AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.013

BMW 320i e91 - 2006 Kamkedja råd

Be
4
Benzai
BMW 525i e61 M-Sport - 2005
Hej alla!
Funderar på att köpa en BMW 320 i -2006 som gått 28 k mil som min första bil. Kommer över den billigt 15-20 k kronor. Nybesiktad och påställd. Min fundering är hur era erfarenheter kring motorn N46B20O1 är?

Som jag förstår har många problem med just kamkedjorna. Men känslan jag får när jag läser på olika trådar är att N46 motorn mellan 2004-2007 är en bättre motor än både N43 men också den nya "uppgraderade" N46 motorn från 2007 och framåt? Stämmer det? Samtidigt känns bensinarna säkrare än dieslarna. Motorn är på 110 kW, ~ 150 HP.

Jag förstår att det kan skilja sig otroligt mycket mellan bil till bil men mycket intressant att veta då man gärna inte köper på sig något som rasar...
För övrigt är bilen mycket fin och motorn låter ju inte onaturligt på något sätt dvs. inga indikationer på rasslande eller knackande kamkedja.
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Jag har bara lite erfarenhet.
Kamkedjebyte går att göra på plats.

Det sägs att tack vare att motorn har Valvetronic så rasar inte ventilerna om kedjan går av. Men annat kan naturligtvis hända så låter kamkedja så bör den nog bytas.
Valvetronic i sig kan krångla med elmotor och givare.
Vakuumpumpen kan börja läcka och droppar då olja på avgassystemet. Luktar bränd olja i kupén vid tomgångskörning, typ vid stopp för rödljus.
To
45
Tommy54
320i -06
520i -93
Har en 07:a e90 (byggd 06) med likadan motor. Verkar vara 170 hästars motorerna av 320 som har "problem" med kamkedjespännare, alltså de uppdaterade.

Som föregående nämner så är oljeläckage från främst vakuumpumpen vanligt. Är en del att skruva och lite pillrigt men packningen i sig är billig. Läckage från ventilkåpspackningen är också relativt vanligt. Frusen eller igentäppt vevhusventilation är också något som kan förekomma, dock inte lika frekvent som på dess föregångare. Defekta tändspolar. Skulle säga att det är en pålitlig fyra som inte orsakar större problem även vid höga miltal, om man är medveten om och åtgärdar dess brister.

Se upp med varningslampor för antispinn/sladd systemet som kan betyda att inte bara abs-sensorer behöver bytas, utan även rostiga svullna drivaxlar under abs-kransarna. Kan sippra in vatten (främst från nederkant av dörrar), åtgärdas med butyltejp.

Kan nämna några positiva saker också, allmänt om modellen. Spindellederna blir inte glapp i alls samma omfattning, som på e46:an. Framvagnen inte så känslig med fyra. Rostskydd mycket bra, iaf på de tidiga. Avgassystem, till viss del rostfritt. Vet flera svensksålda som inte behövt byta ett endaste original bromsbelägg fören efter 15 000 mil.

Är sammantaget nöjd med 320in hittills, under de dryga 12 åren i min ägo.

Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Hej!

Funderar också på att köpa en 320i e90/91 som vinterbil.

Står mycket skrivet om just kamkedjorna men är det verkligen KEDJAN som är undermålig och klen, det är väl som jag förstått det SPÄNNAREN som inte håller måttet?

Om man köper en ok bil och byter spännare i förbebyggande syfte, kan man känna sig trygg då? Eller är det så pass mycket arbete stt byta spännare att det är lika bra att byta kedja samtidigt?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...nu är det bara en känsla och ingenting jag har fått bekräftat överhuvudtaget...MEN, BMW´s fyrcylindriga motorer har(tycker jag)ett något sämre rykte(och strular mer) än de "normala" 6-cylindriga klassiker motorerna från samma tid..

Tycker mig läsa mer om problem med kamkedjedrivningen på fyrorna, men som sagt...mest bara en "känsla".
Kanske bara är haverier på spännaren som orsakar eventuella totalras..men tja..vet inte, och själv tror jag inte att bara en något undermålig spännare är hela sanningen bakom de man läst iaf.

Har motorn gått felfritt(utan byten/uppgraderingar etc) i 28000mil så KAN t.ex kamkedjetransmissionen vara något att vara lite extra uppmärksam på.

MEN>>> har motorn INGA missljud nu så är det väl bara att handla...15-20 papp för en dylik vagn som är ok är ett mycket bra pris..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj....lite sent ute för trådskaparen kan man misstänka :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.