|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om någon mer varit med om att glastakluckan på en Bmw f11 exploderat under färd. Jag och min familj kom åkandes på R40 mot Borås när det plötsligt hördes en jättesmäll och små glasbitar yrde in över oss i kupen.(och nej ingen bil framför eller jämte som skulle kunna gjort ett stenskott). Har ringt till Bmw Sverige 6ggr på 2veckor för att fråga om det inte klassas som ett konstruktionsfel men tyvärr inte kommit längre än till kundtjänst som säger att ärendet har registrerats och att dom nog har mycket att göra. | |
|
Har läst om liknande fall ja. Hade en f07 med panorama var orolig för precis det som hände dig |
|
Transocean |
Tesla 3 då? Där hela taket är av glas? With no quality control? |
| Har någon provat att laminera glaset? lägga en solfilm på insidan? | |
| "Laminera med solfilm" borde rimligtvis göra att man inte får splitter flygande (i nån större omfattning) i bilen om taket "exploderar". Men hur en sådan "laminering" skall förhindra detta (att taket exploderar) inte skall hända har jag svårt att se. Minns jag rätt så anser vissa försäkringsbolag att skador som dessa är INTE glasskada utan vagnskada... | |
|
Nu tänkte jag inte förhindra explosionen, men just att fånga upp glassplittret. Om man gör riskbedömningen, så är det ju inte helt orealistiskt att taket exploderar, antingen av sig själv, stenskott eller ren vandalism om någon skickar en sten från en gångbro.. och det kan vara ganska skönt att inte oroa sig för glassplitter i hår och ansikte.. Och nej, det är inte glasskada men vagnskada när taket går sönder.. även om det är glas.. Go figure.. |
|
| Jag har också läst om flera modeller, både BMW och andra, som drabbats av samma sak. | |
|
En vän fick sitt panoramaglas bytt (VAG) efter en liten incident, plogbil som sandade en bro över E4an. Han fick en jädra massa små stenskott på bilen men taket klarade sig, dom bytte dock detta ändå eftersom de spänningar som finns i glaset kan få det att smälla även om det är helt med "mikroskador".. Hur som för din del så måste det väl gå på "glasförsäkring" med typ 1500 i självrisk? /J |
|
| De flesta försäkringsbolag friskiver sig från glastak så dessa ingår inte i glasfösäkringen då de är ruggit dyra. | |
| Dessa tak går på vagnsskadeförsäkringen. | |
|
Hände samma sak med vår X3 F25 2016 för ett par veckor sedan. Synnerligen obehaglig upplevelse med hela familjen i bilen. Som tur var hade vi solskyddet fördraget så inget glas i kupén. Framförallt frun som kör denna bil. Hon har vid upprepade tillfällen nämnt att det "smäller" i taket då och då. Jag själv hade aldrig hört ljudet. Jag gissar att det är glastaket som "poppat" vid förändringar i temperatur i glasluckan. Min teori är att glasluckan till slut inte klarade av dessa förändringar i spänningar i glaset och det havererade helt. Hur har det gått för dig i dina samtal med BMW? För vår del har det inte gått bra. BMW/Bavaria vill inte ta på sig denna skada. Menar att det är yttre påverkan som orsakat skadan. Själv är jag övertygad om att det är konstruktionsfel i glaset som är orsaken. Tvättade bilen dagen innan incidenten och kunde då inte se några skador. Vid tillfället körde vi ensamma på landsväg, dvs inget stenskott. Googlar man "exploding sunroof" så får man mängder av träffar, ett globalt problem. Här ett exempel på en Svensk artikel: Länk |
|
| Det går väl inte så bra 5000kr i självrisk och efter 7 samtal till Bmw Sverige så har jag bara fått prata med kundtjänst. Då jag trodde att dom har en avdelning som tar hand om sådana här problem tänkte jag fråga om det är ett vanligt fel men efter 4 veckor fick jag ett mail av kundtjänst att det är ett försäkringsärende så dom tyckte att jag skulle diskutera det med dom. Om jag fattat rätt när jag har hört mig för om härdat glas så kan dom inte ha en gammal skada utan antingen är den hel eller så exploderar den av yttre våld om den nu inte är feltillverkad. | |
|
Det som "krävs" att de som råkar ut för detta "fenomen" gör gemensam sak, o vänder sig i "grupptalan" mot BMW. Först då kan det hända nåt mer generellt. Frågan är oxå hur många som drabbas och hur många av dessa som betalar via försäkringen utan att ens fundera över eventuella orsaker. Jag tror att sanningen ligger nära i att det beror på att taken blir bara större och större, samt att de till viss del är bärande o förväntas därför bidra till bilens bilens totala säkerhet. Men framförallt för att man förmodligen tullar på säkerhetsmarginalerna när dessa glas tak tillverkas, man ligger helt enkelt för nära vad det klarar av, tex genom att man minskar glasets tjocklek. Bara en sån grej att rutan på en MB -18 sprack redan efter 4 månader medans rutan på min gamla Passat -96 håller och håller, trots 2-3 ordentligt stora stenskott sedan 6-7 år, De har inte växt det minsta, det måste bero på annan kvalite på glaset, och att rutan gissningsvis inte är "lika bärande". Dessvärre tror jag att tillverkarna vet vad de gör, men låter kunderna stå för kalaset. Till slut så blir det väl som så att minsta lilla stenskott kommer få vindrutan att spricka rätt omgående :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.