|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte lämna in bilen men ville kika här först efter eventuella tips. Vid lättare bromsning, vid stora som små hastigheter så skakar ratten. Det är inte så pass mycket att jag måste hålla emot eller liknande. Men tillräckligt obehagligt för att förstå att det inte är normalt. Bromsar jag hårt, känns inget. Bilen är som vid en vanlig inbromsning dvs. Obs, bytte skivorna och klossarna fram, felet kvarstår. | |
|
När jag hade det så på min cab (e46) så var det de undre bakre länkarmsbussningarna som blivit trötta. I framvagnen alltså. Efter ett byte blev bilen som den ska. Hur långt har den gått? Den är inte så gammal men bussningarna slits ju successivt till dess att dom helt vips är så pass dåliga att det börjar kännas. Varför det bara känns vid lättare inbromsning är för att kraften för att helt hålla bussningen still inte är tillräckligt stor. Av samma orsak känns det inget när man kör framåt. Så fick jag det förklarat för mig i alla fall. Niklas Fransosen |
|
|
Det är otroligt att det är bussningar. Jag tror med på att ett eller flera ok kärvar lite, det är inte speciellt ovanligt - speciellt om bilen körs sällan och lugnt. Prova att köra som en jefla biltjuv och bromsa stenhård från höga hastigheter flera gånger. Det har hjälpt förut och kan funka igen. |
|
| Eller, visst kan det vara bussningar. Det är ett bra tips, men dom brukar hålla längre.. | |
|
Har kört som en biltjuv redan ;-) Bilen har gått 10k |
|
|
Ok, då har jag inga fler tips :) E du händig så kan du fixa till oken själv. Det är inget svårt jobb, speciellt inte om du inte har de blåa m-sportbromsarna. Men det kräver ju lite tålamod och verktyg. |
|
| Jag hade så då var det bromskivorna som hade slagit sig. | |
| Xvetlana: Min har gått 20k, skivorna är slitna men det vibrerar inget. Kör med originalskivorna. Skulle knappast tro att att bussningarna är bytta på min, haft den sedan 12k... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.