|
|
|
|---|---|
|
BMW 325 E91 - 2005. 16 500 mil: Har på senare tid noterat ett lite högre däckljud än normalt. Kör ganska lite med bilen och däcken har rullat max 300 mil sedan jag köpte dom nya. Först noterade jag det med vinterdäcken och tänkte att det kanske är dom. Men efter skifte så har jag samma tendens till oljud, mest vänster fram tror jag. Det är inte öronbedövande, snarare ett dovt ljud ungefär som det låter när man sitter i ett flygplan under normal gång. Egentligen tror jag ingen annan skulle reagera på det förutom jag. Men just att jag inte känner igen det sedan tidigare gör att jag funderar. Den gick igenom besiktiningen UA i december. Fast det behöver ju inte betyda något iofs. Tankar? Funderar på att lämna in och byta båda fram bara för att ha det gjort. Men det kostar ju en slant, runt 6 500 kr. Det är dyrt att vara nojjig :-/ | |
|
Hittade den här tråden och tror jag har exakt samma ljud i min framvagn. Så det är väl bara att rulla förbi första bästa mek då. Länk |
|
|
Vad är det för däck? Fabrikat, modell och bredd? RFT eller vanliga däck? Vilket lufttryck kör du med? Lager kan man ofta diagnosticera genom att hissa upp bilen och rucka/snurra på hjulet. Ibland kan man behöva bryta/bända lite på beläggen/oken så att bromsklossarna får lite distans mot skivan för annars kan de maskera dåligt lager. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Inte orimligt mina vinterdäck var tokslut så jag var osäker också men efter byte till sommardäck var ljudet samma så då förstod jag att hjulagret var slut. Bytt båda mina bak innan 16000 mil | |
|
Det är enkelt att byta hjullager fram. Original artikel nr 31 21 6 765 157. Denna "kvalitetsdel" kan du betställa tryggt Länk . Du har två lager hemma för csa 1800 kr. Arbetet består i mycket enkelt förklarat att lyfta upp båda framhjulen samtidigt, demontera hjulet, demontera och "hänga undan" bromsoket, demontera okhållaren. Demontera bromsskivan. Förmodligen behöver man även slajda ut dämparen, alternativt demontera. Lagret sitter med 4 bultar. En kunnig verkstad byter båda lagren på mindre än 2 timmar, läs drygt 2000 kr i arbetskostnad. |
|
| Varför byta två lager om det endast är ett lager som är dåligt? FAG har sannolikt lager till BMW med fullgod kvalitet för en lägre kostnad än SKF. | |
|
Tack för alla svar. Synd att man inte kan svara med citat så det blir lite blandat här. Däcken är inte RFT. Vanliga Continental sommardäck 225/45/17. Vinterdäcken är 205/60/16 tror jag. Standard. Även dessa är ganska nya. Lufttrycket vet jag inte just nu men skall kolla. Nyligen skedde ett skifte (några veckor sedan) på verkstad och vet att dom pumpade upp då. Ganska hårt känns det som. Ang byta två lager. Jo, egentligen räcker det ju med bara ett men jag är av uppfatttningen att om ett slitits ut så kanske det andra är på G också. Känns bättre på något sätta att byta båda. Sedan så är jag inte säker på vilket som är dåligt. Men det borde väl verkstaden ha koll på |
|
|
Det kan mycket väl räcka med att byta ett lager, för lagren slits inte i vanlig bemärkelse. Vanligtvis är anledningen att lagren låter illa är att det kommer in fukt genom tätningen in i lagret vilket ger rost på lagret. Det andra lagrets tätning kan hålla i många år framåt. Men finns osäkerhet om vilket lager det är så är det ju en bra gardering att byta båda. |
|
| En verkstad missar inte vilket lager det är. Om de inte grejar det, byt verkstad. | |
|
Tack igen! OK - om det nu INTE är lagret, inte är däcken. Vad kan då låta extra? Det låter alltså som när man sitter i ett flygplan uppe på "crusing altitude". Ett dovt och subtilt jetljud ungefär, men det känns inte som vanligt däckljud och det låter som mest kring 70-80, sedan blir det vanliga däckljudet tydligare så det blir svårt att avgöra. Har dock INTE märkt någon skillnad i ljud när man svänger eftersom det inte direkt låter något i lägre farter. |
|
|
Hej! På besiktningen kontrollerar besiktningsmannen hjullagren genom att ta tag i däcken klockan 12 och 6 och känna på om det finns någon glapp. (ställ bilen på pallbock innan du testar själv - aldrig bara på domkraft) Orsaken till "konstiga" vägljud kan vara många. Allt från däck till felaktig hjulinställning eller att man måste stänga ett fönster ordentligt. E |
|
| Dåliga hjullager brukar låta lite som ett reaplan inne bilen. | |
| Och om det känns glapp i dem har de låtit som ett reaplan under lång tid. | |
|
Hmm, nu när jag körde bilen precis så noterar jag att det låter ungefär samma samma när jag bromsar. Inte hela tiden, det låter som mest de sista metrarna innan bilen stannar helt. Vidare så märker jag att jag har ganska "svampiga" bromsar som svarar sent på både broms och uppsläpp. Behöver byta vätska och lufta förstås. Men en ny teori..kan dåligt tryck i systemet möjligen orsaka att bromsarna ligger an något? Dvs att den låga vätskenivån inte får bromsarna att släppa ordentligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.