|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Min mor är trött på att hennes F31 M-Sport spårar och har sig med original 18" hjul (Bridgestone Potensa RFT) Vilket däck bör hon välja för att få så bra komfort/ljudnivå och liten spårning som möjligt? Man kanske ska skippa RTF modeller? Är dock lite fundersam då jag på min E61 M-sport la på Nokian vanliga istället för de tidigare Good Year RFT som satt på och bilen blev bedrövlig att köra, uppgraderade till RFT igen och bilen blev som en smäck på vägen. Däremot har jag själv kört E91 och E92 med vanliga däck utan problem (kanske har med bilens tyngd att göra?) Tacksam för tips :) |
|
kolla här Länk |
|
|
Jag har på mina 20" Goodyear Eagle F1 med RFT och den ligger som ett strykjärn. Enda nackdelen är väl att dom är tunga, men det skiter jag i. Innan dessa hade jag Vredstein Ultrac Sessanta och dom var minst lika bra, dock inget RFT så bilen kändes lite lättare på foten. Slets ner fort dock. 18" har jag bara haft på vintern så kan inte tala för sommardäck i den dimensionen. |
|
|
Ta inte RFT, kostar mer och sämre prestanda, borträknat nödgångsegenskaperna. Michelin Primacy tror jag skulle göra jobbet bra. Bilarna behöver absolut inte RFT, i Tyskland är det extrautrustning på F31 (säkert de andra modellerna också) så gå inte på någon killgissning från någon pajsare att de är byggda endast för RFT annars "stämmer inget" och bilen blir orolig. Det var BMW Sverige som valde RFT som standard, inget BMW bygger bilarna för att de måste ha. |
|
|
Hade Pirelli RFT på min F34a, den har rullat ca 2000 sommarmil och de var helt slut. Fick blåhålla i ratten och kände varenda sandkorn i vägen. Har gjort gedigen research, inte kommit fram till något vettigt. Tom googlade på tyska ebay men faktum är att de 19" fälgarna jag fann hade RFT. Michelin kunde inte råda om deras däck då de saknar stjärna. Hur som, jag klippte Michelin PS4 och bilen känns bättre än någonsin, helt annan bil, ett finger på ratten, mjukare, tystare - roligare att köra. Väldigt nöjd, sen får jag hålla tummarna för att inte några delar havererar pga saknad av stjärna. Blev tipsad om de däck Mahhbechh kör, ska tydligen vara riktigt bra, men då min första 530 hade Michelin och jag var väldigt nöjd med de så ligger de lite extra varmt om hjärtat. |
|
|
Stjärnmärkningen är enbart en "fintrimning" av däckens egenskaper utifrån BMW:s önskemål. Se länk: Länk Dock är det VIKTIGT vid olika dimensioner fram och bak om man har x-drive, då stjärnmärkningen även innebär att däckens rullomkrets är finjusterad och inom BMW:s toleranser. Annars finns risk för slitage/haveri på fördelningsväxellådan...dyyyyrrrt som Bosse Bildoktor brukar säga! ;) Körde med PS4 (utan stjärnmärkning) på E39:an och de var de bästa däck jag har haft... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kört PS2 och nu PSS, helnöjd och nu beställt PS4S för pålägg i maj. Dividerade om stjärnan men gick med ett set utan. Yes lär skilja ngn mm på diameter och kanske även mönster men tänkte om dom funkar för icke bimmers så vore det väl märkligt... Staggered men går ändå upp en storlek runt om så där sticker den ev geometrin oavsett...😎. Rapporterar när dom är på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.