|
|
|
|---|---|
|
Hej precis köpt en 120 i - 05 och är helnöjd, men såg att det satt 215/45/17 bak och 225 /45/17 fram det jag undrar är om inte dom bredaste ska sitta bak, vad säger ni ? /mvh Tony Tune | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad tusan, är ju den andra tråden inom kort tid med samma problem! :-) Länk Är folk så stressade numera att de gör dessa fel, eller är det kanske läge att införa förbud att surfa och använda en mobiltelefon även under hjulskifte :-) Du har helt rätt, de bredare däcken ska sitta där bak. Har själv en 120i -06 och ordinarie däckdimensionerna är som följer (här kan du se exempel på så kallad staggered setup där bak är bredare än fram): 195/55R16 205/55R16 205/50R17 205/50R17 fram + 225/45R17 bak 205/45R18 fram + 225/40R18 bak |
|
Kombinationen är inte helt korrekt - det ska vara 225/45-17 runtom om det är samma bredd på fälgarna. Någon har "snålat" och köpt "fel" dimension vid byte på ena hjulaxeln. I detta fallet är det nog inget stort problem iofs. OM du inte har x-drive. Har du x-drive är det mycket viktigt att du har samma rullomkrets på alla hjulen för att inte fresta fördelningslådan (i värsta fall få ett haveri). Det finns vissa kombinationer med olika däckbredd fram och bak som ger samma rullomkrets, men då måste man följa de dimensioner som BMW anger som korrekta OCH använda BMW-oem-märkta däck (stjärna) för att rullomkretsen skall bli korrekt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Precis, dimensionerna är inte 100% original (jag trodde att någon köpt lite bredare däck där fram av utseendemässiga skäl och sedan hade någon bara monterat hjulen fel - men är kanske lite naiv och Johan B's förklaring är nog inte helt osannolik). Det är dock inte hela världen då vi tack och lov slapp xDrive på E87 1-Serien. Men normalt sett (iallafall 18"-fälgarna) brukar vara 1/2" bredare där bak. Så jag skulle definitivt kollat upp vad det är för fälgar (om det är BMW Original så står det ett sjusiffrigt nummer ingjutet) man kombinerat med vilka däck. Gissningsvis är alla fyra fälgar exakt likadana, men bör definitivt kollas upp. |
|
Ok då får man köpa 2 nya däck då. Tackar för input/ Tony Tune |
|
| Jag tror inte att du behöver köpa nya däck för den lilla skillnaden. 120i från -05 är ju bakhjulsdriven. Lägg de breda bak och kör vidare! | |
Håller med Johan B och Mats (och mig själv) - du behöver inte köpa något nytt utan bara skifta och lägg de breda där bak. Det bör inte vara några som helst problem vare sig med xDrive (för det slapp vi E87-ägare tack och lov), DSC, punkteringsvarningssystemet eller bilens beteende. Samtidigt som du swappar hjulen så passa på (som jag nämnde innan) att kolla vad fasiken det är för fälgar som du har vilket kan vara bra att veta i framtiden (skriv ned BMW artikelnummer eller skriv ned diameter/bredd/inpressningsdjup) - med största sannolikhet är alla fyra fälgarna av exakt samma typ. När det sedan blir dags att köpa nya däck så köper du helt enkelt en mer korrekt uppsättning. |
|
Ok låter bra det, måste nog köpa nytt batteri så då blir en utgift mindre. Tackar Tune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.