|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att luftbälgen var trasig på min E34 520i 93. Sökte på realoem.om och fick upp två nummer: "13541427780" "13541726633". Tänkte beställa andra delar också via nätet men luftbälgen verkar inte finnas på många ställen. Ser att många har till 525:an med andra artikelnr. Av bilderna att döma så ser jag ingen skillnad mellan de för 520 och 525. Någon som kan reda ut vad som skiljer mellan dem? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad jag kan se så har 1 427 780 ersatt 1 726 633. Ganska vanligt att de ersätter ett artikelnummer med ett annat. Så vad jag kan se så är det 1 427 780 du ska ha och att det inte finns några variationer här (1 726 633 är samma sak fast det är ett artikelnummer som utgått). 1 427 780 satt bara på E34 520i M50 och är således den du ska ha. Bilderna i ETK är endast exempelbilder och inte avsedda för att via i detalj hur en reservdel ser ut (eller skillnader mellan olika reservdelar). Luftbälg köper du tokenkelt genom att bara pinna in hos din BMW-återförsäljare på kafferasten - gjort i ett swish och tar inte många minuter (fast de har dessa äldre delar inte i lager så ring först och beställ de delar du behöver). Samma sak gör man med delar man gärna vill ha originalkvalitet på (och som onlineförsäljningsställen inte har från kvalitetsmärken utan bara skräpmärken vilket är vanligt). |
|
Är tydligen olika dimensioner mellan 520 och 525 efter vidare efterforskningar, även om referensbilderna ser väldigt lika ut. Är ju en äldre bil med vissa skavanker fast helheten är bra. Vill gärna hålla nere kostnader på reservdelar, på komponenter som är lättåtkomliga och smidiga att byta. Hittade till slut på cars245.com för ett ok pris av tillverkaren Esen SKV och dessutom genuin BMW sprayfärg i burk med klarlack för färgkod som utgått sedan 2018 enligt Schmiedmann. Fanns ju en uppsjö av kompatibla insugsbälgar på kinesiska aliexpress.com riktigt billigt. SKV skall tydligen vara ett europeiskt företag med säte i Polen, så får väl hoppas att det är viss kvalitetskontroll på deras eftermarknads-produkter som de hävdar på sin hemsida. Troligt är väl att den tillverkas i Kina ändå, som så mycket annat i vår globala värld. |
|
Stämmer, de är olika (se mitt tidigare inlägg). >> 1 427 780 satt bara på E34 520i M50 och är således den du ska ha. >> >> Bilderna i ETK är endast exempelbilder och inte avsedda för att via i >> detalj hur en reservdel ser ut (eller skillnader mellan olika reservdelar). Förstår hur du tänker kring reservdelarna (för en del delar kan man "sänka" kraven en bit men köper man för billligt brukar det nästan alltid bli dyrare än om man köpt lagom dyrt från början). Det du hittade är nog iallafall en eller två snäpp bättre än allt junk hos Alibaba. Jodå, allt tillverkas i Kina men som du säger så är den avgörande faktorn egentligen fabrikens upplägg, vilka specifikationer och krav man försöker leva upp till samt hur hård styrning, uppföljning och detaljstyrning man har över produktion och kvalitetskontroll i fabriken samt hur bra man lyckats manövrera i den ofrånkomliga avvägningen mellan kostnad och kvalitet och gjort rätt val. Tror den delen kommer att fungera fint. Kommer inte att hålla lika länge som original och kommer inte att ha samma passform som original - men för din situation så tror jag den kommer att fungera. |
|
Såg ditt tidigare inlägg och är tacksam för inputen angående referensbilderna och klargörandet av artikelnr. Vad jag var mest nyfiken på, var mer specifikt skillnaden mellan dem. Man kan ju resonera lite olika. Säg att det hade varit en lågmilare eller exemplariskt skick, då hade jag strävat efter att använda originaldelar. Kan komma att behöva reparationer inom snar framtid, som överstiger bilens värde med råge. Även om jag inte tror det, så vet man ju inte med en så pass gammal bil. Verkar vettigt att undvika de billigaste delarna eller tillverkare med tvivelaktigt rykte och köper ditt resonemang där. Till just den här äldre 520:n, (som är tänkt som ett roligt projekt och andra bil) så köpte jag senast ett Bosch luftfilter (halva priset) istället för ett Mann. På luftfiltret stod det "Made in Germany" och det nu kasserade Mann-filtret var tillverkat i Bosnien. Bytte också nyligen stötdämpare fram och där blev det TRW (Made in China) istället för original BOGE. TRW:s motsvarighet till originalet,skall vara något hårdare dock utan att vara en sportstötdämpare. |
