AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.206

Vad för slags motorolja i 735iA -88?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej!

För ett par timmar sedan fick jag upp meddelandet Oelstand Motor följt av Betriebansl(ursäkta stavning, kan inte tyska).

Alltså ska jag fylla på motorolja.

Men vad för slags olja rekomenderar ni jag ska ha i bilen (735iA -88)? Fabrikat och typ? Dessutom undrar jag hur farligt det är att köra i detta skicket, kan jag ta bilen till BMW utan risk(5 mil)?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Toppa upp med lite olja tills det slutar varna. Om du enbart skall köra till verkstaden (5 mil) för att sedan byta oljan spelar det ingen större roll vilken kvalitét du slår på.

När du byter olja i motorn är det lämpligt att välja en högkvalitativ syntetolja av känt märke (mobil, valvoline, castrol etc.).

Har bilen gått en bit och är lite sliten i motorn bör du undvika de syntetoljor som har de lägsta varmviskositetsområdena (0W/30), eftersom de är väl tunna när de är varma för en sliten motor - risk för att motorn drar olja.
Satsa gärna på någon olja som är lite tjockare när den är varm (0W/40, 5W40, 5W/50 10W/60). Däremot bör du nog undvika oljor med högre kallviskositet än 10 (ex 15W/60) då de är väl trögflytande nu när det börjar bli kallt, det ger mer slitage vid kallstart.

Det finns många som säger att syntetolja är skadligt för äldre motorer men det är ren myt utan förankring i rena fakta och det spelar ingen roll om motorn har haft mineralolja i sig innan!

Tvärtom är syntetoljorna överlägsna mineral och delsyntetoljorna på alla punkter utom literpriset.

Sök på äldre inlägg så får du mycket att läsa. Här är några trådar:
Länk
Länk
Länk

Mvh
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tack Johan för ett mycket uttömmande svar.
Mobil 1 5W/50 kan man få billigt på en butik här så det får det väl bli till oljebytet.

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
förresten Johan du som verkar vara kunnig på det här med oljor. Jag har nu köpt en liter olja och ska snart fylla på lite så att varningen försvinner från CC'n.

Men jag undrar, hur pass skadligt är det för motorn om jag nu endast tappar upp lite ny olja och kör så 2-3 veckor? Eller är det akut byte av all olja i motorn som gäller?

Förresten, det blev Mobil 10W/40.

Har ägt bilen ifråga och bytte olja på den i slutet av mars. Tror att det är 10W/40 i motorn.
Har för mig att det varit nära maxstrecket för oljenivån. Om nivån sjunkit snabbt på slutet kan det kanske vara idé att kika lite på motorn, så att inget annat hänt.

Tompas: Hur gick det med stolen?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tjena Fredrik!
Jag ska hissa upp bilen nästa vecka och kolla exakt var det läcker.

Stolen tar ju tid att laga så det får bli när jag får tid helt enkelt. Det är ju inte dyrt, men tidskrävande.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Några veckor spelar nog ingen roll om du väntar.

Mvh
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Anledningen till att man INTE skall ha syntetoljor i en motor som gått långt är att moderna syntetoljor innehåller "lösande" och "rengörande" tillsatser som kan ödelägga en gammal "kokstät" motor.

Har ett exempel på hur en stor märkesfirma i Sundsvall bytte till syntetolja i en bil som normalt gick på mineralolja.

Följden blev att avlagringar och koks löste upp sig och motorn började dra kopiöst med olja,ryka blårök etc, till detta kommer också att motorskador uppstod,

Firman tog sitt ansvar och stod för misstaget.

Gammla motorer= mild olja.

Mvh
Skalman

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skalman, det berodde nog på att det inte hade bytts olja på länge i den motorn överhuvudtaget eller att man använt bristfällig kvalitét på tidigare oljor. Det är nämligen så att alla moderna oljor renar ungefär lika bra. Det är detergentadditiven som renar i motorn och sådana har ALLA moderna oljor ungefär lika mycket av, oavsett om det är mineralolja eller syntetolja! Det fenomenet hade med största sannolikhet uppstått med vilken "kvalitetsolja" som helst mineral eller syntet spelar inte någon roll i de fallen.

