AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.269

Hjälp med vardering av bil ( ska ev köpa)

Hej kikar på en bil som jag är lite sugen på skulle vilja veta om den är överprisad eller värd pengarna? Enligt info från annons självklart en annan sak på plats då man ser bilens skick. Men osäker på hur mycket dyrare en bil blir med panorama och 4 drift
Länk nedan: Länk
Hjälp mig gärna på traven
Tack på förhand
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
X-drive höjer värdet ganska lite på 325 bensin eftersom många faktiskt inte vill ha det. Det är en annan sak med 320d där alla numera vill ha xdrive och automat. Panoramataket höjer några tusenlappar om köparen vill ha det. Eftersom äldre panoramatak har en förmåga att börja läcka så är det en del som inte vill ha det heller.
Vad skulle du säga den är värd? 😊 Förutsatt att den är fin? 😊
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla på bilpriser.se

Jag misstänker att den är lite högt prissatt men om skicket är exemplariskt (som han skriver - men kolla!) kanske det kan vara värt några kronor.
Likaså kan nya fälgar/däck vara värt några kronor extra - dock är det aldrig värt så mycket som han betalade för det nytt även om det är oanvänt! En tumregel är att ett "nytt" hjul kanske är värt ca 50% av inköpspriset i verkligheten...

Så summa summarum, borde det finnas lite prutmån på det begärda priset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag sålde min 325 -06:a med samma mil, snorfin och bra utrustad för 79. Men det var 4 år sedan. Tycker nog den där är lite optimistiskt prissatt.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Skulle vilja påstå att varken panoramatak eller xdrive är värt något på en 13år gammal bil. Speciellt på en 325i som är väldigt tunn under 4000varv. Det är +100kg mer vikt och mer transmissionsförluster.
Nya däck höjer absolut värdet, här påstås ju både sommar och vinterdäcken vara nya, vilket jag tolkar som att de rullat 200-300 mil per uppsättning absolut max. 50% för hjul vilka rullat 200 mil helt utan s

Räkna baklänges istället, vad kostar den ”billigaste” av samma modell??Hur är däcken, snart bytes mogna? Om ja lägg på ca 5000 kr per uppsättning. Hur är det med rost o övrigt optiskt skick? Skiljer det mycket mellan bilarna? Hur upplevs det mekaniska skicket? Skillnader i service/ägar historik? Hur stor skillnad i mil? Är det fortfarande att anse att den länkade bilen är helt fel prissatt efter normal prut (i detta fall gissar jag på 5000-6000 som mest)?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den där kommer nog inte springa iväg till det priset, automat och xdrive samt pre lci sänker intresset för en hel del.

Vänta 3-4 veckor och bjud sedan 65' så kan nog säljaren gå med på det och du får en äldre bil o fint skick med fräscha däck, om den är så fin som säljaren påstår.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Mitt stalltips är att hitta en 330i n52 rwd, mycket trevligare motor. Mer lättsåld när det ska till. Det obefintliga vridmomentet i 2.5an blir frustrerande i längden.
Löwet varför är 320 mer intressant? frågar av ren nyfikenhet :) samnt om panorman kan läcka lär det väll bli ganska dyrt för plånboken?

Johan, Kikade där och enligt bilpriser ligger den på 60-67 kr av privat med all utrustning utom panorama, tack så hmeskt mycket för tipset men galet överprisad i detta fall :/

Malcus utveckla gärna, blev nyfiken! vad menar du med "Tunn under 4000 varv" alltså att dem är klena? Är inte 330 i jätte mycker dyrare? har en tight budget men kan ju vara värt att spara! Vridmomentet är det sån skillnad?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jag hade en 325i touring manuell - 07. Den kräver endel jobb för att röra på sig om jag säger som så. Det krävs att varva till 7000 för utnyttja motorns kapacitet. Under 4000varv är det inte mycket att hämta. Det kan vara kul emellanåt men i vardagskörning är det lite påfrestande.
Off topic- ursäkta för det, men..
Soppan kostar nästan 16,50 litern.. vad drar en 325 iX på landsväg resp. blandad körning?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@j04k1m97: Det var inte riktigt att 320d är mer intressant jag menade utan att xdrive är ett mer efterfrågat tillbehör på 320d. Det är bara att kolla försäljningen senaste tiden, nästan alla 320d har xdrive. Det är väl en mer "praktiskt" inriktad drivlina helt enkelt.

@ stockbroke: De två 325or jag ägt som varit n53 (och ska vara 1dl snålare) drog 0,85. Så med den logiken skulle en 325xi n52 dra 1,05 lit/mil och det är nog rimligt. Allt beror på körområde förstås men en snål bil är det inte. Det finns ju en tråd om 325xi där killen har en snittförbrukning på 1,2 liter milen utan att något är trasigt.
Hej igen allihopa!
Han ville ej gå ner i pris så får leta vidare
Vad rekommenderar ni att jag ska kika på? X drive som ni säger kommer jag inte ha råd att köra då den drar för mycket!
Alla 325 som ligger ute har gått så långt letat bil i 2 månader börjar bli ivrig
Ska man leta på andra ställen än blocket
Kvdbil är nått jag fick fram snabbt något ni vet om?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur mkt är du villig att betala för en bra bil? Tittade du på bilen i annonsen för 79,9 över huvudtaget?
Tr
7
Tr1gger
325IX Touring -12
Min 325ix touring drar ca 0.7 vid enbart landsvägskörning 70-90, motorväg och 100-120 ligger den runt 0.8. Mycket kortkörningar så kommer man fort upp emot 1.1-1.2, men för att sätta det i perspektiv så drar den ungefär lika mycket som min tidigare v50 trots 50hk mer och awd.
Är villig att lägga max 80 :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Å vad var det som inte dög på bilen?
Den är Alldides för överprisad som alla säger här i diskussionen :) man vill ju inte kasta pengar i sjön eller hur? 😊
Tack för svaret trigger :) ja dem där kortkörningarna är farliga 😂
Tar upp tråden igen då jag kollat mer och mer på 330.... Vad ligger egentligen en fin 330 2006 bensin på i pris ungefär? Kikar på en som ligger på 85
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.