördelen är att du kan sänka "steglöst" efter din smak, eller till o med höja bilen? Dämpningen är stramare/hårdare än M-Sport när det gäller coilovers, man brukar även kunna välja om man vill ha justerbara topplagringar fram eller OEM-liknande i "gummi". Det brukar även gå att ställa in dämparnas "hårdhet", se denne funktion mest som en gimmick. Jag har två identiska bilar, den ena har D2 Street Coilovers den andra har B12 ProKit. Bilen med D2 har klart snyggare kilform men även hårdare dämpning. Nackdelen med coilovers är att de kan låta lite speciellt om man har justerbara topplagringar. Höjdjusteringen gängor måste skyddas, gör de inte det kan man utgår från att gängorna är helt förstörda inom 3-4 år?

Utöver detta måste alla bussningar/leder kollas noga, det börjar bli dags att byta vissa/några/alla efter 12-15000 mil. Mitt råd är att man går antingen all-in o byter allt (dyrt men billigare då arbetskostnaden vid byte av allt är lägre än om man räknar samman att dutta med att byta de en och en...) eller så kollar man vilka som är bytes mogna o så byter man bara de, men på båda sidor. Dvs om en länkarm är kass på ena sidan, men den andra likadana på andra är inte kass, så byter man ändå på båda sidor. Går du all-in o byter precis allt i chassiet (inkl bussningar,stag, fjäderben mm) så landar vi nog på runt 15-20k i delar inkl fjäderben/coilovers. De flesta stagen/bärarmarna bör man kunna byta själv, att byta bussningar o liknande skulle jag rekommendera att lämna till en kunnig verkstad.
Tack för svar! Ska man byta bussningar/länkarmar både fram och bak? Har nyligen bytt dämpare bak så tänkte att det lär väl räcka med fram bara. Blir att spara ihop en slant och köpa det mesta samtidigt då, antar att man lär göra hjulinställnging efter? Tänkte nog byta det mesta själv om jag får tag på en press etc. Detta blir dock inte förens jag löst missfireproblemet, antingen hpfp eller spridare som behöver bytas (ingen aning vilken man ska börja med).

Vilka märken är bra kvalité när det gäller länkarmar, bussningar etc?

Tack igen för hjälpen :)
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Rft däck ? Om bilen spåret känner vägen byt bort rft å satsa på bättre däck. Jag hade 3-4 mm kvar men den spårade så jävligt att jag tänkte köra dem sommarn ut men som tur var åkte jag på punktering så då böt alla. Jag fick utan att överdriva hålla hårt i ratten vid minsta lilla ojämnhet
Jag har inte rft, är Michelin ps4 runtom, Gått 1 säsong typ.
bl
2.294
blixten
325i -88
Bäste BerryBus, du behöver inte byta alla de grejer som dawwe föreslår för att få tillbaka dina köregenskaper! Det räcker med att du byter bussningar och köper nya stötdämpare fram om de bak nyligen är bytta. Ta reda på artikelnumret hos bmw för framdämparna och/eller fjäderben om de är i dåligt skick/rostiga. Lägg in artikelnumret på google och köp sachs dämpare eller fjäderben motsvarande original i Tyskland för ca 1/4-del av BMW:s pris. Köp Meyle bussningar på samma sätt och du har en bil med "Nya" vägegenskaper för kanske max 8 000 kr. Fjädrarna behöver du inte byta om de inte är av.

Jag har gjort det själv och vet vad jag talar om.
Blixten: Har jag sagt att han måste byta allt? Jag brukar byta allt eller inget, Anledningen har man redan snuddat vid, efter varje ingrepp vad gäller hjulupphängning så skall man göra en 4-hjulsinställning. Ponera då att man äger bilen under 4 år, och under dessa år så byter man hjulupphängningsdelar 4 gånger. En 4-hjulsinställning kostar ca 1500 kr. Väljer man då att göra allt på en gång så har man alltså 4500 kr extra att köpa delar för, det räcker sannolikt till att köpa de flesta bärarmarna fram & bak. Med andra ord, det blir ekonomiskt, o så bra det bara kan bli.
bl
2.294
blixten
325i -88
Den som är lite insatt i ämnet inser snabbt att du överdriver våldsamt och inte är trovärdig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.