|
|
|
|---|---|
|
Jaha, jag har bytt till nyare bil, från en välutrustad E91 325:a till västvärldens klenast utrustade 330d F31. Jag är inte så värst bekymrad över avsaknaden av utrustning för jag värdesätter körkänsla och motor mer men när man går från PL 7 - ljudet i E91 till standard i F31 känner man att det kanske inte riktigt duger. Jag har läst lite trådar om detta och det verkar som om BMW´s eget Alpinepaket eller någon av ljudbyggarna med färdiga paket är det man ska satsa på. Det skulle innebära i runda slängar 15k för att uppgradera ljudet. Måste det kosta så mycket? Och om det nu måste kosta så mycket vill man ju vara säker på att man får det som "ger mest" för pengarna. Alpine har en liten fördel i att det finns som orginalutrustning (tycker jag i alla fall). Finns det lite samlad erfarenhet om detta man kunde få ta del av här? Ventilera gärna alla åsikter eller tips ni måhända ha. Tack på förhand! | |
|
Har själv haft ljudbyggarens paket i en 120 och en 320GT. Helt grymt välljud klart o med rejält tryck. Gladen högtalare o mosconi slutsteg med DSP och blåtand Ger överlägset ljud, klart bättre än att använda bilens stärkare. |
|
|
Tack för svaret. Vilket paket hade du? De har några olika ser jag, brons, silver, guld och platinum. De verkar bara byta ut högtalarna i dörrarna och sätta dit små diskanter i fönsterbågarna, plus slutsteg så klart. Man hade nästan önskat att de bytte högtalarna bak och gjorde något åt de under sätena också. |
|
| Jag hade Alpine till min e91, och var nöjd med det. Kostade snarare 5000 än 15000 för prylarna. Någon tusing till om du inte installerar själv. | |
| Det var intressant. Vart hittar du de priserna? | |
|
Här köpte jag till min förra E90 för ett antal år sedan. Då kostade de 400€ bara. Installationen var relativt enkel även om den tog sin tid eftersom diverse paneler fick tas bort vid högtalarbyte och kabeldragning. Länk |
|
|
Jag köpte hos Bevara Solna 20% vid ett Bmw CS jippo |
|
|
Gladen har väl diskuterats tidigare - sök efter äldre inlägg... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har sökt men det är lite tveksamt om det är bättre som jag förstår... Nu ska jag bara vänta på ett CS jippo där det blir 20% på precis det jag vill ha. Det känns lite osäkert. Mats hade ett bra tips. Jag antar att jag köper skiten där så får jag hitta nån som kan installera det. Det ska ju tydligen integreras i I-drive så jag vet inte om jag kan göra det själv. Dock måste jag hitta nya fönsterkanter osv också. |
|
| Fönsterlisterna med diskantuttag var billiga hos BMW. I alla fall till E90. Någon hundralapp för båda. | |
|
För att förtydliga, BMW CS jippot gav 20% på alla reservdelar förutsatt att man hade förbeställt. Jag vet inte om det anordnas nuförtiden, men det var så i flera år en gång om året. Kanske inte dessa 20% får dig att köpa eller avstå, men om man kan vänta in tillfället så spar man kanske en tusing. På E9x var det inget att integrera utan bara att följa bruksanvisningen. Ganska rättframt för den som är normalhändig, och inga konstigeheter för en bilradiofirma. Byta dörrlisterna, byta element, slutsteget därbak och koppla in alltihop. Jag bytte dessutom subbarna under framstolarna till bättre (ingick inte i Alpine). |
|
|
Tack för informationen. Ja, jag vill också byta subbarna under framstolarna, det är ju det naturliga att göra tycker jag. Gick du på nån orginaldel eller rekommendation från någon firma? Jag köper nog paketet från länken som Mats tipsade om. Vettigt prissatt. Det här forumet är jädra bra när man behöver sån här information. Tack alla som svarat! |
|
|
Jag hittade ett par begagnade originalbasar från Hifi systemet Har alla gamla standardhögtalarna kvar, om någon vill ha :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.