AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.538

Sugen på en billig e39

Vad tror ni om den höga co-halten på denna ? katt , lamdasond eller räcker det kanske med vanlig service och ordentlig varmkörd innan bes ? Gillar för i övrigt den glaciär-gröna färgen , då jag hade en sådan för 13-14 år sedan
Länk

/Peder
Transocean
Tja, för fem lappar kanske?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Liten reflektion: Om den dåliga P-bromsen beror på vajrarna så är de ett helsike att byta, särskilt om de är original. Då är det nämligen troligt att de har ärgat fast i gjutgodset och måste borras ur. Till det måste man sänka avgassystemet för att komma åt (kan vara sjukt jobbigt att få på plats igen om du inte har typ växellådsdomkraft) och bygga en egen, lång borr.

Men det kan ju också bero på bromsbackarna (beläggen brukar kunna lossna från metalldelen) eller kanske bara att justera.

Ur min förmögna synvinkel [ :) ] är pengarna nog inte det jag skulle ha haft mest bekymmer med. Men om man inte älskar problemlösning, att ligga och skruva under bilen och under huven (och dessutom antagligen rostbekämpa), utan bara vill ha en bil att köra med, verkar projektet inte helt aptitligt.

Jag har bara bytt vajrar på en e38, men jag instämmer obesett i ”pbengtss” beskrivning.

CO-värdena kräver en diagnos men kan naturligtvis ha en enkel orsak.

De i annonsen deklarerade defekterna är nästan säkert bara ett par ur samlingen. :)

Men jag blev nästan sugen själv, skall medges... :)))

/Lennart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähh...är den "frisk under" så är det bara att handla :)

Skön bil, skottsäker motor(jaja, kan väl vara topplockspackning som evtl kan "sabba" en evtl kalkyl)...stabil konstruktion överlag ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Men...vill man inte skruva så blir ALLTID en såpass gammal vagn en smula för kostsam att äga en längre tid..
Brukar bli så om man blivit less på att vara under bilen varje helg.

Men den har inte rullat speciellt långt för att vara en E39:a, kan vara värd att hålla på med..

8000kr är vad en cykel av nämnvärd sort kostar idag..

Mvh Janne.

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
ok.
med de milen är den helt klart intressant?
svårt idag att hitta en sådan med det priset och mil som dessutom är kraftigt prutbart.
Eftersom du hittat bil under 10000 förutsätter jag att du kan meka själv...
Jo meka själv kan jag o håller mig med gamla bilar , har en Peugeot 307 -06 och en nyligen inköpt Nissan micra -04 , men ska högst troligt byta peugeoten till något lite roligare som en bmw el mercedes. Kan för i övrigt säga att peggan är den bil som varit billigast milkostnad på av de ca 30 bilar jag ägt sen jag tog kortet -90

/Peder
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Hej.
Efter att ha ägt min e39 i snart 20år och 26000mil så är min erfarenhet att den går numera inte igenom besiktningen om det inte är bytt olja och filter strax innan besiktning.
Har vid två tillfällen provat och då har avgasvärdena varit dåliga, men efter service så har avgasvärdena varit perfekta på ombesiktningen.
Handbromsen behöver justeras typ vartannat år för att få godkänt.
Men då måste den justeras ute vid hjulen och inte bara sträcka vajern vid handbromsspaken.
Lycka till!

Med vänlig hälsning Zimba.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hej,

Gällande bes. så måste motorn vara rejält varm innan bilen körs in hallen.
Kattarna sitter en bit från grenröret på den motorgenerationen och behöver en stund för att komma upp i tillräcklig temp.
Kolla efter ev. läckage på kalla sidan (tex insugsbälg) samt varma sidan (tex avgassystem), som kan påverka emissionsmätningarna.

/Magnus

Hur är det att köpa en bil med skuld på ? En som säljer en e39 billigt pga av en skuld på 4200 kr som är kopplad till bilen , men ej kreditspärr o skatten är betald , men får man använda bilen vid skuld på den eller är det brukandeförbud ?

/Peder
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte exakt vad som gäller med brukandeförbud men exempelvis så bogseras bilen iväg nästan omedelbart numera nu om man parkerar fel och bilen har skulder kopplad till sig. Så det är ju lite opraktiskt om inte annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.