AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.408

Bekvämaste vägen Jönköping- Kalmar

Ska nästa vecka åka till Kalmar och vill gärna höra förslag på vilken väg som är bekvämast, då tänker jag på mestadels motorväg. Är det bäst att ta e4 ner mot LjugbyL och sen svänga av på riksväg 25 eller svänga av vid Värnamo och ta riksväg 27 och sen in på 25:an?

Ge mig tips ni som kanske åker dessa sträckor.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
E4 söderut från Jönköping har ju några rätt fina sträckor där du kan toppa bilen rätt bra. :)

Annars tror jag väg 40 hela vägen till kusten är rätt bra, för att sedan ta E22 återstående sträcka. Den vägen är dock ca 70 km längre än den kortaste sträckan som Google föreslår. E4+27/25 som du föreslår är dock ca 30 km längre än Googles kortaste väg. Jag hade nog tagit 40+E22, mest för att det är en hel del samhällen jag känner till där det kan vara trevligt att stanna och äta.
Tack Alexander för synpunkter. Oavsett lite längre sträcka så vill jag ha vägar som är mer vänlig till omkörningar. Stanna och pausa överlåter jag till semester ner till Italien via de alpiska vägarna.
Hej,

Körde Göteborg (lite söder om) - Kalmar för en vecka sedan. E6 till Halmstad, en kort snutt E4 och sen RV25. SÖ Småland är ganska öken. Knappt bensin, hustruns önskade kaffe blev inget alls. Men vägen fin och lite trafik. Mycket 2 + 1 till en början, dock, och bitvis kameror. Vägen *till* Kalmar gick så där, men vägen hem alla tiders. Berodde nog mycket på tiden på dagen. (Ditresan kan ha träffat pensionärs- eller lunchtid. Hemresan började vid jobbslut, så det började lite trångt. Men mellan Nybro och Halmstad var det knappt ett liv.)

Sammanfattningsvis var körningen väldigt behaglig, jämfört med vad som brukar erbjudas på svenska vägar numera.

/Lennart

Edit: Men vill man köra på kortaste tid, oavsett olika begränsningar i form av hastigheter och övrig vägstandard, är min allømänna inställning att den kortaste vägen vinner.
Lenwib ska kika på den rutten , tack för tips
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vill du ha omkörningsvänliga vägar så skall du definitivt ta 40 +E22, trots att den är längre.
Förlängningen av RV40 samt 28/31 sydost håller ganska OK standard. Var några år sedan jag körde dessa vägar men minns dem som fina 90-vägar med lite trafik, därmed gick det fint att hålla bra tempo!
Viss reservation för att de pepprat sträckan med fartkameror sedan dess men det kanske någon annan kan svara på...
Tror det lutar sig mot e4 ner till Ljungby och sen 25:an hela vägen till Kalmar. Början av 25:an ser ut att vara tvåfiligt enligt Google Maps, liten sträcka åtminstone. Sen får man stå ut det sista tråkigt nog.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Kör 31:an Jönköping - Nässjö sedan vidare mot Vetlanda (mellan Nässjö och Vetlanda finns några kameror) och riktning mot Nybro, Kalmar. Bra väg med förhållandevis lite trafik mellan Vetlanda och Nybro. 90 sträcka som tillåter högre hastighet om du tycker det är ok. Kortaste och snabbaste vägen, tar max 2 h 15 min om du kör med ”moms”
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ja vad fasen ska du ända ner till Ljungby att göra? Kör som acer84 föreslår.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Kör samma som acer84 om jag ska till Kalmar. Oftast ska jag några mil norr om Kalmar, då blir det:

Jönköping - Nässjö - Vetlanda - Målilla - Högsby - Ålem
Tack för tips
En väg kan var längre på ca 50-70 km skillnad men å andra sidan kan den vägen som är längre innehålla mer motorväg vilket gör att man inte tröttnar lika fort. Ta en landsväg bara för den är kortare så kan den betydligt fortare göra en trött pga av exempelvis fartkameror, samt andra hinder som gör att man inte kan ligga i en bra marschfart. Jag har tittat över de tips som dykt upp men kvarstår att e4 en bit ner för att ta sista sträckan som man får överleva med. Allt annat i stort sett är motorväg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.