AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.487

F31 330iX inte samma körglädje som E91 330i

Sida 1 av 2
Hej!
I september förra året bytte jag från E91 330i (6-cyl 258hk) till F31 330iX (4-cyl turbo 252hk).
I det stora hela en trevlig uppgradering. Det gäller då inte helt och hållet motorn. Visst bränsleförbrukningen blandat har minskat med drygt 0,2l/mil vilket är trevligt men responsen är inte alld densamma.
Nu när jag åter igen kört E91:an inser jag att körglädjen är så mycket bättre på den än på F31:an. På E91:an är motorn snabb, stark och svarar direkt, speciellt i sportläget.
Det som jag inte gillar med F31:an är lagget från jag trampar på gasen tills att motorn får kraft och skickar iväg bilen.
Ska det vara så? Går det att göra något åt det som inte kostar skjortan eller gör att garantier försvinner eller blir det bättre när bilen gått ett tag (nu snart blott 1000 mil)?
Har inte hittat något svar här eller på andra forum men har heller inte letat ihjäl mig. Läste någon recension av nya 3-serien där det stod något om att körglädjen är tillbaka. Tänkte inte så mycket på det just då men börjar hålla med om att körglädjen inte alls är densamma som i min gamla E91 330i.
Fenomenet du beskriver stavas turbo och är något man får leva med om man ska ha mkt effekt i en liten volym i dessa märkliga miljötider. Har du automaten så kamouflerar den lagget bättre än manuell, men det är ändå påtagligt.

Finns inte mycket du kan göra. Försök sätt så smala å lätta hjul som möjligt, men det är typ det.

Det är därför jag kör 3,0 r6 nu istället för r4.
Kul att ni säger det! Har en Audi A5 sportback bensin som hyrbil och blir tokig på väntetiden när jag trycker gasen i botten! Inte alls som på stora motorer!
Transocean
PHEV är lösningen.Bättre på allt bortsett från sound då

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som att du inte har någon direkt E91 vs F31 problematik utan endast gjort konstaterandet att en 2-litersfyra är tråkigare än en 3-literssexa. Inte direkt kontroversiellt i sig.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tyckte min E90 320d var mycket roligare än sambons f31 320d xdrive. Det sitter nog mest i rwd men E90 är en riktigt körglad kaross också.
Tack för era svar.
Jo visst är det så att en liten fyra med turbo kanske borde förväntas vara tråkigare än en större sexa utan turbo men jag trodde nog i min enfald att nya moderna turbobilar skulle vara bättre än den gamla turbomatade fyra jag hade på min första bil tillverlad 1981. Men utvecklingen verkar inte kommit så långt vad gäller den biten.
Som sambon sa när hon också kört vår gamla bil. Det blir inte en fyra i nästa bil...
Passa på innan alla dessa fossilmotorer förbjuds....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Turbobilarna tycker jag tagit stora steg, men en fyra är en fyra... Testa 35i/40i motorn och se om det är turbo eller fyran som du stör dig på.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
b48tu som sitter i nya 330i tycker jag verkligen är en lyckad 4a, kändes lika silkeslen i gången som b58an i min m140i faktiskt. Hyfsat likvärdig prestanda som min gamla 335iT n54 och det är ju ett gott betyg.
En stor fördel med fyran och turbo är ju bränsleförbrukningen i stad och blandat. Man får väl leva med turbo och de verkar redan blivit bättre i G20. Tittade på en 340 men så brutal bil behöver jag inte. Inte till det priset och den ännu högre skatten. Årsskatten på min ligger redan högt, ca 5700 kr (tack Miljöpartiet!).
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tycker även att BMW har misslyckats med hur de kalibrerat gasresponsen. I normalläget måste man gasa alldeles för mycket för att något ska hända. I sportläget är det bättre men då blir det i stället väl känslig just vid igångkörning.

Jag skulle vilja ha sportlägets kalibrering i stort, men med ett mjukare ingrepp i början. Precis som det var i E9* med bensinsexorna.

Det första jag gör efter uppstart är att trycka i sportläget!
Jag skulle vilja välja körprofil en gång dör alla men alla bilar jag provat hittills har alltid comfortlöget i. Vidare gillar jag inte att i sportläget ligger en lägre växel alltid i även vid konstant fart. Irriterande!
Jag funderar på om en motoroptimering från något av det mer välkända firmorna kan råda bot på gasresponsen. Men då ryker garantin och det tycker jag inte det är värt så egentligen är det väl inget att fundera på ens av ren nyfikenhet.
Sen finns BMWs egna M Performance uppdradering men den hittade jag inte till just 330i. Även om den finns så kostar väl den rent galet mycket också.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Stark..., en växel lägre vid sportläge slipper jag eftersom jag har manuell.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ytterligare en aspekt i jämförelsen mellan E9x och F3x är ju att det finns en hel del E9x med hydrauliskt servo till skillnad från F3x som alltid har elektriskt servo.
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
@AnAnSwe är det inte så att du dessutom skaffar xdrive på den nya bilen?
Det går också trögt och lämnar en del körglädje hemma. Tyngre bil och mer svängmassa som ska varva upp vid acceleration vilket mörks tydligast i låga hastigheter.
Jag har själv bytt från E61 till F11 och därmed skaffat xdrive. Bytet Innebar även bensin till diesel och från manuell till automat.
Men ändå, Helt plötsligt så känns fruns 428iA lätt och snabb iväg. Den har ju den första 2-liters bensinfyran som kom med turbo och anses nog lite segare än 330i som fick goda vitsord vid introduktionen.
@stark industries, håller med dig om gasrespons och växel i olika lägen. En stor bov i det dramat är nog att gasreponsen ändras ganska markant. Så om man byter körläge vid konstant hastighet så betyder läget på gaspedalen något annat vid nya läget. Vid byte till sport så blir det lite accelerationen och till eco så blir det retardation, ofta med annan växel som följd. Men visst, i sportläge så ska det varvas så förtvivlat även vid måttlig gas så det läget blir sällan använt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har ni varit inne i inställningar? Går det inte att ändra så att sportläget innebär sport på gasrespons men comfort på växelläget?

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
För mig är det nog det elektriska servot som står för den största skillnaden. "Nya" bilen känns fladdrig och även om det är fler hästar och det går snabbare, så "känns" det inte lika snabbt som i min E91:a. Det hydraliska servot på E91 är klockrent tycker jag.

Jag har bytt till en bakhjulsdriven 330D F31:a alltså.
Ang styrningen så kan jag inte svara för hur BMW resonerar, men jag vet hur en annan stor biltillverkare tänker.

"Ja, hydraulservo är överlägset i styrkänsla men om 15 år kommer ingen minnas hur dom var, och då kan ingen klaga"

När jag gick från e92 till f30 så hatade jag styrningen. Men, man glömde fort hur den gamla var och man slutade bry sig.

Tragiskt men sant.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Sålde min nya f30 328 efter 1000 mil.
Styrningen va de sämsta jag upplevt.
Men dom flesta förare bryr sig inte😋
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.