|
|
|
|---|---|
|
hejsan! Har ett bromsok som kärvat bak på bilen, tänkte byta detta och bromsvätskan. Jag har en "vacumsug" som jag tänkt sätta på nipplarna på oken sen suga ur all olja tills det kommer ny. Frågan är, behöver jag ha bromsen lite nedtryckt med en bräda eller liknande för att få igenom vätskan eller är det bara att fylla på i behållaren och suga ur vid varje bromsok? 535D 2009 aut MVH | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, om du trycker ned bromspedalen en aningens så stoppar du flödet av ny bromsvätska från reservoaren. Byter själv bromsvätska minst en gång per år på min track day car så har en ganska inkörd procedur för detta. Men det absolut enklaste och billigaste tillvägagångssättet är att göra enligt följande procedur: #1 : Sug upp den mesta av den gamla bromsvätskan ur reservoaren, men sänk ALDRIG nivån under första "förbukaruttaget" vilket normalt sett är kopplingen. #2 : Fyll upp reservoaren med ny fräsch bromsvätska. #3 : Koppla på valfri variant som sätter reservoaren under lätt tryck, jag brukar aldrig någonsin gå över 1 bar. Själv har jag denna prylen Länk liggandes som jag pumpar upp ett lagom tryck med i reservoaren. #4 : Nu är det bara att börja med bromsoket längst bort och sen arbetar man sig framåt (brukar vara höger bak, sen vänster bak, sen höger fram och sist vänster fram). Man bara öppnar luftningsnippeln och väntar tills man är säker på att ny bromsvätska kommit fram - tar såklart längst tid för de bakre bromsoken. Stäng luftningsnippeln LÅNGT innan du tror det finns risk för att reservoaren körs torr, kolla att det finns gott om bromsvätska och fyll på med mer vid behov. Om du kör reservoraren torr så har du introducerat luft i systemet och du måste börja om med allting från början och nu måste du dessutom vara säker på att du fått bort all luft dessutom. |
|
hej och tack för tipset, har faktiskt funderat på att skaffa en sådan.. Servar mina bilar själv och ofta men just bromsvätskebyte har jag inte varit så noga med under åren, tänkte att det skulle bli ändring på det framöver. Man får fylla på bromsvätska manuellt med den pumpen va? Vet du vad det är för storlek/gäng på locket till bromsvätskan? Är la typ en "standard" som är lika på de flesta bilarna. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Byta bromsvätska regelbundet är en bra sak att göra - skippas alltför ofta. Grundtanken med en prytteln är att man fyller upp den med bromsvätska och den kommer då att själv fylla på reservoaren och undvika att den körs torr. Men jag har faktiskt aldrig använt den på det sättet (av flera olika anledningar) - jag pumpar faktiskt bara upp trycket med den. Så man kan ju ibland undra varför jag köpte den överhuvudtaget :-) Men den är riktigt praktisk och enkel att använda och man har full koll på trycket (jag gillar att ha kontroll) och skulle man av någon anledning vilja utnyttja den fullt ut så kan man göra det. Det är en "typ av Europastandard" på de där locken till bromsvätskebehållaren. De flesta europeiska märken kör med samma typ, eventuellt är det annat till en del asiatiska märken. Stollarna i väst gör som vanligt på sitt eget sätt till och från - deras vanliga ambivalenta approach alltså... Lock från moderna BMW passar exempelvis fortfarande på min E30 323i från 1985 :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.