|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min bil så satt det kassa vinterdäck på som jag bytte blixtsnabbt. Sommardäcken kollade jag inte på så noga, då jag inte visste hur noggrant det var med rullomkrets för XDrive. Nu har jag läst på lite, bytte bort sommardäcken så fort jag insåg att det var viktigt med rullomkrets, för de diffade på 5%. Jag tycker att allt känns bra, men hur märker man att fördelningslådan börjar lägga av? | |
| Mycket intressant frågeställning Garpen. Har själv inget svar men är med intresserad av att veta då jag har svårt att tro att det är så känsligt med avvikande rullomkrets som det sägs. Hur långt körde du med sommardäcken innan byte? Bra att ha som referens till diskussionen, dvs hur mycket ”livslängd/mil” du kapat.., om det nu gjort nån skillnad? | |
| De vanligaste symtomen är att lådan börjar låta / sjunga, ibland bara i vissa hastigheter, eler att man kan känna småryckningar i drivlinan på höga växlar + låga varvtal, eller vid svängar. | |
|
Ett sätt att testa att framhjulen kan driva är att på en grusväg eller sandväg stå still. Gör en kraftig acceleration från stillastående så att det spinner loss. Gå tillbaka och studera om du ser spinnloss-spår från både främre och bakre hjulpar. Fördelningslådan ska låsa helt vid kraftigt gaspådrag rakt fram från stillastående. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
På min så märktes det vid acceleration, hård och mjuk och vid motorvägsfart. Det kändes som om bilen misstände 1-6 gånger under gaspådraget men det var slumpmässigt. Det gick att tvinga fram ibland när jag körde i 5:ans växel (8växlad automat) och accelererande med halv gas från ca: 50km/h. Vid motorvägsfart 110-120km/h så hördes ett sjungande som kom och gick med 10-20 sekunders intervall. |
|
|
NGV11 Jag vet inte hur långt den rullade på dessa däck, jag körde ca 30 mil, var tvungen. Jag märkte att den hade nåt för sig i låga farter vid mjuk acceleration. Detta försvann när jag på däck med samma rullomkrets. Jag tror att förra ägaren kört långt på denna uppsättning, så har jag tur så har väl lådan klarat sig. ska testa grustestet imorrn... |
|
|
Alla ni som haft problem med fördelningslådan, har ni gjort omkalibrering då ni satt på nya däck? Är det inte då bilen lär sig hur de nya däcken rullar och sen börjar den kompensera baserat på avvikelser från detta? Jag kalibrerar om vid byte mellan vinter- och sommardäck och för säkerhets skull även om hjulen skulle varit av däremellan av någon annan anledning, men sistnämda ska ju inte behövas om man återmonterar med samma rullomkretsar. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag har inte läst någonstans att initiering av däcken är kopplade till xDrive. Däremot genomgår xDrive en full cykel av dess koppling då man kopplar av tändningen för att kalibrera slitaget av kopplingen. (Eller om det var vid tillkoppling av tändning. Jag minns inte.) Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Mittåt: i dokumentet nedan finns faktisk en ingång som heter RPA button med däcktryckssymbol så det verkar stämma att däcktryckssystemet påverkar xDrive. Det är när man stänger av motorn som kalibrering av kopplingen i xDrive sker. Det står så här: In order to be able to assign a corresponding clutch locking torque to the angular position of the servomotor and thus also to take wear influences into account, a reference run is carried out each time the engine is switched off. In this reference run, the clutch is closed and opened completely once. While the clutch is opened and closed, the current consumption is measured for the relevant servomotor angular position and thus the beginning and end of the clutch closing procedure are determined. The angular position is determined by means of a Hall sensor integrated in the servomotor. Dokumentet hittas här: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
När lådan började kärva på min förra bil så var det just ryckningar någonstans i spannet 70+ km/h. Som någon skrev ovan, relativt höga växlar (dvs normal acceleration så att lådan växlar upp någorlunda fort) och under gaspådrag. Det behöver inte vara mycket gaspådrag, så fort bilen försöker accelerera så fick jag ryckningarna. Ganska enkelt att kolla, ligger man i konstant hastighet och trycker ner gaspedalen bara lite till så kommer ryckningarna och är rätt tydliga även om de till en början var väldigt svaga. Får man det fenomenet skulle jag köra in på verkstad direkt. Oftast blir det väl byte av lådan men har man lite flyt kanske det kan bli en billigare affär. |
