|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Söker ett härligt sportavgassystem till en e46 330i sedan och vill gärna få ut ett bra härligt ljud på låga varv. Har ni några tips på hur man får den att låta lite vassare och mer bullrigare på lägre varv och isåfall vad har ni köpt? MVH Rall | |
| Med risk för att man tjatar...Eisenmann. Länk | |
|
Är detta ett helt byte av avgassystem vi snackar om? |
|
| Från kat och bakåt. Man skippar mellandämparna + sportigare slutdämpare. Lär låta markant mer annorlunda | |
|
Håller med där. Blir det ett Eisenmann så är det nödvändigt att välja Race. Sport låter inte alls lika skönt. Samt även ljudröret som nämns. Vill man köra fullt ut så ska man även byta från grenröret. Då får man ett underbart raspigt ljud. Men det kostar en rejäl slant. Klart mer för pengarna med dämpare + ljudrör. |
|
|
Har ett Eisenmann Race på min cab. Bara slutburken men tycker det räcker fint. Har läst om folk som även tagit bort mittendämparna och ersatt dessa med Eisenmann Soundrohr. Då verkar många tycka det är kul i början men tröttnar rätt fort. I min cab så finns det ett trevligt lågt muller när man kör i motorvägshastighet utan att det blir tröttsamt medan den låter riktigt gött på lågvarv med belastning en bit utanför bilen. Dock låter det inte så mycket i bilen. Har man en täckt bil kanske det krävs flera delar för att ljudet inne i bilen ska bli det man söker efter men tycker personligen att det räcker gott med att bara byta den bakre dämparen. Låter bättre än original, ser bättre ut utan att för den sakens skull kosta skjortan. Niklas Fransosen |
|
|
Tjena! Du säger alltså att du kör på ett eisemann race men bara slutburken vad innebär det? Är lite ny inom bil brancshen så försöker lära mig :) grejen är ju att jag söker något som gör satt bilen låter härligt på låga varv och det verkar ju vara något du beskriver. Sen så vad kostar något sånt här? MVH Rall |
|
|
Med slutburk menar jag den sista ljuddämparen, den du enkelt ser när du tittar på bilen bakifrån. Eller om du vill, den låda som de blanka rören sticker ut från. Sen sitter det ofta en till ljuddämpare mitt under bilen vilken i allmänhet är rätt svår att se. Även denna kan man välja att ta bort och ersätta med ett rakt rör, hos Eisenmann kallas detta rör för ett Soundrohr, ljudrör fritt översatt. Om man vill gå hela vägen så kan man byta hela systemet från katalysatorn och bakåt, ofta benämnt Cat-back. Ju mer man byter desto dyrare blir det. Jag tyckte då och tycker faktiskt fortfarande att det system som BMW monterade på en 330 var och är helt ok. Det är rostfritt, det låter lite och ser relativt snyggt ut i all sin enkelhet. Inget dåligt men inget direkt märkvärdigt heller. Det gör sitt jobb kan man väl säga :-) Varför valde jag då att byta? 1. Tyckte ljudet var lite väl återhållet, inte så sportigt. Knappt att det lät nånting alls. 2. De sista synliga avgasrören, även om dom förvisso var blanka, såg lite mesiga ut. Jag valde rätt snabbt ut Eisenmann som det system jag ville ha. 1.Det ser rätt original ut, dvs burken längst bak. Inte bara en rund burk eller en oval grej utan det ser faktiskt ut som nåt som skulle kunna vara gjort av BMW. 2. Det har två grövre rör (3tums) så visuellt blir det i mina ögon tuffare ;-) Man kan välja olika storlek och utformning, runda, ovala, två eller bara ett. 3. Med nivå Race låter det som jag vill ha det, lite mer lite mulligare, lite tuffare. Det finns en nivå som heter Sport men den ska vara mer eller mindre samma som BMW Original. Det var så då men hur det ser ut idag låter jag vara osagt. Jag betalade 6.000kr ungefär och köpte det av Xerius Racing som då var generalagent för Eisenmann i Sverige. Om dom är det idag vet jag inte. Sen betalade jag 1500-2000kr till en meck här i byn (Stockholm) för att montera det. Mitt är svetsat på plats, numera verkar dom köra med klämma. Detta var 2007 så mycket ljud har passerat slutrören som du förstår så priser och annat har säkert ändrats. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.