AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.172

Lädervård för matt finish

Olika biltillverkare kör med olika material av läder etc.
Antar också att olika produkter passar bäst för diverse typer av ovanstående material.

Nu undrar jag vilket medel som passar bäst för den typ av läder som sitter i en Volvo årgång 2017. Jag har googlat mig fram på produkter och hört gott om Gliptone men då jag inte fått fram om någon recension där man provat det på Volvos läder så vill jag kolla med er om eventuell någon av er vet om vilken produkt som definitivt kommer ge gott resultat. Vill gärna ha en matt look likt BMW:s läderklädsel.

Då något svar inte dök upp så bidrar jag själv med en produkt som fått goda recensioner och länge varit med i branschen. Leatherique.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Generellt tips: Mycket av det blanka på lädret är smuts. Tar du bort smutsen, blir ytan genast mer matt. Börja med ett rengörningsmedel och borste. Torka av med diamantduk.

Se instruktion på pingens.se

Sedan slits ju ytan med tiden och blir mer blank, detta är särskilt tydligt på t.ex. läderrattar.

Det minst effektiva för att få matta ytor är att kleta på ett medel: därav borsten. Smutsen måste bort.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tegel, borste kan vara lite olika saker. Vilken sort menar du? Länk?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I princip samtliga guider jag sett kring rengöring (inte bara läder) så behövs en borste för att agitera och lyfta upp smutsen (såvida det inte rör sig om mycket ytlig smuts vilket det sällan gör när det gäller läder).

Tänk på att Leatherique har ett lite "bakvänd" namngivning jämfört med många andra produkter. Du använder först Rejuvenator som är en del av "grovtvätten" (hjälper till att lyfta upp smutsen). Sist använder man Cleaner som är en cleaner och conditioner (och som kan användas emellanåt vid lätt rengöring).

Vill minnas jag såg en guide från en brittisk(?) återförsäljare där de beskrev Leatherique, ska se om jag kan hitta det...
Precis, processen är i den ordning som du beskriver. Jag har sett flertalet video på Youtube och då är det både från privata samt professionella inom rekond. Bara sett och hört goda recensioner. Nackdelen är väl att det tar sin tid och att Rejuvenator ska helst ligga på ett helt dygn för bästa resultat. Rätt så söligt jobb dessutom :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Grelle, en korthårig ganska tät borste. Typ en liten ’skurborste’. Kolla pingens.se, tror de kallar den ’bilvårdsborste’ eller liknande.

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.