|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Den var ju inte helt lätt att fatta... |
|
|
Ytterligare en motorfråga: S50B32 är den bara att "lägga" ner i en E36 coupe? Passar allt som har tillhört en 325 motor, låda, koppling, motorkablage mm? Tacksam för svar |
|
| Nej | |
|
Tack för svar, men kan du vara lite utförligare...? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu har vi gått från "utan en massa special" till mer eller mindre plug&play. Då spelar varenda liten detalj roll och då börjar det bli viktigt vad vi utgår ifrån - det har inte beskrivits ännu. Det är alltså en E36 - jag gissar på Coupe. Sen vet vi att "det sitter en 6:a ifrån en 320 i för tillfället". Vad menar du ifrån en 320i? Är det inte vad som ursprungligen satt i din E36? Exakt vilken motor sitter där nu? M50B20? M50TUB20? M52B20? Eller M52TUB20 (fast den satt aldrig i en E36)? Vänta nu... Du har ju redan en M54B30 som du ska hinka ned! Har den planen redan skrotats och du sneglar nu på S50B32? Om vi vänder på det - hur mycket är du beredd att modifiera/anpassa/lösa för att hinka ned en motor? Jag tror du ska börja där och sedan så faller det sig naturligt ut vilken motor du ska ha! |
|
Det är en coupe och det är inte den motorn som bilen byggdes med som sitter i. Var ser man exakt var motorbeteckningen sitter? |
|
|
Låda: Kanske, jag är osäker. Koppling: S50 har 240mm koppling om jag minns rätt, övriga 228mm? Minns ej hur det var med antalet splines på lamellen. Det kan kanske funka med en 228mm koppling + svänghjul? Vet ej., Kylare mm: Kanske... Kabelstamm: Nej |
|
|
Jag vill göra så ”lite” som möjligt... Tänkte mest på motorkablaget ifrån M54B30, det är ju inte en kabel som är lik det som sitter original i min e36:a Är mer troligt att det är samma med S50B32 motorn? |
|
Det är instansat längst ner på blockets vänstra sida Länk Men man får inte ut all info man vill ha därifrån - du får mest M5 vs M52 och slagvolymen. Så det ger inte så mycket... Vilken motor satt där innan då? För det är ju det motorkablage och elsystem som du vill kunna återanvända till så stora delar som möjligt. Det är därför det är en så kritisk fråga :-) Eller har du inga avsikter att återanvända något av motorkablaget? Då kan du ju gå vidare med M54B30-installationen. Men vad för motor sitter där nu då? Och hur många ändringar/modifingerar gjordes det vid installationen av den motorn? |
Jag kan ge svaret på tråden :-) Kolla upp vilken typ av motorvariant det sitter där nu (M50, M50TU, M52, M52TU eller M54). Den motor du ska ha är den som har störst slagvolum inom den motorvariant du har nu. Jag skämtar faktiskt inte, om jag tolkat dig rätt så är det precis detta du är ute efter. |
|
Jag hade tänkt mig använda så mycket av kablaget som möjligt Vet inte vilken motor som sitter i nu, det var inte jag som bytte. |
|
| Jag får börja med att kolla vilken motor jag har för tillfället :) | |
Vi kan däremot hjälpa dig att identifiera motorn som sitter där. När den är identifierad så rekommenderar jag att du försöker jaga rätt på en motor som är inom samma motorvariant fast den som har störst slagvolym där. Den appraochen kommer att hamna närmast det du eftersträvar. Har du en bild på motorn/motorutrymmet? |
| Jag har ingen bild för tillfället men kan fixa imorgon. | |
Men kolla gärna också vad som står på vänster sida längst ned på blocket - för säkerhets skull. Nu är det väl ganska ovanligt att man säger det är 2.0-liters fast man i själva verket hinkat ned en 2.5-liters :-) Fast man vet aldrig :-) Såhär såg det ut på min M20-motor. Ser en aningens annorlunda ut på M50/M52-motorer men du förstår konceptet! Länk 23 är slagvolymen (2.3 liter) 6 är antal cylindrar E står för att det är en bensinmotor med insprutning (inte alla hade detta på 80-talet) |
@Fanta : Är lite nyfiken såhär en måndagskväll - vilken motor satt där ursprungligen och vilken motor blev det till slut som du ska hinka ned? |
|
Det var en 320 motor som satt i bilen, nu har jag hinkat ner en M54B30 som är uppstartad men inte provkörd än. |
|
Hell yeah, good work! Nice! Hmmm, en 320i motor i en E36 -92.... Då måste det ha suttit en M50TUB20 motor i den - såvida det inte var något märkligt gränsfall och den hade den äldre M50B20 motorn (det var modellår 92 som fick den nya M50TU om jag minns rätt). Men hade du en liten puckel längst fram uppe på ventilkåpan (VANOS-enhet för insug) så hade du definitivt en M50TUB20-motor i den från början. |
|
Den gamle 320 motorn får stå och skämmas i ett hörn nu Det var lite trixit att få till elsystemet men det är löst dock får jag inte bromsarna att funka, tar bara höger fram... å ingen luft i systemet. Finns det några ytterligare knep för jag har nog testat dom flesta |
|
Ja, elsystemet är stor skillnad så där var det inte plug&play som nämnts tidigare - men går att lösa fast tar såklart lite tid (vilket du visat på ju). Kul med ett projekt som faktiskt går igenom! Ehum... Bara höger fram och ingen luft i systemet... Har du ABS, dvs går alla ledningar genom ABS-hydraulenheten? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.