|
Aha, då förstår jag - är själv ofta nyfiken vad den faktiskta skillnaden är! :-) Jo, oftast brukar dimensionerna vara den största skillnaden. Även andra komponenter som gasspjäll och insug brukar skilja mellan mellan motorer med olika slagvolymer. Men! Ibland är vissa komponenter samma trots olika slagvolymer. Ett exempel är samma insugsrör fast på de gamla M20-motorerna, där användes samma insugsrör till både M20B20 (2.0 liter) och M20B23 (2.3 liter) men även M20B27 (2.7 liter men å andra sidan låg varvstoppet på lite under 5000 rpm). När det gäller moderna bilar så behöver de inte längre vara särskilt gamla innan många reparationer överstiger bilens värde tyvärr. Vi går mer och mer mot att köpa oftare och framförallt äga mindre och leasa mer - i och med detta blir reparationer och förebyggande underhåll inte intressant för en bilägare. En något äldre bil har aldrig något stort ekonomiskt värde sett ut ett säljperspektiv, däremot kan samma bil ibland (om den är långt emellan reparationerna och bilen är relativt enkel utan onödig utrustning som måste underhållas/repareras eller komplicerade system att felsöka) så kan bilen ha stort ekonomiskt värde (sett från ägarens perspektiv). Förstår fullt ut hur du resonerar och samma argumentation pågår i huvudet på mig för varje reservdel man köper :-) Ibland mest av intresse om vilken skillnad det egentligen är (och om det är någon skillnad) och ibland av ekonomiska skäl. Därför är det en omöjlighet att svara någon på frågan "Var är det bäst att köpa reservdelar ifrån?" eller "Vilken reservdel är bäst för mig att köpa?". På tal om detta så synade jag nyss noga skillnaderna mellan en Behr kylare (original till BMW) och en Nissens kylare (min personliga uppfattning är att de är en av de bättre eftermarknadsmärkena när det gäller kylare) för en gammal E30 323i -85. Och visst var det mindre skillnader här och där men troligtvis inget en normal bilägare med normal körprofil och normala krav på hållbarhet skulle märka av (vilket ju är själva målgruppen för dessa produkter). |
|
Rolig kuriosa angående M20 motorerna. Har kört några med sådana maskiner men inte ägt någon. De sänkte väl intervallet för rekommenderat kamremsbyte på dem? Topparna ansågs väl också vara känsliga, som jag förstått det hela. Är ju så tyvärr i ett konsumtionssamhälle. Kvalitet och slitstyrka värderas inte som förr. Så fort som teknikutvecklingen går, så är väl det viktigare att ha de moderna finesserna för många än att se till livslängd och bilens primära uppgifter. Ibland förundras jag av hur bra man fortfarande åker i en välskött E39 eller e34. Visst, på samma gamla modeller så kan lite vad som hända när som. Ändå blir jag lite frågande till om det för vissa är värt att köpa något betydligt nyare, när skillnaden i åkkomfort, vindljud, körkänsla inte alltid är så dramatiskt bättre. Bekvämt bilägande och någon slags trygghet, om man kör mycket eller längre resor är skäl som antagligen prioriteras högt. Intressant med nyare bilar delvis lätt begagnade. Läser och hör om diverse problem med drivlinor och elektronik, vid låg ålder/miltal. Många med diesel, fyrhjulsdrift, luftfjädring, automatlådor och mindre motorer med turbo/kompressor. Funderar starkt på att köpa en bil med bara den nödvändigaste extra utrustningen, när det är dags att förnya. Samtidigt vore det trevligt att kunna fortsätta åka BMW och minimera risken för att råka ut för dyra verkstadsnotor. En bra helförsäkring är väl inte så dumt om nybilsgarantin löpt ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.