|
|
|
|---|---|
|
En liten fråga ang min kära gamla pärla. Senaste året har den börjat med ett ofog att direkt efter kallstart gå upp till ett svävande högt tomgångsläge, kan börja vid ca 2200 varv sedan sväva sig neråt 1500 varv. För att efter några minuters körning bli helt normalt dvs runt 7-800 varv eller så. Känns som att detta borde vara rätt enkelt att fixa. Går kanonbra i övrigt, låg fin bensinförbrukning över lag, bra och jämnt acc, inga misständningar bara detta lilla smolk just efter kallstart. Idéer? | |
| PS. Ska tillägga att motorbeteckningen är M52B25, dvs enkel-Vanos. | |
|
Du har väl vanligt gasspjäll med vajer på en sådan så den biten bör vara lätt att kolla och smörja upp om det behövs. Troligen inte. Jag skulle tro på något tjall med tomgångsspjället eller något vakuum läcka som lurar styrsystemet. // Magnus |
|
|
Tack för input 944_Driver! Det konstiga är att det inte är några som helst misständningar eller rufflig tomgång vid kallstart bara att den är onormalt hög under några minuter. I mina öron låter det inte som typiska ICV-symptom men visst det kan man ju kika på. Hade det varit vacuum-läckor så borde inte bilen gå perfekt efter någon minut kan jag tycka, sidenmjuk tomgång perfekt acceleration etc. Läste just ut ev felkoder via Carly men det fanns inget motorrelaterat på ECU, noll fel där. Bara litet gamla koder på andra system som kan skyllas på ett dåligt batteri som nu är bytt (nådde den smått fantastiska livslängden 16 1/2 år!). Nollade dessa och det blev felfritt vid en andra scan, får givetvis följa upp dessa för det var en (000003) som hade att göra med tändkretsen för passagerarsidans bältessträckare, låg spänning... skit samma det har inte med detta att göra. Jag är litet dåligt insatt i exakt hur alla spjäll aktiveras på denna modell, verkar vara en kombination av eldrivna och manuellt manövrerade spjäll. Bifogar en bild (vet inte hur man kan ladda upp den på forumet men det är bara att klicka på länken) Länk Uppe till vänster i bild har vi gasspjället som manövreras av två st vajrar - den ena kan ev vara kopplad till gaspedalen mekaniskt, den andra manövreras av servot nere till höger i bild (kanske för farthållaren?). Spjället omedelbart till höger om gasspjället antar jag har med ACS+T att göra, detta manövreras via wire från servot i mitten av bilden. Bytte CCV förra vintern och kollade över funktionen i dessa spjäll men kanske slarvade jag med rengöringen. Jag provar med det till att börja med eftersom det är enklast. Annars blir det att plocka ner litet mer och kolla efter vacuumläckor, kanske inte helt osannolikt att det finns dylikt på en bil från -97... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.