|
|
|
|---|---|
|
X3 x-drive F25 2014 automat. 6500 mil Just nu med vinterdäck med samma dimension runt om. När man rullar iväg lugnt och fint blir det ett ryck/juck/hugg allt mellan 1100-1600 rpm beroende på hur mycket gas man ger. Man ser hur varvräknare dippar till 50-100 rpm. Lite känsla av gummibandseffekt. Gör det i synnerhet när den är kall men kan även kännas vid driftsvarm bil men betydligt mindre Växellåda är omprogrammerad och adaptioner är nollade. För övrigt växlar den oftast helt obemärkt när den är driftsvarm En verkstad har kollat och hävdar att bilen är helt normal och jag hävdar motsatsen. Har aldrig varit med om att BMW eller för den delen någon annan bil gör/gjort samma sak. Någon som känner igen symptomen och/eller har liknande erfarenheter? Tacksam för svar | |
| När jag hade problem med EGR-ventilen på min X3 20d så hade jag liknande symptom, när jag saktade ner inför rödljus så dippade motorn under tomgång och höll på att dö, innan den hoppade igång igen. En annan gång så fick jag motorstopp(!). Hade även problem med ryckningar och dippande varvtal. Så frågan är väl om det verkligen är växellådan i ditt fall, eller EGR-ventilen? | |
|
Jag kanske var otydlig men den dippar aldrig så långt ned som under tomgång eller att motorn dör/misständer eller liknande. Det sker alltså alltid när man ger gas från stillastående och låg hastighet. Sekvens Start i ettans växel => hugg/ryck (1100-1600 rpm) => varvar lite till => växlar till tvåan sen inga mer hugg/ryck. Misstänker att det är relaterat till växellåda/fördelningslåda. |
|
|
Jag hade väldigt liknande symtom på min F25 -2015. Fick aldrig motorstopp, men konstiga ryck. Var också rädd att det var växellådan eller fyrhjulsdriften. Det var dock EGR-ventilen. Gick på ca 3000kr hos BMW. Jag tror att din bil gått tillräckligt kort för att de skall byta den gratis dock, minns inte riktigt vilka förutsättningar som gäller för gratis byte, man har för mig att det är under 8.000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.