AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.292

Värmen till bakrutan och torkaren bak fungerar inte. BMW 535d 2008 LCI

ni
24
ninzo
BMW M3 -01
Skruvade precis isär insidan på bagageluckan och även vinge för att komma åt kablarna som brukar gå av i gångjärnen som är ett vanligt fel på dessa, men hittade inga kabelbrott.

Kollade radio modulen och det var lite brunt (gammal fukt) under det vita plastskyddet. Men har inga problem med radio eller med fjärrnyckeln. Och vad jag vet skall det inte ha något med värmen i rutan och torkaren att göra, rätta mig gärna om jag har fel.
Idag la även spolarsprutan bak av från ingenstans.

Blir inte klok på detta fel. Vilka kablar går till vad i vänster och höger sida?

Väldigt tacksam för er hjälp innan jag köper onödiga delar.

Mvh ninz
När bakrutevärmen på min E61 gick sönder var det jordkabeln i det vänstra gångjärnet som hade gått av.

Bakrutetorkaren gick också sönder en gång för mig och de kablarna går i det högra gångjärnet.

Ett tips är att ta bort kabelkanalerna som bara böjer av kablarna. Jag fäste mina kablar med eltejp i gångjärnen så att de följer med bakluckans rörelse med böjs inte. Kanske inte så vackert men har hållit i snart fyra år.

Länk
ni
24
ninzo
BMW M3 -01
Tack för ditt svar! Problemet är att jag inte hittar något kabelbrott på den vänstra sidan. Jag ska ta av allt igen och kolla ordentligt kabel för kabel.

Men det måste ju finnas ett mönster när torkare,värme och spolarvätska inte fungerar. Och vad har dosan exakt för funktion?

Mvh
Visa användare
20
Beemil
E60 530i LCI -07
Har reparerat många kabelbrott på e61 på jobbet. Nästan alla har varit i högra gångjärnet vad jag vill minnas. Brukar förlänga kablaget ca 30-40 cm och dra ut kablarna genom högtalarhålet som sitter i taket, och löda det mesta därifrån.
ni
24
ninzo
BMW M3 -01
Tack för ditt svar! Högra? Där sitter väll inte kablarna till dom sakerna..? Skall ju vara på vänster sida enligt dom flesta eller har jag missat något
Visa användare
20
Beemil
E60 530i LCI -07
Hmm okej det stämmer säkert, blev lite skeptisk nu! Kanske är kablarna till låskistan som går i högra då? Hehe. Hur som helst jättevanligt problem. Hur långt in har du kollat kablarna? Ibland är det förbi själva "böjen" som kablarna är av.
ni
24
ninzo
BMW M3 -01
Kollade precis i böjen. Ska dra ut hela stammen genom högtalarhålet och titta ordentligt.

Men borde inte spolarvätskan funka, den har väll inget med kablarna att göra?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Håller just på och byter. Har beställt vänster och höger set från Sencom. Då ingår också spolarvätskeslang som sitter på vänstra sidan. Det är möjligt att den kleggar igen eller också bryts av, den går ju också i en sådan böjd 'plåtvinkel'

Matthias
ni
24
ninzo
BMW M3 -01
Va och testade baktorkaren igår och helt plötslpgt hoppade spolarvätskan igång och torkaren gick upp ca 30 cm och sen nöp den igen.

Det måste ju vara kablarna som spökar då?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
låter ju som glapp i kabeln till torkaren

Matthias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.