AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.302

Vad kan man sälja orginalfälgar för?

ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Tja,

Funderar på att sälja mina orginalfälgar 18 tum och köpa nya

Vad kan man sälja för ungefär?
Däcken har väldigt bra mönsterdjup
fälgarna något kantstötta
ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Länk såna är det
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Oskadade 10-12 kantstötta 6-8
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite för många osäkra parametrar...

1. Vad är det för däck? Märke/modell/dimension(-er)/RFT eller vanliga?
2. Exakt hur mycket mönsterdjup är det kvar på alla däcken? Är de jämnt slitna?
3. Exakt hur mycket skrapade är fälgarna? Är alla fälgar skrapade?

Jag tror spontant att Malcus värdering är i det mer optimistiska prisspannet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ser ut som Style 400, är väl nån M-fälg typ. Jag tror att Malcus har prickat värdet rätt bra, under förutsättning att det är en "staggered" uppsättning (8" breda fram, 8.5" bak), inte är vrålstötta o att man inte anser att däck med 3 mm kvar är "bra" däck. 4 mm är OK, men de kommer behöva bytas efter ca 2000 mil, eller tidigare än så om man är petig. Gissar att de suttit på din 335D, rådet är att renovera de till nyskick, kostar ca 6000 kr. Skall du köpa fälgar av liknande goda kvalite så får du betala minst 3000 kr/st.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ska du sälja dem bara för att de är kantstötta så är renovering och behålla ett bra alternativ. Renovera för att sälja lär bli en förlustaffär.

Jag tror på Malcus siffror om kantstötningarna är färgskrap och mönstret över 6 mm. Annat lägre.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag sålde mina 400M (6mm och ej kantstötta) för exakt ett år sedan för 11k.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom pris/skick/geografiskt läge, är timing en viktig faktor för försäljning av däck/fälgar.

Det är mycket lättare att sälja dem för "rimliga priser" om man prickar in "tidsfönstret" då många söker nya hjul - dvs. för några veckor sedan när det gäller sommardäck...

Nu har nog de flesta redan fixat nya sommardäck och köparna är få = svårare att sälja.

Mvh
Johan B

Timing? De flesta har redan fixat nya sommardäck? Så är det naturligtvis inte. Till o med typ början av juli så är det säsong att sälja "sommardäck" sen vänder det rätt fort.

De få gånger jag sålt fälgar har jag alltid sålt de "mitt i säsongen", det har INTE underlättat att annonsera i tid, de som hörde av sig då var "handlarna". Svensson köper ofta nya/andra sommardäck i sista stund, dvs när däcken är utslitna. Sen om de är utslitna vid 1.6 mm är 5 mm kan man diskutera i en annan tråd :D.

Det finns två typer av köpare: De som vill köpa billigast möjligt, och de som vill köpa exakt sådana fälgar som du har. Första kategorin vill man undvika, där är det oftast bara priset som har betydelse. Andra kategorin är lättare o bättre att göra affär med, men de är betydligt färre till antalet.

Nu vet jag inte hur ovanliga dessa fälgar är, samt om de är "populära". Men är de eftertraktade o dessutom inte helt vanliga så...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Timing är viktig för kunna sälja till rimligt pris!

Jag har själv sålt och köpt många uppsättningar fälgar genom åren och har senast nu i vår varit på jakt efter fälgar till Mercan och hållit ett öga på t ex. blocket.
För några veckor sedan var det mängder av fälgar/däck ute på annonser men nu har det klingat av markant.
De som annonseras ut nu har ett betydligt lägre snittpris än för några veckor sedan...

Jag skulle vilja lägga till en kategori köpare:
De som i början av säsongen vill fixa fräscha fälgar/däck som håller minst (oftast flera) säsonger utan problem. Dvs. de som är lite förutseende och tänker framåt.

Denna kategori har oftast redan löst inköp av däck/fälgar nu!

Mvh
Johan B

Timing när köpare håller utkik efter specifika fälgar en längre tid? Det är väl snarare som så att "tillfället grips" när det kommer. Timing är inte ensidigt. Den förutseende kategorin är i...minoritet. Svensson resonerar i regel som så "De kan nog rulla ett tag till", för att sedan 2 månader senare upptäcka "Hoppsan, de är slut nu...". Att snittpriset är lägre nu tillskriver jag främst att finare/märkes fälgar hittar ofta nya ägare lättare än överprisade lätt skrapade No-name som folk vill ha 4-5000 för inkl halvslitna däck när nya likadana kostar 8-9000 med nya däck.

Min åsikt är att om man inte har bråttom att sälja, och vet vad man säljer, så kan man ALLTID få rimligt betalt, frågan är bara hur fort det går. Måste man sälja nu-nu-nu så är det så klart bara priset som kommer få de sålda. Kan man däremot vänta så...

Jag hade själv en spekulant på mina 4 st Style 65 "framfälgar" i februari, nyrenoverade i absolut felfritt skick med bra sommardäck (ca 7mm). Begärt pris 7000. Puckot ville ha de som vinterfälgar o ville ge 5000 utan däck. Nej du får köpa de med däcken, o sen kränga på vad-fan-du-vill. Nej det blev ingen affär, men jag har å andra sidan inte bråttom att sälja.

För att återknyta till ursprungsfrågan så tror jag, fortfarande, att Malcus värdering är fullt rimlig. Jag har däremot väldigt sällan sett fälgar med bara färgskrap, i 99% av fallen så är även metallen skavd, mer eller mindre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, om man kan vänta ett halvår eller så, kanske det dyker upp en spekulant till slut som letar efter just "den" fälgen....

Men faktum är att de flesta affärer med däck/fälgar sker vid skiftena mellan vinter/sommardäck och sommar/vinterdäck.

Det är bara att kolla på hur det ser ut på annonsmarknaderna och hos alla däck-firmor! Under korta tidsperioder är det "hysteriskt" och däremellan mycket lugnare.

Mellan de två "tidsfönstrena" är det mycket trögare att sälja däck/fälgar, även om det alltid finns en liten klick som handlar även då...men som alltid är det utbud/efterfrågan som styr och är det få kunder så blir det svårare att sälja till "önskat pris".

Mvh
Johan B

ka
57
kakaditoo
BMW 335D -16
BMW 530i -07
Tjena här kommer lite mer information!

Det är 225/45 R18 fram
255/40 R18 bak

Däcken är Continental ContiSportContact

Bilden jag länkar nedan är den enda med kantskrap.

Länk
Kan man hoppa in med en egen fråga här? Har en uppsättning 252-fälgar, 19" som suttit på en ActiveHybrid7 (2010). Bra skick men en del små kantstötninsmärken. Däck är Hankook 275/40 bak (dåligt mönsterdjup bör bytas) och 245/45 fram (5mm tippar jag på).

Vad kan man få för sådana?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Letar till Ådin och har följt fälgmarknaden ett tag, och tror att ett utgångspris på 7-8000 (beroende på hur fort de ska gå iväg) funkar som utgångspris. Självklart spelar tidsfönstret roll, det är redan trögare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.