AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.431

E91 325DA med väldigt många mil...

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Går det att sälja en bil med över 30k mil på mätaren? Jag har en 325DA 09:a, M-sportpaket, Navi Pro och Pro logic - ljudpaketet osv. Så ganska välutrustad men den har gått ca 32 500 mil. Alltid servad på BMW, nya sommardäck (Eagle 1). En hel del stenskott har det blivit och den är inte i mint condition (det är ju en bruksbil) men det är i huvudsak landsvägsmil och det är långt till jobbet så det är väldigt sällan den inte fått gå ordentligt varm. Inga bekymmer med partikelfilter eller avgasvärden eller så. Besiktningen gick som vanligt bra med blankt papper.

Går det att få något för en sån? Jag är skitförtjust i den men vill byta till något nyare och är lite orolig över att handlare inte kommer ta den i inbyte.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varje vara har sin kund. Maila mig bilder, info och hur mycket du skulle vilja ha för bilen, så kanske vi kan göra affär
mvh
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
325d, på den tiden var det väl fortfarande en sexa i 325d?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja. en av BMWs mest hållbara motorer överhuvudtaget dessutom.

-------
//Lövet
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Ja det är en skitfin motor i den. Tack för svaren. Jag mailar om jag behöver sälja privat Marin.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En del handlare kommer nog inte vilja ta in den, eller ge underbud bara för att milen är höga. Jag skulle alla gånger försöka sälja den privat.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
En gissning att du får runt 30 000 för den.
Hos bilhandlare 10 000 mindre, men beror nog rätt mycket på vad du byter till hos handlaren. En större handlare med lite dyrare bilar skickar den direkt till en mindre handlare med billigare bilar.
Handlarna verkar gå på färdiga prislistor rätt av och tittar inte så mycket på skick och utrustning, bara allt fungerar. Privat skulle i alla fall jag själv värdera om det är bra däck, nyservad, bromsar i bra skick osv. Annars får jag ju själv fixa allt det under första året och blir mycket pengar relaterat bilens värde.
Så byt in eller till bilaktuion om bilen är ok men inte mer, privat försäljning om den är pedantskött. Tvärtom så tappar du pengar hos handlaren, eller kan få svårt att sälja den privat. Du kan ju alltid lägga ut den på annons om du får skambud av handlaren, om det inte är någon som köper den byter du in den istället.
Min uppfattning har jag bildat mig på att jag nyss gjorde mig av med en 320d som var något äldre än din, men med färre mil.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Nyskattad och nybesiktigad så kan du säkert få runt 40 för den privat utan problem.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ligger ju en halvrisig 325d M på 26000 mil ute nu på nån slags auktionsfirma..26-32 tusen mil kvittar, är ju ändå skick/service som avgör tycker jag vid försäljning av långmilare.

Den bilen är redan uppe i dryga 50000..
32500 mil är inte väldigt många mil enligt mig. 50000 mil är väldigt många mil. Priset har jag ingen aning om, men en sådan här "långmilare" som fått massa slitdelar bytta de senaste 5-6000 milen kan mycket väl vara ett säkrare köp än motsvarande 20000 milare där inget är byt (väghållning, bromsar, kylning som exempel)
De flesta 325d -09 ligger väl kring 85-95 i de fall de gått runt 15.000-25.000mil, nu är denna värd mindre då den gått längre men runt 55-65.000 borde vara långt ifrån omöjligt. I synnerhet inte om den är välvårdad, har m-paket osv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Han skriver specifikt att den inte är i mint condition...

Jag tror mellan 45-60' är rimligt.
Sant, men vilken brukskörd bil med 32.000 mil bakom sig är mint? Att den ens är servad enligt bok och på märkesverkstad tillhör undantagen för bilar av den åldern.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Nej det är väl kanske lite ovanligt att serva enligt bok och på märkesverkstad för en bil som gått så långt men det har blivit så. Jag är nöjd med min verkstad och de påpekar grejer som behöver göras men försöker inte pracka på en onödiga saker.

Det här har varit den bästa bil jag någonsin haft, vilket kanske inte är så konstigt förvisso eftersom jag kört den över 30k mil och haft den i nio år. Jag älskar bilen och det känns lite sorgligt att göra sig av med den. Jobb och familj kräver dock att jag har en bil som inte blir stående plötsligt och risken ökar väl ju längre den går har jag tänkt så jag måste ha en nyare. Ingen garanti med en nyare bil men lägre risk.

Jag har gjort det som behövts när jag har märkt något eller om verkstaden sagt nåt, men det har mest varit vanlig service och slitdelar. Ovanligare reparationer var t ex en av låsningarna för motorhuven som jag bytte i höstas när den plötsligt bara låste på ena sidan.

Nej den är inte i mint condition. Det är stenskott i lacken och jag har fått lite rost på bakluckan och runt ett större stenskott på huven. Min son bestämde sig i yngre år för att det var en bra idé att slänga sten på pappas bil så jag har märken på förarsidan som är irriterande men att lacka om en bil som gått så långt... Well, det är kanske inte första prio.

Jag lämnade den som sagt till handlare som först sa att de inte tog emot bilar som gått så långt men som sen gick med på att kolla den. De hade en mek som sa att det inte fanns något att anmärka på maskinellt eller mekaniskt. Tvärtom tyckte de att den var fin. Lacken drog dock ner priset så jag får 35k för den.

Jag förstår värderingen. De måste hitta en kund som vill ha en bra bil men som kan leva med stenskott inte bara på huven men även på sidan och det drar ner priset. Den dyker väl upp på nån auktionssajt vad det lider.

Jag kommer sakna den i alla fall. En riktig BMW.

Hoppas att ersättaren blir bra. Och att den här regeringen blir kortvarig och ett mer dieselvänligt alternativ kommer in... hehe

Tack så mycket för värderingarna. Väldigt intressant att läsa era synpunkter.
Sålde privat en jämnårig (2009) 320dA sedan med 39 000 mil för 40 000 kr tidigare i år. Bruksskick, ingen extrautrustning förutom advantage paket och helläder.
Din 325dM hade varit värd betydligt mer. Varför denna oro kring mil? Handlaren kommer saluföra din bil för dubbla priset. Synd att du sålde bilen!
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Grattis till försäljningen!

Jo, jag som känner bilen vet att den är värd mycket mer än vad jag fick för den och jag borde kanske tagit mig tid till att försöka sälja den själv. Jag har så jobbiga erfarenheter av folk som ringer på bilar man satt ut på blocket bara. Det hade kanske varit värt det ändå.

Nåväl, man lär så länge man lever.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.