|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut en ny 540i från Bents Bil i Halmstad för ett år sedan, sommardäck (run flat) på och dessa har rullat en säsong. När däcken hämtades ut efter vinterförvaring så hade däckverkstaden markerat en tydlig "bula" på vänster framdäck. Ingen yttre synlig påverkan. Bents Bil är ovillig till att ersätta däcket utan hänvisar till Pirelli - de frånsäger sig ansvar! BMW:s unika däckförsäkring som täcker i stort sett alla typer av skador, även självförvållade "trottoarskador" menar Bents Bil bara täcker lösa däck sålda över disk - inte motsvarande nya däck som levereras med ny bil! För min del är det dock självklart att även däcken ingår i bilens nybilsgaranti. Nu till min fråga; bilen är fyrhjulsdriven och samtliga däck har ett mönsterdjup på 6 mm. Hur stor skillnad får det vara i mönsterdjup mellan de olika däcken? Kan jag byta enbart vänster fram eller behöver jag byta även höger fram eller kanske rentav alla fyra däck? | |
| Lite deja-vu. Har du testat med att åberopa KL? Kan du kanske få "hjälp" den vägen? | |
|
Konsumentköplagen gäller naturligtvis så ersättningsfrågan ska nog ordna sig - ville bara upplysa om hur BMW Halmstad tar sig an det här problemet. Byta däck måste jag göra, frågan är bara hur många? |
|
| Hur många mil har du rullat på sommardäcken? | |
|
Ca. 1500 mil, 6 mm kvar. |
|
|
Dejavu... Köpte en likadan bil från samma handlare, vid ungefär samma tid. Har problem med fälgarna som bilen levererades med (som jag skrivit om i annan tråd). Även detta vägrar BB göra något åt. Synd att "service"- avdelningen ska förstöra den fina känslan som säljarna lyckades ge en... Pratade med konsumentvägledaren som tyckte att jag hade ett solklart case. Ska fila lite på detta och sen lämna in ett yrkande så småningom. |
|
|
BMW anger själva max skillnad i mönsterdjup på x-drive till 2 mm. Så det är väl kanske ett gränsfall... Höger bak slits mest (är iofs mer markant på enbart bakhjulsdriven bil), så OM du väljer att köpa bara ett däck - lägg det där. Det stämmer även med BMW:s instruktioner om att däck med bäst mönsterdjup skall monteras bak. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som svar till Onelife kan jag bara säga att tänk så lätt man kan förstöra en kundrelation, det här är min 7:e BMW från Bents Bil i Halmstad och också den sista - det finns andra BMW-handlare i landet! Johan B - tack för infon. Glömde säga att bakdäcken är bredare så tyvärr fungerar det inte att lägga ett nytt däck bak. Får nog bli två nya framdäck. |
|
|
Tror du klarar dig med ett nytt framdäck. Svårt att bevisa att du inte orsakat bulan men du kan ju alltid försöka. /M Mina bilar: Länk |
|
| Gissningsvis är det en separation i däcket. Uppstår även relativt vanligt utan någon yttre åverkan. | |
| Tack jsn, det låter rimligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.