|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har som det står i rubriken en BMW 525i e39 som går väldigt slött. Bilen köptes för lite mer än tre år sedan och de första 18 månaderna gick den suveränt. Tills en dag då jag började få lite problem med tändspolar som gjorde att den började gå segt i acceleration. Först behövdes en bytas, sen efter en månad var det den andra som behövde bytas. Idag så rullar bilen fortfarande. Dock med en massa problem. När jag startar bilen så upplever jag inga problem alls. Den låter bra i tomgång, men när jag gasar den så känner jag ingen kraft alls överhuvudtaget. När den åker över 3000 varv så känner man att den inte orkar mer alls. Kan knappt köra över 110 km/h med den. Och när jag väl är uppe i 110 km/h då har det gått en dryg minut. Och om jag gasar ännu mer så börjar motorlampan lysa och då släcker jag den med min billiga obd läsare. En av felkoderna är: Misfire cylinder 1 with fuel cut off. Kan tillägga att bilen har slukat olja sen jag köpte den. Har nog lagt in en 150-250 liter olja sen jag köpte den då den slukat en ofantligt stor mängd, inget jag har tänkt på direkt eftersom det är ett känt problem med e39, men kan detta vara ett av problemen? Att olja kanske finns lite överallt inne i motorn, även på ställen där de inte ska vara olja? Även det att det luktar bränd olja vid starkt gaspådrag tycker jag är väldigt konstigt. Vid senaste besiktning för 3 månader sen hade jag ett problem med lamdavärdet. Det var för högt men det löste jag snabbt genom att svetsa lite och tanka lite e85 Hoppas verkligen att något här inne känner igen sig eller vet något så jag kan få bukt med detta problemet. mvh | |
|
Att det luktar bränt tyder på en dålig ventilkåpspackning. Kolla på motorns högra sida (i färdriktningen) på den bakre delen, där brukar det läcka. I övrigt rekommenderas en felkodsavläsning. Men har du inte gjort det på länge så radera allt först, men notera koderna, kör sen en ordentlig sväng och läs av igen. Dessa motorer blir ofta slöa av dåliga kamaxelgivare, dock ger det inte alltid motorlampa. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för snabbt svar! Måste felkodsavläsningen göras på bmw eller kan man göra det på något annan verkstad? Försöker hitta kamaxelgivare på nätet men får bara upp vevaxelgivare. Skulle du möjligtvis kunna länka mig en? mvh Abu |
|
|
Har man gamla BMW så ska man ha egna diagnosverktyg. Jämt något som måste kollas..;-) Finns här: (Jäv) Länk Kamaxelpositionsgivare till din motor är nummer 5 och 18 på denna bild: Länk Googla artikelnumren så får du träffar. Men jag hade inte köpt något sånt på chans. Kolla felkoder. Antingen med egna verktyg som sagt eller närmaste verkstad. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Låter ju onekligen oroväckande med oljeförbrukningen om det du skriver stämmer? Eller du kör kanske extremt mycket. 150l olja borde innebära minst 15000 mil och då är ändå förbrukningen väldigt väldigt hög. Vissa av dessa motorer kan sörpla i sig lite olja som du säger men mer än 1L/100mil är extremt och troligen föranlett av nåt fel. Är det ventilkåpspackningen som Ola säger måste det synas väldigt tydligt med den förbrukningen. Det droppar, eller rinner kanske i ditt fall, ner på grenröret som är varmt och bidrar till bränd doft. Har den alltid förbrukat lila mycket olja eller kom det med problemen för 18 mån sen? |
|
|
Ja, jag har kört cirka 5000 mil sedan jag köpte den för lite mer än 3 år sedan. Bilen har faktiskt förbrukat mer olja förr, men när det blev ''stopp'' o den tappade kraft så sluta den förbruka lika mycket, konstigt nog. Det enda jag kan tänka mig är att det är stopp någonstans. Hade varit bra om någon kunnat hjälpa mig med detta. mvh Abu |
|
|
