|
|
|
|---|---|
|
Vad ska man köpa för bromsar till F30, tänkte om man byter till borrade eller slitsade. HP | |
| Så länge du kör som folk i allmänhet så kvittar det med slitsade, borrade, båda eller original. Det är mest kosmetiskt. Slitsade kan väsnas liiite. Personligen hade jag valt original eller möjligen slitsade. | |
| Ursäkta att jag kapar tråden , Dawwe undrar varför du föredrar slitsade än borrdae bortsett från org. Nyfiken.. | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Anledningen till att bromsskivor borrades förr i tiden var för att det bildades gaser mellan bromsbelägget och skivan, idag används andra material så det är inte ett lika stort problem. En annan anledning till borrning är att det minskar den ofjädrade vikten, om hålen borrade istället för gjutna har skivorna en tendens att spricka. Slitsade skivor hjälper till mot avmattning vid upprepade inbromsningar från hög hastighet, men sliter hårdare på beläggen. |
| Det är som sagt en personlig preferens, om jag måste välja mellan slitsade eller borrade. Borrade spricker något lättare (sägs det), säkerligen ett "icke problem för alla utom de som kör bana". Jag tycker det ser rent optiskt "bättre" ut med slitsar samt att de "river av beläggen" men med just nackdelen att det kan väsnas, samt att det såklart sliter mer. Har slitsade på en bil, o med rutan nere o "tvärnit" från hög fart så hör man klart o tydligt hur det "väsnas". | |
|
Några tillverkare att föredra? HP |
|
| ATE. Zimmermann. I valet mellan dessa två så låter man priset styra, där ATE brukar vara billigare :). och det bättre valet enligt mig. | |
|
Tack för alla tips! Ha en god BMW helg:) HP |
|
| Ok tack för svaret | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.