|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör en 2010 Bmw e93 320i cabriolet. Nu under våren lockas man av att fälla ner caben men låter därav rutorna vara upphissade för att minska vindbruset. Har svårt o tro att det bara är jag som tycker rutorna är ostabila när caben är nere. Dom går att vicka på flera centimeter i sidled och när någon stänger dörren lite väl hårt är man livrädd att rutan ska gå sönder då de skallrar till ordentligt. Samma gäller om man håller för hög hastighet över ett vasst gupp osv. Någon som också lagt märke och tänkt på detta? Tack på förhand | |
| Inte ens på min apgamla E36 så kan man vicka rutorna "flera cm" oavsett om det är upphissade helt eller partiellt. En cab är inte lika vridstyv som övriga karosser. Ja det kan "skallra" lite när man smäller igen dörren, men inte i närheten av att man skall tro att något skall gå sönder. Antingen så är du överkänslig eller så har du nåt reellt fel på din bil. | |
|
Skumt! Jag var tvungen att testa i morse. Främre kunde jag vicka 1, max 2 cm, tog i 'lagom' mycket. Bakre något mer. Har också en E93 från -2010. /Anders |
|
|
Har en e46 cab och visst går det att flexa lite med rutorna när caben är nere. Visst "fladdrar" dom lite när man stänger dörren men har svårt att tro att det skulle vara nån fara för att dom ska gå sönder. Jag har kört bra mycket över laglig motorvägsfart med caben nere och rutorna uppe genom åren och inget som gått sönder (än). Kanske kan ett vindskydd över baksätet göra en positiv skillnad? Inte bara för rutorna då utan även för turbulensen. Niklas Fransosen |
|
|
Min erfarenhet av cabrio (E36 och E46) säger att det är stor skillnad med vindskydd och utan. Med vindskydd och rutorna uppe är det i princip en stor taklucka du kör med. Vindskyddet gör mera mot vind än vad rutorna gör men rutorna sänker ljudet mera. I min E46 låter rutorna en del då man öppnar och stänger men upplever dem inte som sladriga. Kör jag nercabbat finns för mej dock bara två lägen, antingen alla rutor helt uppe eller alla rutor helt nere. Då stabiliserar de varandra lite främre och bakre på varje sida. E46ans hoppfällbara orginalvindskydd är smidigt att få med sig i bagaget i sin tygväska. Ser att nya cabbarna har utblås i nackstöden, vore gott med lite värme där en sval sommarkväll men det får bli i nästa cab. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Rutorna skallrar en del, och de flexar lite, annars skulle de spricka så fort du kör över en ojämnhet i vägen, eftersom karossen då flexar antingen konkavt eller konvext. Att kunna vicka dem 1 cm låter rätt så normalt faktiskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.