Jag tror följande åtgärder vore bra. Felkodsavläsning. Byte: Ventilkåpspackning. Byta vevhusventilation. (Kolla att det finns ett undertryck) Kolla om det läcker från oljefilterhuset (finns en packning mellan hus och motorblock) Klassiska fel på denna motor. Låter som vevhusventilationen kanske frusit i vinter. ett måste att sätta igen grillen på dessa bilar vid minusgrader. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hur många kamaxelgivare har bilen? Är det en eller två? mvh Abu |
|
|
Två. Oftast nr 5 som går sönder. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för snabbt svar! Glömde även tillägga att jag för 2 vintrar sedan såg mycket konstig sörja inne i oljelocket. Någon som vet vad det kan vara? |
|
|
Ja precis, fukt som kondenserar i oljan och sen kan klägget frysa om man inte sätter igen grillen på vintern. Tror du behöver se över din vevhusventilation. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Tror du att vevhusventilationen kan vara det som gör att bilen inte har sin kraft eller är det kamaxelgivaren? | |
|
150 liter olja på 5000mil är ju extremt mycket. Det motsvarar nästan 2L/tankning. Om den då inte läcker nåt nämnvärt (borde gå att se med den mängden) betyder det ju att motorn förbränner olja. Att kamgivarn skulle vara boven har jag då svårt att se. När VHV är igensatt blir det övertryck i motorn oljan måste ta vägen nånstans och vanligen gör den det via ventilkåpspackningen varpå läckage och bränd lukt uppstår men igen, men den mängeden måste oljan sippra igenom nån annanstans? Så frågan är om toppen har gått? |
|
|
Jag skulle nog tippa på att motorn förbränner det. Har aldrig konstigt nog sett en oljefläck på marken som kommit ifrån min bil, möjligtvis en oerhört liten. Just därför tycker jag att det är väldigt skumt. Tycker osså att det är skumt över kraften som den tappat. Vad kan orsaka den kraftförlusten är den stora frågan? Vad tycker du att jag ska göra först och främst? Vill ju som sagt inte slösa onödiga pengar på den. |
|
|
Jag är tyvärr inte tillräckligt kompentent för att ge mer specifika råd än att kontakta nån som kan titta på det fysiskt. Vanligen ger en igensatt VHV inte några större komplikationer men om man har otur kan oljan hitta in i cylindrar etc istället och med den mängden och över tid kan jag tänka mig att saker och ting tar stryk eftersom den går på 3-4% oljeblandad bensin. |
|
|
Kolla så inte ena eller båda monoliterna i katalysatorerna har lossnat och täpper igen flödet när du gasar på lite. Banka på dem med knytnäven (när de är kalla!) och om de skramlar är de kassa... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu när du nämner det så är det något som skramlat under nåt år under bilen som jag aldrig förstått. Skramlar när bilen är stillatående ibland. Ibland när jag stänger dörren hårt hör man också att de låter som nån lös metallgrej. | |
|
Det kan iofs vara staget som håller avgassystemet som rostat av - vanligt fel! Det är övre delen av "klämman" som griper om själva avgassystemet som rostar sönder och det är svårt att se om man inte kikar noga och känner sig fram i vissa fall. Staget sitter i framkant av växellådan. Billigt att köpa och enkelt att byta. MEN det kan även vara bakre katalysatorn som är dålig...så banka på den med handen eller en gummiklubba. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så om jag förstått det rätt så tror du att det är bakre katalysatorn som är boven i det hela med att bilen tappat kraft? Om det nu är detta, vet du vad de kan landa på att reparera det och hur går man tillväga med det? Har aldrig tänkt på det innan, men körde den kall idag och märkte konstigt nog att den gick bättre när jag gasade än när den är varm. |
|
|
Kan vara så - lyft bilen och "banka"... Om monoliten har lossnat är det byte av katalysatorn som gäller - ful-lagningen är att köra ett spett genom den och rensa innehållet men då kan det ev. vara svårt att få ner avgasvärdena så de klarar besiktningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej. Vad är det bästa sättet för mig o ta reda på att katalysatorn måste bytas? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.