AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.629

Varför har folk åsikter om BMW ägarna och kollar snett?

Hej,

är det bara något jag inbillar mig? Jag har en känsla av att (inte för att jag bryr mig särskilt mycket om vad ”Pelle” från huset mitt emot tycker om mitt bilval) folk har en del åsikter och synpunkter om BMW ägarna. Hur har personen råd o s v...Det som förvånar mig är att det ibland kan handla om personer som har bättre ekonomiskt ställt än en själv men det ska ändå diskuteras och pratas. Själv är jag ägare av en X modell, bakgrund till det valet var att vi i familjen behöver egentligen bara en bil och då vill vi ha en bil som både är snygg och lite sportig men ändå ska rymma familjen, och då är vi redo att betala mer för den bilen än att åka runt i en modell som inte skänker någon glädje under vardagskörning. Till saken ska höra att en del av de som kommenterar och ”tycker” äger två och kanske tre bilar. Plussar man ihop dem och kostnaderna hamnar man på kanske samma nivå som oss. Så varför all denna (jag skulle kalla det så) avundsjuka hos kollegor, grannar, etc...
Bra spörsmål, fick en kommentar (en av många jag fått) imorse när jag kollade om jag behövde efterdra hjulen. " Bra att kolla på en BMW, man vet ju aldrig med dessa..". Stackarn åker Toyota..
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Tror jag fått fler komplimanger för bilar jag haft och har än negative åsikter, som typ avund. Senast var en gubbe i centrum som stannade mig när jag öppnade till garaget och tyckte det var den grymmaste bilen han sett på lång tid. Roligt att inte enbart jag tycker den är snygg 😃 Finns alltid människor utan filter och en tunn börs, inget att bry sig om. Som tur är dom flesta trevliga och positiva 😃😃

Crille
Jag brukar få komplimanger som vet vad det är för bil man har, senast idag fick jag en kommentar när jag åt lunch från en gubbe som kom förbi och frågade om det var min Alpina, jo det är min, är den till salu? ledsen men den är inte till salu, synd för jag hade betalat bra, jo jag vet sa jag, nästa år är den ännu dyrare :)

Det är Alpina, ingen vanlig BMW M.

Sen har man surkärringarna som förknippar BMW med olika saker, dessa går aldrig komma från.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror inte längre att det handlar om någon större nivå av avundsjuka, utan snarast och tyvärr den körstil som utmärker många BMW-ägare. Bmw är ju numera en ganska vanlig bil.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Vet inte riktigt om man kan skylla på körstil hos bmwägare heller finns bra med puckon hos alla märken, påsk/sportlovstider är det rätt standard med folk som blåser förbi i 160km skidbox barnstolar och hela bagaget fullt tex. Finns märkestöntar ÖVERALLT om du så har bil motorcykel eller skoter bara ignorera : )
Lanab vad är det för en alpina du har
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har fått många gliringar genom åren. "-det går bra nu" "-det är till att ha kommit upp sig", o.s.v. Värst var väl radhusgrannen, hade då en E91:a och en E36:a cab. Trodde på riktigt att han skulle få hjärtattack när han upptäckte det. Tog ett tag innan han blev normal i våra möten, trots att hans Kia kostade mer än mina två ihop. I mitt fall inget med körstil, är gubbe och kör som en sådan.
bl
270
bluetrain
x3 msport
beror kanske på demografin där man bor men att bmw skulle generera så mkt avundsjuka idag ställer jag mig tveksam till. det är ju en vanligt förekommande bil idag så speciellt exklusivt är det väl knappast heller att köra bmw längre?

nu har jag ingen statistisk data här utan det är mer en känsla men de lirare som kör en eller två generationer gammal bmw sedan med tonade rutor och stora fälgar, kanske något eftermarknadsavgassystem och annat bling. Och att detta troligen också utspelar sig antingen på landet eller i förortsmiljöatt Att de är mer vårdslösa i trafiken än snittet är kanske ingen kontroversiell slutsats...
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Tom min sambo vägrade att vi skulle byta upp till en e39 touring bara för att det var bmw....totalvägrade!
så det blev saab 9-3 sportkombi med inbyggt buller och värdens mest sämsta stereo(off topic)- stön-
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Haft BMW sedan -87. Ja de kollar snett!
To
45
Tommy54
320i -06
520i -93
Idag finns ett så stort modellprogram och BMW är inte en så "liten" tillverkare länge. Tycker att folk i allmänhet inte har lika mycket negativa åsikter om bilarna och dess ägare längre. Sedan lever säkert gamla fördomar kvar hos en del.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag fick bekräftelse på detta från ett par bekanta för lite sedan. Dom har båda Volvo som tjänstebilar. Ett kort tag förra hösten så bytte dom jobb och fick då var sin 320d GT som tjänstebil. Dom reagerade direkt över att andra bilister betedde sig sämre mot dem i vardagstrafiken. Blev inte insläppta vid filbyten m.m.
Sedan bytte de tillbaka till sina gamla jobb igen, återfick Volvo och behandlades som folk igen.
haha ni har verkligen höga tankar om era BMWs :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
635 CSi:
Det där har jag upplevt ett flertal gånger, dock med lånade bilar.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
:-)
BMW är den sjunde vanligaste bilen, på väg uppåt i statistiken.
Jag tror att en del överskattar magin i en BMW.
för 20 år sedan, kanske.
BMW var speciellt på 70/80-talet då man körde hårt med att dom leder utvecklingen vilket dom också gjorde, köregenskaperna låg för alla andra och det var en speciell bil.

Idag är det bland den vanligaste tjänstebilen och svennebanan kör BMW istället för Volvo som BMW ersatt till stora delar.

Tyvärr är det så oavsett hur man ser på det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
+1 på Fredde123.
Da
36
Daytona 1
E34 M5 Touring 1995
E39 M5 1999
525 M-sport Touring 2003
BMWs gyllene ålder under 80- och 90-tal handlade om köregenskaper, motorer, låg förbrukning och styling. När E34 M5 kom ut hösten 1988 med 315 hk, hade Porsche 911 Carrera 250. Det säger en del om vilka entusiaster som drev fram BMW modeller vid den tidpunkten.

I Sverige var den normala referensen i slutet av 1980-talet Volvo 240. Då släppte BMW sin 750 med en 12 cylindrig motor. Aldrig förr eller senare var differensen mellan BMW och de flesta andra bilmärken större än under 80- och 90-talen. Det är inte underligt att BMW från den perioden fortfarande är uppskattade och stiger i pris.

Mvh
Daytona 1

Glömmer aldrig när just E34 M5 kom 1989, fick låna pressbilen(macaoblå) första helgen Förenade Bil fick in den till Sverige, otroligt snygg med turbinfälgarna och en sensation då, första säljargumentet var till kund att den spöar en 911(930) Turbo och du kan åka hela familjen i den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.