AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
384

944 tubo vs. M3 E36 3.0

Perkka
Hej, tänkte höra om nån har testat att rejsa mot en 944 turbo med sin M3-a (3.0)? För en kompis har nämligen en sådan Porsche, & den går fruktansvärt bra.. Att kräma ur så mycket kraft ur en 2.5-liters fyra (?) e bra gjort.. Jaja turbo naturligtvis men dock bara 220hk org.. 0-100 ligger den väl lätt under 6 sek tror jag..? Han körde 270 km/h med den (mätarfart)utan problem innan chippningen, & nu törs jag knappt tänka på hur bra den går.. Synd att den e avställd för tillfället :( & jädrar va den ställer ut i svängar & dylikt.. Roligare bil får man nog leta efter..

Jag har åkt både en sådan M3-a samt polarns 944, & kan ju säga att Porschen kändes mycket brutalare.. Men vem vet, kan ju bero på att man sitter så väldans lågt i Porschen att fartkänslan bli mer påtaglig..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Jag har kört mot en chippad 944turbo från 86 (dvs de me några häst mindre än de nyare). Vi körde från ca 100 till 240 och de va jämt upp till 200 och sen drog min M3 ifrån 944an. Å min M3 är helt original.

larsson -m3 93-
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Det är lite att jämföra äpplen och päron.
En fin 944 turbo S - 88 kostar runt 80000 i tyskland och har 250 hk och gör enligt fabriken 0-100 på 5.5 sek.

En M3 E36 är en mycket nyare, modernare och framför allt dyrare bil. I alla fall om man ska ha en fin.

Lägg mellanskillnaden på att trimma Porschen så får du en snabbare och tuffare bil.
Perkka
Kompisens e en 85-a.. Om d nu va till nån hjälp..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
944 turbo är jag lite sugen på. Körde 928 s tidigare. Porsche är trevliga bilar. Bmw likaså.
300
höfläkt
535daT -05
Porschar med motorn fram :( typ 944 o 968 turbo går att få riktigt snabba. Dom är väl balanserade och lite råare än e36 M3. Däremot är en fin M3 nog ett bättre val om man slår samman alla faktorer, och inte tänkt göra om bilen till race.
Drog en 944 Turbo S lätt.
Med vad, Ferrari?
M3 3,2
300
höfläkt
535daT -05
"Drog en 944 Turbo S lätt."

en S dessutom.....med 3,2 M3...
hmmmm
Gustav, på vilket sätt drog du Turbo S:en? I låg eller hög fart? Kan tänka mig att din M3:a drar en Turbo S relativt lätt i högre hastigheter. Från t ex 0-100 är det väl ganska jämnt?

Jens
Först såg jag ett avstånd byggas upp mellan säg 100 km/h til 170 km7h när han var bakom. Därefter intervall upp till 200 km/h med diverse kurvor. In till Norrtull om det säger er ngt.

"Drog en 944 Turbo S lätt."

en S dessutom.....med 3,2 M3...
hmmmm "

Höfläkt motivera tack.

Det var endast i de intervallen.

Körde mot en 3,2 med en turbo S och har svårt att se att skulle vara LÄTT att åka ifrån en turbo S .
Upp till 200 var det otroligt jämt.
sebbe_bmw
Men gubbar...det är ju Turbo i Porschen det säger väl allt..do mahr inte lyckats med motorn!

Sebbe
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Sebbe_bmw;....."Porsche har inte lyckats med motorn".....måske i en 924, men i en 944 Turbo S......?????????

V-max
Varför kan man inte lyckas med en motor bara för att det är en turbo på den?
Sebbe- Provkör en 996 turbo .Är tveksam till att du kommer tycka att motorn är misslyckad.
Men vad vet jag.........
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Sebbe_bmw;...jmf. bmwpower´s "nyheter" :

2002-09-10 Saxat om BMW

"Den nya 5-serien (modellkod E60) rycker allt närmare. Senaste bilderna med lite mindre maskering kan ses i Auto Strassenverkehr nr18 liksom i senaste Teknikens Värld. Där visas för första gången också en bild av interiören som starkt påminner om 7-serien, inklusive i-drivereglaget, dock med växelspak/-väljare som tidigare mellan sätena. Enligt samstämmiga pressuppgifter skall den nya 5:an debutera i sedanversion på Frankfurtmässan IAA i september 2003 följd av touringversionen ca ett halvår efter. Å andra sidan säger flera återförsäljare (Bl.a. i Berlin och Solna) att den skall presenteras redan kvartal 1 2003 och att order (köplats) fn tas i Sverige för leverans i augusti 2003.

Motormässigt kompletteras de befintliga sexcylindriga 2,2, 2,5 och 3,0-motorerna av en dubbelturboversion av 3,0:an på ca 380 hk. Nåt att bita i för DKW:s A6 2,7 biturbo! På toppen, ca ett år senare, väntas den nya M5:an med en V10 på runt 500 hk. Enligt AutoBild skall M5:an komma även i touringversion, vilket inte har funnits sedan E34-modellen. Senare sägs sexorna komma i valvetronicversion, förmodligen runt 2005, i samband med 3-seriens modellskifte och motorbyten även där".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.