|
|
Hur funkar 4-hjulsdriften på tex e46 325-330 xi , om fördelningslådan är lika känslig där eller kanska ett helt annat system ? /Peder |
|
| vid vilka mil brukar den ge upp eller är det helt slumpmässigt? kostnad? | |
| Nu har jag acc testat bilen och den spinner loss på alla 4, så det är väl lugnt för stunden... | |
|
Kul att du kunde verifiera låsningen av kopplingen i fördelningslådan. Dokumentet jag länkade till tidigare ger inte mycket var beträffar missmatch av rullomkrets. Undrar just om xDrive är mer förlåtande vid punktering och körning med RFT. Detta att bilen kändes konstig i låga farter då rullomkretsen inte matchade måste bero på att fördelningslådan låser vid farter under 20 km/h. Om då rullomkretsen är missmatch blir det ju väldigt knökigt. Över 20 km/h är det mera slirning som gäller. Vi får hoppas att fördelningslådan håller. Denna tråd har varit intressant med bl a info om symptom då xDrive håller på att gå sönder. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Jag ringde idag till Förenade Bil(där jag köpte min nuvarande bil) och frågade angående det här med rullomkretsen. Enligt dem så finns det inga regler eller rekommendationer kring millimeters skillnad eller liknande. Det är bra om däcken har så lika mönster kvar som möjligt, men man behöver inte kassera däck som inte är slut bara för att det skiljer några millimeter. Använd bara sunt förnuft, sa de, man behöver kanske inte matcha två nya däck med två som är på gränsen till olagliga. Han sa även att lådorna har blivit bättre med åren.. |
|
| På vår F11 -16 gav fördelningslådan upp vid 7500 mil. Det började märkas i låga hastigheter och snäva svängar. Det kändes då att fördelningslådan inte frikopplade som den skulle utan bilen "tuggade" sig runt, som om den inte hade någon mitt-diff. Ett oljebyte hjälpte knappt 50 mil, sen byttes lådan på maskinskadeförsäkringen. | |
|
@Waterlily: inte helt lätt att tyda dokumentet och vad som verkligen menas men det går ju att tolka det till att kopplingen kalibrerar sig enligt senaste setup gällande hastighet på hjul etc. Detta betyder i så fall att lådan anpassar sig till avvikelse såsom slitage och agerar utifrån se premisserna, dvs olika slitage spelar ingen roll? @Simon76: Mycket intressant information får man ju ändå säga med tanke på att det kommer från Aukt ÅF. Låter rimligt. @AnJo: Hittade man nån orsak eller förklarade varför lådan gav upp efter ynka 7500 mil? Antar bilen var ”orörd” eftersom de tog det på försäkringen? |
|
| @NGV11: Ja, bilen är "orörd" och alltid haft däck med som legat inom toleransen för hur ojämnt slitna de får vara. Jag fick tyvärr ingen förklaring till vad som var problemet med lådan. | |
|
Man blir ju lite nojig när man läser om dessa fördelningslådor...har nyss kommit hem från en riktig långstyrning och konstaterat igen hur jäkla fint bilen går. Men, i ca 130 km/h har jag ett svagt men tydligt (ingen annan än jag hör det) "transmissionsljud", ljudet är konstant och ändrar inte karaktär. Har för mig att jag alltid hört det men tyckte det var aningen mer framträdande nu, ytterligare en sak som förbryllar lite är att efter en omkörning av en långtradare med fullt spett så ryckte bilen till EN gång. Inga andra symptom öht, men som sagt blir man ju lite skraj när man läser om dessa problem. Bilen har gått 11 550 mil och jag har maskinskadegaranti till 12 000 mil, vore ju j-vligt surt om nåt pajade vid 12 100... Ni som bytt olja, har ni lämnat in till BMW för detta? |
|
| @ferlin: För min del så var det märkesverkstaden som föreslog och utförde oljebytet. | |
|
När min bil rycker vid förändrade gaspådrag kopplar jag det till EGR-ventilen. Den är bytt en gång 2017 men jag litar inte alls på den. Den lever sitt eget liv. Och min bil har inte gått långt. Bara drygt 5200 mil för en 2011:a. Jag tycker inte man i onödan ska oroa sig för fördelningslådan. Jag gör det då inte. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.