AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.958

e46 330i 2002 Limp mode - D3 [ 211 ] / 5E19 [ 24089 ]

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Bilen går in i Limp mode när man kör som vanligt, oftast vid mindre gas och att man bara håller hastigheten och det händer oftast vid varmare väder. Felkoderna jag får är "D3 [ 211 ] Idle speed control valve, mechanical fault, jammed open" och "5E19 [ 24089 ] CAN DME/DDE, engine torque not adjustable". och när bilen går in i säkerhetsläge lyser EML, broms varningslampan lyser gult (den som lyser rött när handbromsen är i) och traction controll lampan lyser gult. bilen får väldigt lite effekt och när man släpper gasen motorbromsar bilen väldigt hårt, när limpmode är aktiverat och även när det inte är det så är tomgången lite i obalans vid olika tillfällen, efter man gasat och när man slutar gasa så är den lite hoppig runt 800-1200 innan den sedan jämnar ut sig.

bilder:
Länk
Börja med att rengöra alternativt byta tomgångsmotorn (du har felkod på den!).
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Provade rengöra tomgånsventilen 2 gånger, men det verkade inte hjälpa så jag har nu köpt en ny och satt i, efter att jag tagit bort gamla felkoden och kört så verkar det vara löst, kan använda farthållaren vilket brukade göra så jag fick felkoden hela tiden och att bilen gick in i limp mode hela tiden. Men nu efter 2 dagar så gick bilen in i limpmode och varanade på samma sak igen, jag märker även att tomgången kan gå lite upp och ned efter man kört sakta upp för en trotuarkant och sedan trycker ned kopplingen. Men bilen har bara gått in i limp mode 1 gång, efter bytet och det sker väldigt sällan jämnfört med hur ofta det hände förut. Kan det vara så att något spökar efter bytet som ev. försvinner eller måste jag rengöra gasreglaget eller är det något helt annat fel?
felkod
D3 [ 211] Idle speed control valve, mechanical fault, jammed open.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.