|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har ett litet problem min m5 e34 har bensinvärmare som börjat strula. Den gröna dioden vid edc knappen blinkar hysteriskt när bilen går när man stänger av bilen så lyser den rött. Min startspärr har slutat fungera på bilen så tändningen går igång med en gång. Någon som har nån idé vad det betyder? Ska jag koppla ur min bensinvärmare hur gör jag då? | |
|
Bensinvärmaren startar man med färddatorn. Det låter som du har en eftermonterad startspärr som krånglar. Dock förstår jag inte vad EDC-knappen har med den att göra? Den ska lysa i det läge den är inställd på om inte är något fel. Men har inget med startspärr att göra. Värmaren är inte inkopplad om du inte startar den direkt eller med tidsinställning. Prövade en 740iA E32-94 vars värmare inte var använd på 19år. Startade direkt;). Men som sagt du måste ha problem med en eftermonterad startspärr. Gör du något för att koppla ur spärren? Stephan |
|
|
Hej Jo det är startspärren som strulat. Tändningen går igång med en gång utan att jag behöver hålla upp en liten bricka under ratten vid rattlåset. Det är inte edc knappen som lyser utan knappen brevid som jag trodde var för bensin värmaren. Den är i andra knappen brevid som brukar vara tom på de flesta e34:or. |
|
|
Det finns ingen knapp bredvid EDC-knappen mer än en omkopplare för dimljusen fram/bak. I det "tomma" utrymmet bredvid EDC-knappen så sitter den runda kontakten för "Immobiliser-staven", iaf på min bil som mig veterligen har en sk "Original eftermonterad immobiliser". Länk |
|
|
Aha Då är det min immobolizer som strular då trodde det var knapp för bensinvärmare. Jaha då får jag montera en ny startspärr🙂 |
|
| Om din bil är en sen -94:a (6 växlad) så har den "äkta" immobiliser. Det blir då liiiite värre att få rätt på det, men du borde inte ha några "blinkande lampor", det låter som nåt eftermonterat i mina öron. | |
| Den eftermonterade original BMW startspärren som i mitt fall, är inte så svär att koppla förbi, eller hellre om den börjar strula, montera bort. Förvisso så är alla kablar av samma färg men man borde kunna hitta vilka kablar som klippts gissar jag... | |
|
Tack Dawwe för svaren. Jo min är nog eftermonterad då min bil är 5 växl å en 94:a. Jag ska blocka bort rattskyddet under och se hur det ser ut. |
|
|
Startspärren är eftermonterad, fabriksmonterade har aldrig någon knapp/lampa eller nått. Bilar från ca 9/93 och framåt har första startspärren, väldigt simpel, sedan kom EWS I 1/94 och EWSII kom 1/95 (sent december-94 på 540i/6 till Ryssland). EWSI är inte bra, medan EWSII är bra. walle83: din är en 94a byggd 93. En av 103st M5 HC91 med bensinvärmare från fabrik, kod 536. Har du provat värmaren? Det finns 6st 6vxl 94:or, alla 6 är förserie 95:or. En av Touringarna fanns i Sverige innan den stals 2009. Ett öde den delar med minst 30st M5T i Sverige. Alla övriga 6vxl är 1995årsmodell. M5 E34 var tyvärr en EXTREMT stöldbegärlig bil i Sverige och är det fortfarande i Stockholmsområdet. Sedan 2014 har 13-14st M5 E34 stulits i Stockholm och 6st 1M sedan 2016, apropå en modernare M-bil som är stöldbegärlig. GPS-tracker är ett måste på M-bilar i Stockholm, helst en som sänder sällan och som därmed är svår att söka efter med spårningsutrustning. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.