AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.274

E39... 520i vill inte.

Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport
2.0TDI optimerad till 210hp -07

Håller på att hjälpa en kompis att få igång hans 520i e39 2001, som han har haft stående. Vi bytte bränslefilter, stift, luftfilter och även ventilkåpspakning då den tryckte ut olja på grenröret.
Bilen går jättebra när den är kall och inte hunnit uppnå hög värme på alla detaljer för då börjar problemen.

På tomgång går den kanon bra, den startar utan problem och går väldigt jämnt. Men så fort man ger den gas så händer nästan inget. Den går oroligt och vill inte varva upp, misständer och bara dör när man håller gas. Gjorde felsökning med BMW scanner och hittade att givaren till avgaskammen gav ingen signal. Nu är den bytt men problemet kvarstår.

Kan någon klok komma med förslag på felet.
Detta får jag upp som är kvar av felen och går inte radera
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Var det inte dom som felkodsläsaren inte kunde skilja på insug och avgas, egentligen är det givare på insug som har felet? OBS bara originalgivare!

Tempfelen känner jag inte igen, har det att göra med lambda sensorer?

FAF
Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport

så man ska inte byta till eftermarknadsgivare fast felkoder försvinner?

1.429
FAF
X4 30d -16
Jag relaterade det till att den fortfarande går dåligt och att det då kan vara fel på givaren på insugssidan.

Men 5A, 5B och 5D felen verkar knepigt, dom är inte aktiva i alla fall enligt din bild. Hittade det här
Länk
verkar inte finnas temp sensorer annat än på M3. Men kolla kablaget till Lambda sensorerna.

För att gå tillbaka hur den går så låter det som en läcka i insugsystemet, antingen i bälgarna efter luftmassemätaren eller i vevhusventilationen. Lyft på oljelocket när den går på tomgång, det ska vara ett svagt undertryck där, absolut inte mycket.

FAF

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min erfarenhet av bara en dålig kamgivare på M54 är att bilen är fullt körbar men saknar lite effekt. Det här låter som något annat.

// Magnus

Sa
11
SabahudinS
520d touring-12 skräp
520i E39 -00
Tror att det är ett igensatt vevhusventillation, känner igen detta för jag har en liknande.

Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Det elektriska spjällhuset kan ge samma symptom. Har haft problem med mitt vid köer/stillastående under längre period. Går bra på tomgång men dör vid gaspådrag. Dock så hade jag felkoder på detta.
Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport

Nu är jag riktigt sur på bilj_velen. Nu går den som en påse popcorn. Så fort man ger gas så pludrar den och smäller i insuget. Går jättefint på tomgång men våga Fan inte röra vid gasen. Snart blir det skroten för denna E39 om ingen kommer med nånting som kan hjälpa....
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vet inte vad du förväntar dig med nu har du fått 3 bra saker som bör kollas upp.
-Spjällhuset, kanske räcker med att lossa skarvdonet/göra rent och montera tillbaka
-Läckage i insugsystemet bälgar/slangar (pyser det nånstans)
-Vevhusventilationen (endast svagt undertryck tillåtet)

/FAF
Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport

Tackar för alla bra idéer som ni kom med. Jag ska avslöja för er orsaken till allt strul med 520... Jag testade byta bensinpumpen trots att det pumpades fram bensin till motorn men inte tillräckligt med tryck. Efter att pumpen bytes ut så fungerade bilen som en 525... 😊😊😊
Hoppas detta kan hjälpa andra i framtida motorarbeten.
K2
348
K2
523i -97
Både symptomen och det du berättar påminner väldigt mycket om vad gjorde med min e39 523i för några år sedan.

Bytte bränslepump och filter, hjälpte inte i mitt fall. Felet var en kamaxel- (eller möjligen vevaxel-, minns inte) givare som korrekt diagnosticerades av BMWhat, nuvarande Carly bildiagnos.

Perfekt funktion därefter.

Ett år senare märker jag att den trycker ut olja så att det blev oljigt på ventilkåpan. Inga direkta driftsproblem i övrigt men litet knepigt startbeteende ibland, startmotorn varvade satan inan motorn drog igång. Kollade undertrycket i motorn och det visade sig vara ett övertryck. Bytte vevhusventilation, rensat oljepåfyllningsröret och perfekt därefter.

Uppenbart att vi är inne på en matris av liknande symptom som kan kopplas till olika felorsaker, bra att känna till dessa för liknande motorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.