|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 320i touring från -05 som gått cirka 21000 mil, automat. Styrservon la av helt plötsligt efter ett kortare stopp. Styrservoolja (CHF 11s) är på rätt nivå, dvs. det verkar inte vara något läckage. Har inte hört några missljud vid rattomslag (stora som små) innan styrservon slutade att fungera helt. Styrservooljan luktar lite annorlunda än oanvänd CHF 11s, kanske lite åt det brända hållet med osäker. Är det styrservopumpen som gått eller kan det vara något annat? Alla tips på felsökning uppskattas samt hur svårt att det att försöka byta t.ex. styrservopumpen själv? Tusen tack | |
|
Om du öppnar locket och har motorn igång bör du se ett "flöde" i oljan. Är det helt "stilla" i oljebehållaren har du troligen inget flöde = pumpen är trasig. Det händer att impellern lossnar från axeln och då får du inget flöde/tryck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Jag provade detta för några dagar sen och såg då inget flöde i behållaren, dock kikade jag på en video online där de sa att man skulle tömma ur ungefär hälften av vätskan i behållaren för att kunna se flödet. Är detta nödvändigt eller kan vi konstatera att det inte är något flödet? Hur kan jag utesluta att det inte är impellern som hoppat av/trasig? Tack! |
|
|
Man brukar se att det "krusar sig" i oljan om du har flöde i systemet. Är det helt stilla i behållaren har du troligen inget flöde... Men prova att suga upp lite olja så du kommer ner till filtret och gör om proceduren. Har du inget flöde är det pumpen som är kass. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Kan ge en kort uppdatering för de som i framtiden söker liknande hjälp. 1) Beställde en ny styrservopump från Ebay 530 kr (totalt 861 kr med frakt) 2) Tömde systemet på hydraulolja (CHF 11s - vätskan var kolsvart och luktade bränt), tog loss styrservopumpen och konstaterade att axeln i pumpen var knäckt. Det största problemet var att få loss remskivan då den ej ville lossna, slutade med att jag fick köra vinkelslipen för att ta bort 3-4 mm på toppen av den för att den skulle slinka igenom. 3) Satte jag in den nya pumpen, fyllde på med ny hydraulolja och konstaterade att det inte var några läckage efter byte. 4) Skruvade tillbaka allt jag tagit loss för att komma åt pumpen. 5) När detta väl var gjort startade jag bilen, gjorde några rattutslag (skrek till på andra rattutslaget - stängde av motorn), fyllde på mer vätska, var lite bubblor i systemet så repeterade detta tills bubblorna var borta och vätskenivån rätt. 6) Tog en provtur med bilen och konstaterade att allt fungerade precis som de ska. 7) Sög ur hydraulolja i behållaren och fyllde på med ny olja igen (gjorde detta eftersom jag ville få bort eventuella spår av gamla vätskan samt att jag hade kvar en halvliter) 8) Kommer repetera steg 7 igen med den sista hydrauloljan jag har kvar. Summa summarum: Bavaria skulle ha 7500 kr för pumpen (exkl. arbete) och lokala bilverkstaden 6400 för pumpen (8700 inkl. arbete). Har man alla verktyg som behövs kostar det inte många kronor att byta detta själv även om det är lite pilligt och tar några timmar. |
|
|
Snyggt jobbat! Pumpen på E-bay var billig. Vad var det för märke? E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.