AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.703

Köpråd: e46 cabrio

Hej jag är intresserad och undrar vad ni experter säger om denna: Länk

Tyckte att priset kändes bra med tanke på att den inte gått särskilt långt och jag är inte brydd över att den är högerstyrd. Skickade till ägaren och ställde några frågor vilket gjorde att han svarade detta:
Hej. lite rost på höger hjulbåge. den har en servicebok från Storbritannien. Det har vissa buckla på motorhuven. differentialbussningen är borta. Det finns en klunk när du växlar från 1: a till 2: a växeln. Ive ändrade höger sida av den främre suspensen. Jag har delarna för den vänster. De är i bilen.

Fick bilder och rosten är verkligen minimal, däremot verkar bucklan vara mer tydlig (dåliga bilder)
Vad tycker ni helt enkelt, verkar den billig av en anledning eller bör jag satsa på den?
Felstyrd med brister vid köp. Räkna med ca 10k att fixa rost, bucklan o bussningar ”seriöst”. Du landar på ca 45. En någorlunda rimlig vänsterstyrd hittar du för ca 20-25k mer. Tänk på att den dag du skall sälja kommer många backa pga ratten på fel sida. Jag hade avstått, högerstyrt är helt ointressant för de flesta.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

2018 hade den gått 18 828 mil och nu strax över 15000. Jorå...
Dawwe, jo jag är medveten om att det blir oerhört mycket svårare att sälja men även mycket billigare att köpa också så det är ju svårt. Finns ju även bara sommardäck så extra kostnad där med, men tror du att det tillsammans med fixen som behöver göras gör att jag kan pruta ner den ett par tusenlappar?

Robert Lundberg, jo jag såg det nu... känns inte helt säkert överlag detta men om jag påtalar detta och säger att han måste sänka priset, kan det vara värt då tycker du?
Om du går in in affären med att värdet kan halveras inom 2 år och kan acceptera det så? Gällande prutning, kika först, pruta på plats är oftast mer framgångsrikt. Jag tror som sagt skall du få den fin som en cab bör vara bör du räkna med minst 10k i utgifter efter inköp.
Oj är det så pass att den kan halveras bara på två år? Låter ju såklart inte kul även om jag verkligen gillar denna modell. Har lite svårt att hitta andra billiga 325/330 e46 men kom gärna med förslag om ni ser något som ser intressant ut.
Jag sa inte att värdet skulle halveras, men bör räkna med att det kan bli så, dvs om du vill sälja bilen rimligt snabbt om 2 år. Kan du ta den smällen så? Ofta så är högerstyrda bilar (sådana som går att få i vänsterstyrt utförande med) ointressanta för de flesta utom de som möjligen vill ha en "donatorbil", eller kanske bygga en banbil, men de som vill bygga banbil föredrar oftast INTE en cab. Får jag gissa så går den iväg för dryga 30-33k. 42k som den annonserades för initialt verkar ju inte ha varit "gångbart". För några år sedan (2014 typ när priserna stod i botten) gick det någon/några högerstyrda M3 Coupe med något "tveksam" historik för 80-90k. Får jag gissa så har dessa blivit donatorbilar vid det här laget, o då skall man komma ihåg att en M3 är alltid mer intressant än en mer "dussinbetonad" 330i.

Förstår att din budget är tajt men glöm inte bort att det kostar att "fixa smågrejer under resans gång". Räknar man ihop allt inser man att man kanske kunde ha köpt en rättstyrd i bättre skick från början?
em
906
em3
M3 cab -03
Som Dawwe är inne på, är det värt en massa "fix", sedan ska du kanske möta en mycket begränsad marknad för högerstyrda......? "I'm out, too many obstacle's", men om du vill satsa en del och behålla bilen, kanske den är ett lågprisfynd.

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Som Dawwe är inne på, är det värt en massa "fix", sedan ska du kanske möta en mycket begränsad marknad för högerstyrda......? "I'm out, too many obstacle's", men om du vill satsa en del och behålla bilen, kanske den är ett lågprisfynd.

em3
E
1.156
E
320 ci cab -04
Att börja skruva med en 17-18 år gammal bil brukar i allmänhet leda till att man behöver fixa lite till ... och då drar kostnaderna iväg direkt. Behöver du lämna bort jobbet så blir det väldigt kostsamt. Kan du och har utrymme att skruva själv samt tycket att det är roligt så kan det här vara ett intressant alternativ om du får bilen för under 30 tkr. I annat fall så tycker jag att du bör avstå. Det blir billigare att köpa en hel frisk vänsterstyrd bil för 80 tkr. Om du tröttnar är en sådan bil betydligt lättare att sälja.

E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.