AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.973

Elfel 116D 2011

en
38
enslow15
116D 2011
Parkerade bilen i ett parkerings garage och när jag kom tillbaka var det helt död.

Började med att byta batteri i nyckeln utanverkan.

Låste upp dörren med nyckel och kom åt att mäta batteriet som visade 12.82V.
Även ström fram till generatorn.

Men ingen ström till övriga bilen Tändning/lyse/stereo/övriga dörrar etc.

Hittade säkringsplatsen bakom handsfacket men såg inte trasig säkring.

Någon som vet vad som kan ha hänt, Inget fel på bilen när den parkerades.

tacksam för hjälp//enslow15

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla under bilen, under batteriet, hur batterikabeln ser ut vid genomföringen.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
en
38
enslow15
116D 2011
Kanske lite väl sent men tack för tippset kabeln var av.
Sen har vi även fått byta batterikabeln som går in i säkringscentalen bakom handskfacket.

Men fortfarande har vi problem med att bilen blir helt strömlös ibland.
Men nu har jag lokaliserat det till säkringscentalen för om man ruckar lite i den så kommer strömmen tillbaka.

Är det någon som vet vart man kan köpa en ny säkringscentral till ett vettigt pris.

Kan även tillägga att dom första reparationerna gjordes av auktoriserad bmw verkstad så det börjar bli dyrt.

Tacksam för hjälp//Enslow

en
38
enslow15
116D 2011
Kan även tillägga att när jag haft den stömlös och mätt batteriet så är det alltid 12,40 till 12,45V.
Efter laddning så är det 12.85 till 12,90V.

Vet inte om det har någon verkan på felet men tycker det verkar långsökt.

//Enslow

Direkt laddaren tas bort, är batteriet lite uppstissat men lugnar sig efter ett tag. Dina uppmätta spänningar är normala.

Borde inte verkstaden ha något att göra med glappet vid säkringscentralen? Man har ju varit där och bytt en (huvud)kabel.

Fast om du kan fixa det själv, är det ju att föredra. Sparar lidande, åtminstone.

/Lennart
en
38
enslow15
116D 2011
Har pratat med Bmw verkstan och dom säger att eftersom jag själv begärt att få den bytt och inte dom som felsökt så gäller ingen garanti på jobbet.

Det kan ju vara något annat fel påstår dom.

Nu vill dom att jag lämnar in bilen igen så dom själva får felsöka för 1500sek/tim.

Har även pratat med en annan fd Bmw mekaniker som säger att han hört att det varit en bulletin från Bmw för den kan bli överhettad.

Han sa även att om man inte drar åt den ordentligt kan det bli som så att den vibrerar lös när man kör. Tydligen inte helt ovanligt då den är svår att dra åt

Nu är jag i den situationen att den auktoriserade Bmw handlaren vägrar att rätta till sitt fel utan att klå mig på mer pengar.

Jag ska försöka fixa det själv i helgen eller anlita den fd Bmw mekanikern.

//Enslow

Som sagt, fixar du det själv (eller på kompisnivå) besparas du lidande....

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.