|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag funderar so starkast på att byta el köpa en lite större bekvämare bmw.. var först inne på e32 som är en fantastisk bil med allt man kan önska sig för en billig peng... dock medföljer även höga driftskostnader...:( E34 är en jäkligt snygg modell som alltid tilltalat mig tyvärr så är det en modell som har fått lite dåligt rykte för att vara en (obs ingen rasist) typ ung utländskt påbrå kille bil.... samt att det finns fantastiskt många importerade bilar i alla sorters skick.... Ni som har en vad tycker ni om den? hur är komforten har tyvärr aldrig kört en har kört e39 mkt vilket är en skön bil dock lite för dyr för tillfället.. tänkte byta min e30 mot en e34( min e30 är en mkt fin lågmilare). tack på förhand. min bil: Länk | |
Perkka |
Jadu, har en 88-as 520 i garaget.. Tycker du ska undvika den årsmodellen eftersom den e den första=barnsjukdomar, men finns säkert fina ex. av årgång 88 också.. Komforten e väl inget vidare i våran, i.o.m att stolarna e ganska hårda & har dåligt svankstöd.. Brorsan har en 525 93-a med gudomligt sköna stolar i jämförelse med våran.. Men väghållningen kan man inte direkt klaga på.. Ligger kanske inte som ett strykjärn genom kurvorna, men kränger heller inte som en Volvo 740.. & visst börjar E34 bli en ungdomsbil nu när dom "äldre förarna" kanske börjar byta upp sig till E39 lr liknande.. Men du ska inte tro att en te x 525 e nån fartraket.. Visst 192hk, men det e en stor bil också (ca 1600-1700 pannor).. Du kör nog ifrån en sådan med din 325.. Sen e ju utrymmet inte d bästa inne i kupèn.. Bilen SER stor ut, men jag som e bara 180cm kort har hyfsat krökta ben när jag kör våran BMW.. För att inte tala om baksätet, hugaligen.. Men jämför man med din bils utrymme kan den kännas som en limo :) Mvh Per Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
Perkka |
OBS! 91 fick ju 525-an 24 ventiler samt 192hk som bekant.. Annars "bara" 170hk när den kom 88.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
som sagt är det ju komfort jag vill ha kommer åka mkt och långt framöver... acceleration är väl inte nr 1 på listan då men hyfsat med kraft är ju skönt.... trodde det var gott om utrymmen i e34 .... hur är förar platsen? tänkte inte frakta så mkt folk direkt mest mig själv... mvh Cato |
|
|
Visst har längden stor betydelse, men jag som bara är 170 lång gjorde att platsen i baksätet var ganska hygglig:-) Det satt plysch i min 530 när jag köpte den, men bytte till svart skinn (komfortstolar) och det var MYCKET bättre!! Vilket lyft!! Leta efter en med skinn är min rekommendation. Jag tycker komforten var mycket god trots 17-tummare med lågprifilsdäck. Jag var mycket nöjd med min bil på alla plan. LITE gungig kanske, men det går ju alltid att byta fjädrar och därmpare... /Kidde V8:an saknad... och snart blir det V6:a istället:o( |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Komforten är suverän. Framför allt när det gäller ljudnivån! Den är enligt min mening smått oslagbart låg. Min gamla 540 E34 gick tystare än en sprillans MB S320! Jag har idag en 520 -89 och den är mycket tyst, även om motorn hörs lite mer än i 540:n. Skall du åka långt bör du kanske prioritera bränsleekonomin också, men E34 är oberoende av modell helt rätt val! /Mattias |
|
Jag är 183 cm lång och jag tycker faktiskt att E34:an har för lite justerbarhet bakåt med stolen när man kör. Jag måste vinkla upp stolen när jag kör för att inte få för mkt. vinkel så knäna blir tjuriga. Jag får inte plats "bakom mig själv" i E34:an men mindre människor får plats. Provkör en först så att du känner att du får plats. Annars är E34:an underbar att åka i! /Spockan |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
spocksbeard> Jeezuz! Hur långa ben har du ;-)? Jag är 195 cm och sitter utmärkt. Oftast sitter jag inte ens längst bak utan ett "hack" fram. Men gör som spocksbeard säger: prova själv först. Glöm bara inte att stolarna har ganska många justeringsmöjligheter och att det kan ta ett litet tag att hitta den bästa inställningen. |
| Klart nöjd med komfort. Hade jag köpt bil idag hade valet fallit på en 24 ventilare eller 525. | |
|
E34 anses av många vara, inte bara den vackraste BMW-sedanen, utan även den sista 'riktiga'. Dvs riktig motorhuv, njurarna på höjden (inte på bredden), 2x2 separata lampor fram etc etc. Jag är 193 cm och har inga problem att få plats, tillhör iofs inte den skara som tror man ska köra med raka armar. Bra bagage och funkar bra på på vintern med friktionsdäck. Mao jag är nöjd med den jag har nu och har haft en 91:a dessförinnan. Fast det är klart en 7a vore inte fel. Lycka till! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Perkka |
