|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag går i starka tankar på att byta min X4 mot en ny modell (diesel). Samtidigt skrivs det och pratas ganska mycket om dieselförbud och arr hybrid och el marknaden för bilarna tar över allt mer. Jag är medveten att det inte kommer hända i år eller nösta pr men jag tänker mer på 3-4 årssikt då jag kanske vill byta min bil mot en nyare modell. Tänk om att byta in min bil blir mission impossible. Redan nu när jag ska byta in min X4 20d känns det som att det är förknippat med svårigheter. Vad tycker eller tror ni? Vågar jag trots allt satsa på ny diesledriven X4? | |
|
Även om bilbyte inte är aktuellt för mig just nu, så har jag funderat i samma banor. Kan nog vara bra att avvakta lite och se om BMW godkänner sina motorer för att köra på HVO 100. Ifall de gör det, så kommer en diesel-BMW bli lika klimatsmart som de flesta laddhybrider och inbyte borde inte vara något problem. Alternativt kan du ju vänta in nya X3 30e laddhybrid. Samma drivlina kanske kommer i X4:an också? För mig personligen så känns dock laddhybrid lite sådär. Känns lite onödigt att släpa omkring på två olika drivlinor. För mig är det nog antingen ren elbil eller diesel som gäller. |
|
| Självklart ska du välja det som passar plånbok och körmönster bäst. Skrämselpropaganda kring diesel är bara tröttsamt, ta en diesel om du trivs med det 👍 | |
|
Tack, det blir nog diesel. Tänker bara om jag vill sälja den en dag eller byta in den då kanske ingen vill köpa bilen. Jag vill köpa starkare motorn än 20d. |
|
| Tycker också du ska köpa den bil du trivs bäst med. Sverige är ju också ganska stort och utanför storstäderna så kommer nog dieselbilen att leva kvar länge än. | |
| Inte bara en miljöfråga, utan tillgången på råolja håller så sakta på att tryta samtidigt som efterfrågan fortsätter öka, och man kan nog räkna med kraftig prisstegring på diesel under kommande år. Redan om 5 år kan dieseln kosta över 25 kr/litern vilket man bör ha i åtanke när man räknar på om en hybridlina är ett vettigt val. | |
| Vad är det hos X4:an som du tröttnat på? Att köpa ny bil har, som du själv antyder, knappast varit svårare. Hur man än tänker verkar verkligheten komma med invändningar som inte går att avfärda hur gärna man än vill. | |
| det har nog sällan varit så taskig tajming att köpa ny bil som nu. tror man blir sannolikt blir looser hur man än gör. hur heta är dagens nys elbilar om 3-4 år? hur efterfrågat är diesel eller bensinbilar? tror det är klokt att räkna med en kraftig värdeminskning i sin kalkyl oavsett bilval. | |
|
Det finns ju finansieringsprodukter som löser den oro som verkar finnas här. Privatleasing eller operationell leasing (företag). Naturligtvis kostar det en extra slant för ”försäkringen” men det kan väl vara värt då? |
|
| Tycker också det är svårt att veta vad man ska köpa för bil i dagsläget. Skulle gärna vilja ha en elbil och nu när vi börjar få laddmöjlighet i vår BRF så ter det sig inte så omöjligt längre. Men de elbilar som jag kan tänka mig (Jaguar I-pace, Tesla Model 3) tycker jag är alltför dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Speciellt I-pace är nästan löjligt överprisssatt. | |
|
Är inte riktigt med på hur ni resonerar, det finns väl köpare till en 3-4 år gammal X-serie (om 3-4 år)? Det är ju knappast så att köparen av den bilen väljer mellan den och en ny elbil?! Knappast en begagnad sådan heller, med tanke på den dåliga utbudet och osäkerheten kring äldre elbilar. Personligen tror jag att ”dieselförbud” kommer vandra samma resa som ”dubbförbud”, dvs bortglömt om några år med några enskilda gator som påverkas. Risken för euro6 borde väl hur som helst vara låg? |
|
|
Håller med Kaiser, de som köper 3-4 år gamla bilar (eller äldre) kommer ju inte helt magiskt ha en bilhall fylld med 3-4 år gamla elbilar att välja från. I så fall är osäkerheten snarare kring att ingen vet hur det blir med i princip någonting. Dessutom är det i nuläget helt orealistiskt att alla skulle köra runt med elbil, finns inte ens infrastruktur eller tillgång till el för att ladda allt det. Snarare en fråga om 10-15 år än 3-4 år. |
|
|
mejiro// Tillgången på råolja är inget att bekymra sig över. Det kommer finnas olja länge än. Till och med USA är självförsörjande på olja tack vare fracking. Att bensin och diesel är dyrt i europa beror på skatter, inte råoljebrist. |
|
| Tack för input allihopa. Det blev en X4 diesel. Det visar sig med tiden hur det blir... | |
| När jag hämtade ut min nya X3 30d sa de att på grund av denna politiska oro, och malus skatt, så säljs det inte så många stora dieslar en period nu, vilket kommer att betyda att andrahandsvärdet för dessa euro6d-TEMP bilar kommer bli högre. | |
| Det får vi hoppas på -:) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det kommer att ta lång tid innan en elbil blir ett riktigt alternativ för den breda massan. I SE måste politikerna först lösa den elkris vi har och det kommer de inte att kunna göra inom överskådlig tid. Vill man vara säker så satsar man på en bensinbil för den kommer alltid att finnas kvar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.