AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.408

Polera bil utan garage?

fi
7
filips_
BMW 428i Coupe - 15
Hej!

En möjligen dum fråga. Har nyss köpt en ny bil som jag tänkte ge mig på att maskinpolera i hopp om att få bort lite smårepor etc. Är påväg att införskaffa mig en polermaskin, men blev fundersam kring plats för att utföra jobbet.

Hur gör ni andra som bor i lägenhet och inte har tillgång till garage? Finns det GDS-hallar som har strömuttag som man kan stå i utan att bli ruinerad etc? Jag bor i Stockholm.

Da
36
Daytona 1
E34 M5 Touring 1995
E39 M5 1999
525 M-sport Touring 2003
Utomhus är inte bra. Skit kommer med vinden. Solen gör lacken mjuk. Det kan börja regna. Du behöver hitta en plats inomhus. Dessutom kommer det att ta tid att polera. Sätt av två dagar så du kan göra det i två steg. Först rubbing sedan polish. Kanske ett tredje med vax. .
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Det är bara att lämna bort till nåt proffs.

Stå ute ger garanterat repor.
GDS-hall kan funka om det inte är flera platser då det stänks och yr runt skit från grannarna.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Inne är bättre men visst fasen går det att göra utomhus, hitta ett vettigt ställe skyddat från sol (mulen dag) och vind. Skit kommer väl inte flygande bara sådär. Jag har själv gjort det på min uppfart, betydligt billigare än att lämna in och dessutom kul att göra själv!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Yeddheng; läman in bilen och få det gjort, eller hyr en plats på OKQ8. Det är drygt om det börjar regna mitt i allt.
fi
7
filips_
BMW 428i Coupe - 15
Stort tack för alla inlägg! Det blir kanske till att lämna in hos ett proffs ändå, även om det hade varit roligt att göra det själv. Avsaknaden av garage eller ens eluttag känns helt enkelt för omständigt. Ska man hyra GDS-hall i så många timmar gissar jag att slutnotan för material plus hyra ändå inte kommer hamna jättelångt ifrån det pris det kostar att få den fixad hos firma ändå.

Som sagt, tack för input!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hyra GDS-hall i fem timmar, typ 2,5kr/min 750 kr totalt. Maskinpolering på ett ställe typ 3500, men då måste du ju också köpa grejerna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen bara ska poleras och inte lackskyddas så går det att hitta ställen som gör polering+wax för runt 1500kr. Håller nog väl så bra som ett hemmajobb.
fi
7
filips_
BMW 428i Coupe - 15
Det får bli inlämning, skillnaden i pris blir för liten då. Och dessutom lär proffs dessutom förhoppningsvis göra det bättre. Jag får ha roligt med polering den dag man har ett garage.

Fick ett erbjudande på 2400 kr för polering ink. keramisk lackförsegling.

Har dock precis fått framspoiler och huv omlackerad, så jag gissar att det rekommenderas att vänta ett par månader?
Får man fråga vart du fick det priset?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag brukar stå utomhus emellanåt(läs under semestern), man får kontrollera väderprognosen och sedan ta en lämplig dag för ändamålet...

Visserligen brukar jag bara tvätta och sedan vaxa bilen (lägga vaxet för hand med duk/trasa och numera mikrofiberduk för borttagningen).

Maskinpolering och eller vaxning har jag sällan gjort(någon gång i ungdomens dagar)..

Mvh Janne.
Fungerar utmärkt stå utomhus vaxa bilen om den står i skuggigt läge, så har man gjort i alla år innan det blev märkvärdigt med att folk ska lämna bort bilen som allt annat idag.

OK GDS är nog mer olämpligt då miljön är ganska fuktig och det blir ingen bra kombo när man vaxar bilen.

Det du kan göra är att köra Meguiars Washless när du kommit hem med bilen från OK GDS då det inte blir repor och sen kan du applya vaxet på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.