AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.158

Rengöring av gasspjäll. Nollställning BMW E91 320d 2012

[C
24
[CHRILLE]
320d -2012
Tjena!

Jag håller på och vårfixar lite med bilen och tänkte ge mig på att rengöra gasspjället/spjällhuset (throttle body) och har hört att bilen kan få problem med tomgången efteråt, vilket kräver att man nollställer allt och gör en s.k. inlärningsprocedur för att spjället ska känna av lägena mellan öppet och stängt. Är det någon som vet hur man gör det på enklast sätt på den bilmodellen jag har? Det är en E91 320d 2012 LCI.

Jag tänkte som sagt skruva bort spjällhuset och rengöra noga invändigt på sidorna och på ventilen samt byta ut packningen som går mot insuget. Det enda som stoppar mig nu är att jag inte riktigt vet hur jag gör för att kalibrera spjället när väl är rengjort.

Jag har en ganska hygglig felkodsläsare (Foxwell NT-520) som enligt uppgift ska kunna utföra denna procedur, men har inte hittat vart man gör det. Det kanske går att göra på något annat sätt också?

Några tips?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Kan möjligen den här Länk proceduren vara hjälp?

/Anders
[C
24
[CHRILLE]
320d -2012
Storabjörnen: Tack för att du tog dig tid, men frågan är om det verkligen är samma sak som jag är ute efter. Det du länkar till verkar vara att nollställa bilens minne angående dina körvanor. Dvs att den anpassar sig efter en viss körstil och det länken beskriver handlar om att nollställa den till ursprungsinställningen så att den får lära sig på nytt.

Det jag är ute efter är att bilens lär sig spjällhusets maximala öppnade läge och stängda läge. Det är möjligt att det kanske inte behövs på min modell. Jag är inte jättehemma på dieselmotorer då det är min första dieselbil. Som jag förstår det används inte spjället för att styra gasen på en diesel då detta regleras med mängden bränsle på en diesel istället för luft som på en bensinare. Den verkar finnas mer av andra anledningar. Som en säkerhetsåtgärd för att kunna strypa motorn och för att avgasreningen ska fungerar effektivare mm.

Det skulle vara bra om man får det bekräftat från någon som vet hur det ligger till på just min motor (N47TU)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.