Det där med att syntetoljorna skulle lösa upp gamla avlagringar är (gudskelov) bara en myt.

Sök på äldre inlägg så får du mer fakta!

Mvh
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu är jag ingen messemisser..
Men har du en sliten motor, så skulle jag rekomendera en lite tjockare olja.
Varför?
Jo, det finns vissa små hydraliska saker som oljepumpen, kedjespännaren mm mm som fungerar avsevärt bättre när det blir lite mera motstånd.
Den tunna syntetoljan blir mycket finare och smiter förbi lite för lätt när det blir varmt.

Se bara till att byta olja regelbundet och filter också, så bör motorn må hur fint som helst.. inga 2-5000 mil mellan bytena...
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej johan

Visst johan.. men hur många är det som vet att deras kära bil inte har koksavlagringar i motorn????
Dvs man chansar inte johan, kan bli för kostsamt.

Har man en bil som dokumenterat gått på "finolja" så är
det en annan sak naturligtvis.

Men köper man en begagnad bil som kanske inte har garanterade sanningsenliga uppgifter om oljor etc.. då kan det bli dyrt att ta en rövare med "lösningsmedel"
de mineraloljor jag talar om är naturligtvis utan lösande tillsatser.

De fakta som jag har kommer från en av sveriges ledande motortrim verkstäder ..och är just fakta!
samlat från 30år i branschen.

Mvh
Skalman.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skalman, var får du tag på olja utan detergentadditiver? Köper du insmugglad öststatsolja utan namnbeteckning?

Det jag menar är att oavsett om oljan är mineral eller syntet (eller delsyntet, vilket är en blandning av de två) så finns det ungefär lika mycket detergentadditiv i oljan = de rengör ungefär lika bra!
Summa summarum = det hade blivit samma resultat oavsett vilken olja man slagit i.

Sedan är det så att avlagringarna lossnar inte i flagor utan de löses upp ungefär som när en isbit smälter. Det gör att oljan blir svart.

Vid mitten av 80-talet hade man bland annat en del problem med "black death" i motorerna. Det bildades en tjock smet som liknade tjära i motorn, vilken kunde proppa igen oljekanaler mm. Det verkar som det fanns flera olika anledningar till det, bla högre intern temperatur i motorerna (bränslesnålare motorer), längre serviceintervall, nya (ej tillräckligt prövade) oljor... Dessa problem har man kommit tillrätta med i dag.

Man hade även problem med att syntetoljorna inte stannade kvar på ex kamaxlar när motorn var avstängd, det resulterade i att vissa delar (främst kamaxlar) slets ner i förtid eftersom det inte var någon oljefilm på metallen när man startade motorn. Lösningen på det problemet är numer Ester-förstärkningar i oljan = bättre vidhäftning än en mineralolja vid stillastående motor.
Sedan skall man i även betänka att flera stora underleverantörer i europa av kamaxlar hade stora problem med ythärdning och metalllegeringar i kamaxlarna vid denna tid. Det gjorde sitt till i statistiken över nerslitna kamaxlar, men oftast fick oljan skulden för haveriet.

De bästa oljorna för 99% av användarna är en bra syntetolja eftersom de egenskaper som en sådan har är överlägsen en mineraloljas.

Återigen vill jag påstå att det finns en mängd skrönor kring syntetolja. Inte minst figurerar dessa skrönor hos verkstadspersonal som inte har 100% koll på moderna oljor.
Vissa av skrönorna har en verklighetsbakgrund som kan kopplas till när syntetoljorna var nya och inte riktigt utvecklade. Andra skrönor har ingen egentlig koppling till oljornas egenskaper utan beror på andra orsaker.

Mvh
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Johan

Det finns fortfarande mineral olja att köpa som ej innehåller lösande medel. bla så har Hydro en olja som jag tyvärr glömt namnet på.

Det flesta Bensinbolag med bra oljesortiment har motsvarande oljor.

Att syntetoljorna är överlägsna i dag är ju helt uppenbart, det jag menar är att gammal/sliten "koksmotor" inte mår bra av moderna oljor
och det tror jag du håller med om.

Koks+lösande olja = katastrof för smörjsystem och ventil.

Mvh
Björn

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.