|
|
|
|---|---|
| Tycker min drar lite mycket med tanke på hur snällt jag kör den. Ligger genomsnitt 6,3/100 km och i boken står det stad 5,9 och landsväg 4,4/100km och blandad 5,0/100. Tycker hur jag än gör att förbrukningen inte får ner så mycket som det står i boken. Original däck fälgar ingen last och snäll körning. Vad kan det vara fel? Är det normalt med den förbrukningen? Bilen är original ingen chip alltså | |
|
Är detta "blandad" körning? Alltid svårt att säga något om det då det skiljer så mycket mellan vad som är blandad. Att köra 6 mil 70km/h på Essingeleden på natten mellan Södertälje och Täby kan någon tycka är stadskörning, medan andra säger det är landsväg... Har du någon statistik från 10 mil+ i jämn fart på landsväg/motorväg istället? |
|
| I datorn på min 320dTAX står det 6,8. Jag kör mestadels landsväg men är ibland ganska tung på foten. | |
| Utan att veta exakt vilken körning detta innebär så skulle jag säga att det är normalt, tyvärr är siffrorna som uppges från BMW inte med sanningen överensstämmande, iaf med hur bilen används i praktiken. På intet sätt unikt för BMW utan gäller nog samtliga märken... Körning landsväg i 80 km/h med ägg under pedalen så kan man komma nära. | |
| Min farsa kör sin 320dxT -16 på 0,51l/mil, men då är det primärt landsväg/motorväg så visst går det att köra snålare än 0,63-0,68l/mil, men det beror ju på körstil och profil. | |
|
Min 320dAT ligger på 6.1 enligt datorn nu på vintern vid vad jag kallar "blandad körning" Mätt vid pump blir det alltid 6.3-6.5. Har takbox på vilket drar upp lite. Sommartid ligger jag på typ 5.8-5.9, 19" hjul men ingen takbox. Generellt något högre fart sommartid. Långkörning 4.8-5.0 om farten hålls laglig(max 110) |
|
| OT så det förslår, men lite perspektiv. Min 550i drar 1.42 blandad lugn körning. Eller 0,95 om man håller hastighetsbegränsningen på svenska motorvägar. | |
|
OT nr.2 Panamera 4S (V6 3,0 biturbo 420hk) drar 1,1-1,2 mellan tankningarna. Kör 10-30km/h över gällande skyltad hastighet och är oftast först iväg från stillastående. |
|
| Lite till OT då, såg ett test med Volvo xc60 T5 (bensin 250 hk) och dom var lätt chockade över förbrukningen, ca 1,1 liter/mil med mestadels landsvägskörning. Den ska dra 0,72 blandat enligt Volvo... | |
| Nu var det så att jag undrade om det ska vara så i BMW 320gt diesel 2w drive??? Enligt boken ska den dra mindre än vad jag får in beräknat. Däcken är original 19” 225 fram och 255 bak som det står i reg beviset | |
| Du kan väl inte vara särskilt förvånad att bilen drar mer än uppgivet? Det är ju vida känt att den gamla körcykeln var extremt snäll och inte speglade verkligen körning. | |
|
Du har ju fått flera svar kring detta. Övriga svar kan ses som referens, dvs info om att även andra bilar drar mer än de officiella siffrorna. Dina däck gör dessutom att den drar mer, med en uppsättning smala 16-tummare skulle den dra mindre. |
|
|
Förmodligen tar den ännu mer eftersom färddatorn vanligtvis är lite optimistisk. Så 6,3 kan mycket väl vara 6,5-6,6 i verkligheten. Men upp till 40-50% mer i verklig förbrukning på en dieselmotor jämfört med BMW:s hitte-på-siffror är inget ovanligt. |
|
| 320dat xdrive 2017, blandat 0.61 senaste 2000mil. Normal körning dvs skylthastighet +0-30. | |
Transocean |
Min gamla 2011 320dA med 225 fram/255 bak drog 0.44 på landsvägen. Länk Du gasar för mycket |
| TRANSOCEAN DET KALLAR JAG ÅKA SNÅLT. Det är inte alls dumt det där | |
| Om jag kör snålt landsväg max 110 km/h 0.51 i eco pro. Blandat 0.61 | |
| 25 mil landsväg +10-15km över skyltarna - 0.55 med min. Blandad körning och kallstarter etc - ca 0.75. Allt på pumpen. Svinnöjd, hade en X5a med rak bensinsexa - låg på 1.1-1,3 alltid. Denna kör man billigt i mina ögon. :) | |
| Jo jo men med tanke på E61 520 d manuell med 230hk optimerad kunde jag köra genomsnitt 5,8 och på motorväg och landsväg 0,52 så det tycker jag är konstigt att en aut 8 stegare inte klarar av det bättre även i eco drive programmet samt snäll tryck på gasen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.