AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
8.706

Olika slitage på däck xdrive.

Sida 2 av 2
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Glöm nu inte bort att det finns "xdrive" som sliter mer på framhjulen än på bakhjulen. Ok, det kanske inte är samma konstruktion som i övriga serier men BMW marknadsför det som "xdrive". Det jag pratar om är det system som sitter i t.ex. 2-serien Active/Gran Tourer och senast X1orna.

Vår Gran Tourer sliter nämligen mest fram...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är lite förvånad att så många kom med förslaget att rotera däcken. Har inte BMW i princip alltid bredare däck bak om man köper en bak eller fyrhjulsdriven bil med M-sport paketet? Det tog jag för givet, även en 320dM har ju bredare däck bak.
Grelle,
När det beställdes F30 för ett par år sedan så berodde square eller staggered på vilka fälgar man valde trots m-sport. Det gällde även nuvarande 540d g31.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jaha, när farsan köpte sin 320dM -13 så kom den med 225/255 när han valde M-sport och tog 18" fälgarna som följde med. Det var nog dessa: Länk

Vilka fälgar är det som du avser till M-sport som inte är bredare bak?

Har inte din 540dM G31 inte bredare däck bak? Pratar endast M-sport, de andra vet jag att det inte är så på.
Grelle
Vill minnas det var style 400 som kom med square, så det blev 403 istället. På g31 är det bredare bak. Jag var otydlig :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nä, 403 är endast en 19" fälg väl till F31 och även 18" som var 400 kom ju som 225/255. Om nu inte jag minns fel.

Det jag minns säkert var att 18" M-sportfälgar till F31 till årsmodell -13 kom med 225/255 däck som min farsa tyckte var väl brett på en dieselkombi med liten motor (20d).
Precis, 400-alternativet var 18" och handlaren (Uddevalla) visade spec på en square setup på 225 runt om med m-sport. Då valdes det istället 403 19" med 225/255.

Hur som, det e snyggt med bredare bak och jag tar gärna smällen att byta bakdäck oftare än framdäck pga x-drive :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då körde den handlaren nog framfälgar runt om till dig.

Länk - se här en skillnad på fram och bak där fram är 8" och bak är 8,5".
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ett tag hade touring, i vart fall på 5-serien, square setup trots M-sport. Har detta ändrats nu?

/M

Mina bilar: Länk
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬

Om har M paketet inkl 19 M fälgar så finns det redan från början en diff på -1mm i profilhöjd på bakhjulen.

Finns då 1 mm kvar att spela med?

Med lite kräm i bilen lär däck kontot bli ganska omfattande då det inte krävs många mil för uppnå en diff i slitage på 1,mm då X- drive primärt är bakhjulsdriven.

Kan ha fel men i mina ögon verkar detta ngt märkligt?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
…men ändå inte!

Då däcken är BMW-märkta (stjärna) är rullomkretsen finjusterad på däcken så de ligger väl inom tillåtna differenser.

Köper man eftermarknadsdäck som inte har stjärnmärkningen, kan man hamna i ett annat läge...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
42
785
428
Ber om ursäkt om jag inte hänger med.

Men menar du att de "stjärnmärkta" däcken inte följer eu/internationell standard utan en B,MW specifik standard?

Eller att 1 mm diff ligger väl inom BMW standard där yttre toleransgränsen är 2mm?

42
785
428
Grelle

Du har helt rätt och iom det så skilljer det redan från början 1mm.

Har mina däck på BMW däck hotell och har just nu ca 3mm diff uppmätt av desamma utan ngt påpekande om byte?

Igen jag kanske är ngt trögtänkt😉 men förstår faktiskt inte denna 2mm regel.

Ngn som vet är tacksam för förklaring.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.