|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag är bekväm med begreppet Amperetimmar, och kan Joules lag. Men i mitt syfte att skaka liv i morsans Passat V6 från 99 med originalmonterat 72Ah batteri och en spaning på Biltema med rekommenderat 63Ah batteri för bilen ifråga så undrar jag, är det okej, spelar det någon roll om jag väljer detta 63Ah batteri då mått etc och övrigt verkar stämma? Vill få liv i den, besiktiga, skatta och sälja. Tack på förhand Anders |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett "tråkigt" svar är att det där går nog alldeles utmärkt men det kan bero på omständigheterna. Kan försöka utveckla det där lite. Jag har personligen klarat att ha mindre batterier i mina bilar än vad som är typiskt för modellen. Exempelvis går min 120i -06 på ett litet 46Ah (köpte bilen begagnad och är först nu jag faktiskt kollat vad som satt där) och normalt är 70Ah eller 55 Ah. Min gamla 535i -89 gick året runt i 15 år med 71Ah och 75Ah, jämför med 85 Ah eller högre som är det normala. Mitt vinterskott (Volvo 855 -96) går på ett gammalt 62Ah (Biltema 80-2622) - fast det verkar som det ska sitta 60Ah original på den så det kanske inte är ett bra exempel... Jag har aldrig haft några problem med detta. Men... Det finns ett antal faktorer som är till min fördel: * Gemensamma drag av alla mina bilar är att de har minimalt med elektriskt gucka samt inga krävande motorer att starta (läs stora dieselmotorer) * Bor i Skåne (gick ju i princip aldrig under nollan här nere denna vintern och jag tror fasiken att jag aldrig startade mitt vinterskott under 0 grader C en enda gång den här vintern) * Parkering i flerbilsparkeringsgarage (med en ganska konstant temperatur runt 12-15 grader C) * Inga överdrivet korta dagliga pendlingsrutiner (alltid mer än 20 minuters körning) * Brukar alltid bli nån längre sträcka en eller ett par gånger i veckan * Regelbunden användning av bilen * När bilen är avställd så står så klart på underhållsladdning hela tiden |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Som vanligt Slangen, stort tack för ett intressant och välutvecklat svar! Och slutsatsen, ja det går m.a.o rimligen bra med det batteri jag sett ut på Biltema. Tack än en gång! Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.