spocksbeard: Som sagt e jag bara 180cm lång, & jag har också stolen längst bak samt har alltid stolen vinklad när jag kör.. Men ändå tycker jag att jag kommer lite för "nära" pedalerna :( Om d e nå passagerare som sitter bakom mig när jag kör, sitter dom ganska trångt.. Har några kompisar som e lite längre än mig, & när dom kör våran bil så har dom huvudet nästan i taket.. Hehe.. Men visst e taket lägre i en bil med taklucka? Eftersom vår BMW har d.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
mikkke |
525iA Touring 95:a. Utrymmet räcker mycket gott med plats för barnvagn utan problem. Bilen är ytterst komfortabel, överlägsen många helt nya bilkonstruktioner. Kvaliteten är extremt hög på de senare årsmodellerna om den sköts. lite mera strul på de tidigare årgångarna med 12v motorn. |
|
hmmm ok överlag gott alltså. jag är 195cm så det verkar ju funka enligt er som är lika långa... tänkte ha en sedan då... hur är 520i 24v ett bra motoralt? ska man se upp för långmilare? eller är det ok bara servicen är skött som den ska? har nämligen en som vill byta sin 525i 24v-1992 med 22000mil på mätaren dock välservad. import 1998 gått 6000mil i sverige kan vara nåt? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Cato:En kille på jobbet fick låna En E34,pga gumman hade snott badbollsbussen och åkt till götet med vänninor.Han är längre än du nästa 2 meter han upplevde bilen som trång, och hade svårt att få till det, Åkte Audi 100 -94 tidigare tyckte den var rymligare. E34 av de sista årsmodellerna är mycket komfortabla vagnar för övrigt och som vanligt är det ju en väldigt bra bil kvalitetsmässigt när det är dags att byta ut den mot i detta fall E39 MVH Hasso som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?) |
| Sport stolar (helst med armstöd) fram är A och O för bästa långfärdskomfortkomfort södra Frankrike och hem till Svedala i ett svep är en baggis då | |
|
Jag citerar mig själv (från en annan tråd) :-); "Funderar på om en ev. "brytpunkt" kan ha att göra med den största uppdateringen av e34 som gjordes, -91 gjorde ju de nya motorerna sitt intåg. Har prövat ganska många olika e34:or, både sena och tidiga, och tycker att de senare både i stort och smått överlag känns modernare och kvalitetsmässigt bättre. Förutom de nya motorerna har jag svårt att peka på enskilda detaljer, men tycker som sagt att hela bilen känns lite fräschare. Vad gäller komfort är jag väldigt nöjd, möjligtvis kunde den ta tex broskarvar något mjukare, annars helt ok." Vad gäller längden är det inga som helst problem för mig, men jag är ju i o.f.s. bara 185 cm lång. Har aldrig stolen i närheten av bakersta läget. Är bilen bara servad som den ska, obs inte bara olja+filter utan även bussningar, stag, övriga oljor+filter (vxllåda, bakaxel, luftfilter, bränslefilter mm.), dämpare mm mm, samt körd på ett vettigt sätt, så är 22´ mil ingenting. Bilen håller för myriader av mil, om nu skötseln har varit/är den rätta. 520 24v funkar fint som bruksbil, men som sagt så varvar den rätt bra på motorväg. Absolut inget fel på den, men när man nu kan få en 525 för nästan samma pris så varför inte? /MVH Kalle let the Best Machine Win! |
|
| Det är så att olika stolsmodeller gör mycket för justermånen. Jag är 191 cm och får plats utmärkt i mina sportstolar, däremot så tycker jag att det blir ganska trångt med både vanliga och komfortstolarna.. | |
|
Hej! BMW E-34 är den bästa bilen jag har haft komfortmässigt. Ingen racer men en härlig långfärdsbil. Jag hade satsat på en 525 istället för en 520. Bättre klipp i motorn och prisskillnaden är ju inte så stor. Mvh Roger |
|
|
ok så en bil med 22000mil är ok... så länge den är servad ok... hmm ska ta mig en titt på den där e34:an hade läder inredning oxå alltid ett plus.. |
|
| Jag har elsportstolar i min 530 och dom är helt underbara,mycket lätt att hitta den rätta sittällningen. | |
|
Kan helt klart rekommendera E34:an men undvik 520 (för slö) och 518 (kamremmarna). Bilens komfort är fullt jämförbar med betydligt nyare konstruktioner, speciellt på långresor. Fasta stolar, låg ljudnivå (men man hör morret vid omkörningar vilket är perfekt hjälp att hålla sig allert), perfekt väghållning och exakt styrning. Visst kunde svankstödet vara bättre på standardstolarna men jag använder en liten specialkudde (finns i hälsokostbutiker) med resårband som man trär över ryggstödet, funkar alldeles utmärkt och ger faktiskt bättre svankstöd än någon bilstol i världen. Ser väl ut som en 90-åring äger bilen om någon kikar in i bilen på parkeringen!!! Men vem f-n bryr sig? Kanske någon avundsjuk Opel-nisse. Se också upp för exemplar med 20.000+ mil som inte fått nya stötdämpare, bussningar, länkarmar och de övriga sedvanliga slitdelarna. Det är inte billigt att byta även om man gör jobbet själv. Lycka till i jakten. Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.