|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra om någon har nåt tips på vad som kan vara fel på bilen! Den gick problemfritt framtill för några veckor sedan. Jag hade varit och handlat och när jag skulle åka hem från affären var den stendöd. Startmotorn gick som den skulle men den tände inte till. Provade då att koppla bort batteriet men utan resultat. När jag kom hem kollade jag säkringar och testade med startgas men ingen tendens till liv. Lämnade då in den för att få felkoder och fick följande avläsning: Insprutningsventil 3 Utlopp kamaxeljustering Värde/signal utanför område Förbränningsmiss cyl 4 Kamaxellägesgivare utloppskamaxel orimlig signal Beställde då en kamaxellägesgivare och fick hjälp av en kompis att byta den men den är fortfarande lika död. Någon som kan hjälpa mig med vad jag kan testa härnäst? Mvh, Eric | |
|
Hej, är ingen "super-expert", men jag skulle också kollat om bränsle kommer fram, d.v.s. bränslepumpen. Har du kollat den? em3 |
|
|
......även om du (kanske) fick in gas i motorn med startgas, hör de du något tecken på tändning? Att elektroniska tändenheten skulle lägga av direkt, kan ju hända. Har din motor en eller två enheter?? em3 |
|
| ...försök laga med samuraj-svärd... (internt skämt om någon inte förstår) | |
|
Bränslepump är rimligt med tanke på ålder. Lägg örat mot högra baksätets sittdyna och lyssna om den surrar. Vad är det för fabrikat på givaren som byttes? Allt annat än BMW-original eller högsta OEM-kvalitet är ett lotteri med många nitlotter - inte sällan är en billig no-name-kinaskräp-givare sämre än den gamla defekta... Många felkodsläsare blandar ihop kam- och vevaxelgivare - den senare brukar göra att motorn inte startar eller stannar, medan den förstnämnda brukar få motorn att gå dåligt. Det finns således risk för "förvirrad" felkodsläsare i detta fall - gör en ny avläsning med ett "bättre" system och se om du får ut andra koder och ta även exakta felkoder inte enbart "uttydningen av koden". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den tände inte till alls med startgas så vi antog att det inte var bränsleproblem. Hur vet man hur många tändenheter heter man har? Kamaxellägesgivaren var av modell billigare. Hoppas den inte är defekt. Men kompisen som hjälpte mig sa att motorn brukar gå även med en trasig sådan så teorin om vevaxellägesgivaren låter ju rimlig. Den verkar dock vara lite svår att komma åt. Är det någon som har provat byta den och hur gjorde ni isåfall för att komma åt? Märkte även att varvräknarvisaren gick upp lite när jag körde startmotorn. Är det ett tecken på att givaren ger signal? Är lite bökigt att få den till verkstad för avläsning så jag tror att jag provar byta den och se vad som händer om det inte är för svårt och det verkar vara en möjlig lösning. I nödfall åker samurajsvärdet fram 😁 Mvh, Eric |
|
| Har du kollat, att inte tändstiften är dränkta i bensin? | |
|
Är bensinpumpen bytt nån gång? hur mycket har bilen gått? lyft upp sittdynan bakom passagerarsätet och kolla om den går igång, kolla säkringen också under handskfacket. Ge oss också felkoderna, dvs P.... Kamaxelgivaren måste vara original, billiga kineskopior är känsliga på dessa bilar, testa köp en original, det är HELLA som gör dessa så du kan ta en från Hella också. Byt samtidigt vevaxelgivaren, den sitter vid startmotorn, lite bökigt komma åt men det går ovanfrån. |
|
|
Hittade tillslut felet efter att ha bytt kamaxelgivare och vevaxelgivare. Det var bränslepumpen... Vi slog lite på tanken och då startade den helt plötsligt. Tack för tipsen! Synd att vi inte undersökte bränslepumpen tidigare men vi tog för givet att det inte var bränsleproblem eftersom den inte gav nåt liv med startgas heller. Nu hör man tydligt hur bränslepumpen går när man vrider på tändningen. Är det meckigt att byta pump på en e46? Enklastt att byta hela enheten eller kan man byta bara pumpen? Mvh, Eric |
|
|
Hej, Borde inte vara svårt. Se bara till att bensinångorna ventileras bort effektivt. Jobba ute när det blåser t ex. Jag antar att konceptet är detsamma på din bil som för alla/de flesta bmw från den generationen, att pumpen sitter i en större hållare av plast. Det går bra att byta bara själva pumpen i så fall, men plasten låser den ganska hårt, så man får vara bestämd men ändå utan att vålda. Kolla ebay.de, om du har tid. Bmw original, tror jag, innebär en komplett enhet inklusive plasthållare. /Lennart |
|
|
Tack! Har beställt hela enheten nu, kändes enklast och snabbast :) Mvh, Eric |
|
|
Glömde: gummipackningen mot tanken är det nog läge att byta samtidigt. Den gamla kan ha gjort sitt, dvs blivit torr och lite stel. /Lennart |
|
|
Jag bytte pumpen på E39:an på garageuppfarten. Bytte enbart själva pumpen (Pierburg, vilket var samma märke som var fabriksmonterat) och det var lite pill att lossa pumpen från pumparmaturen - efter lite funderande tog jag tre plastbitar som var lite spetsiga som "kilar" för att lyfta upp låstungorna som höll pumpen i armaturen. Då var det inga problem att få loss pumpen. Packningen är som sagt en bra detalj att byta samtidigt och den kostar "kaffe-pengar" - inget att snåla på! Slangklämmorna behöver du byta så det behöver du köpa också. I övrigt är det inga svåra saker men det kan vara bra att ha en brandsläckare i närheten och inga kläder som skapar statisk elektricitet....man jobbar defacto i en bensinkontaminerad miljö! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.