|
|
|
|---|---|
|
Hej olje fråga igen då men annat bil märke. Toyotan yarisen vill ha C2/C3 olja 5w30 Kört 3 byten med 5w30esp som är en C2C3 men eftersom aral oljan är både bättre och billigare på 20l dunk vill jag ju helst köra den. Denna är C3 så det är lugnt men 0w40 jag har svårt å se det inte skulle gå något bättre vid kallstart å något tjockare eller är Toyota verkligen så kinkiga? Har ställt frågan på deras forum med men våre kul å se vad ni säger med. | |
| Jag hade kört Aralen utan att blinka. Tror faktiskt jag slog Aral 0w-40 i morsans Toyota Auris för en tid sedan. | |
| Jo jag tycker det borde vara bättre med för motorn. Kör ju ändå ofta motorväg väg runt 140 då varvar ju också den lilla motorn en del jämfört med BMWn. Kanske blir å ringa å fråga Toyota vad dem säger | |
| Tittade i boken nu Api SJ sedan är det 5w30 helst alternativt 10w30 15w40 20w50 tror jag fanns med också. 0w40 fanns väl inte runt 2004 så borde vara okej våre kul med svar från Johan med:) kommer ringa på måndag till toyota | |
|
Aral SuperTronic 0W40 ligger nära 0W30 i viskositet - strax över gränsen för SAE40... Så jag skulle utan att tveka köra med SuperTronic 0W40 och inte vara orolig, givet att den klarar "kvalitetsklassningarna" som t ex. API och ACEA. Toyota brukar vara väldigt konservativa när det gäller oljeval och köra på "amerikanska standardviskositeten" 5W30 plus ett antal ännu mer konservativa mineraliska/delsyntetiska viskositetsklasser som 10W30, 15W40 etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack då gör vi så :) kört tidigare 5w30 mobil ESP med bättre api och acea c2 c3. Hur är det när det tex bara står c3 som på aral är det alltid än A3 b4 olja då? Farsan ena Volvo vill ju a3/b4 och den andra volvon a5b5 men den har även gått på A3/b4 olja | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.