|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en e91 -06 som bakre lampan till vänster i luckan inte fungerar. Däremot säger datorn att det är höger lampa som är trasig. Provat att finna i forum men det är inte samma problem. Har nu felsökt fram till hanskfacket och har ingen spänning på den tjockare ledaren som är gul med svart streck. Höger lampa i luckan är gul med brunt eller violett streck har jag spänning på ända framme vid handskfacket. Trodde först den gick in i modulen under handskfacket men det gör den inte så jag vet inte riktigt var jag ska fortsätta hitta kabeln. Någon som har tips eller ev. ett elschema som jag kan se på vart den går. Ser att tidigare ägare felsökt men har ibland varit på en tunnare kabel som har samma gula färg med svart streck men de har inte heller lyckats hitta felet. Vilken modul går den till och var sitter den och varför säger felkoden höger när det är vänster lampa som strular? Tacksam för all hjälp. | |
|
Hittade nu något inlägg om att ljusmodulen hänger sig och att den inte går att byta utan om programering. Läste även att man kan koppla bort felsökningen så att den inte varnar men förstod inte riktigt hur. Har ett enklare trådlös OSB modul men jag vet inte om jag kommer åt alla dessa inställningar med detta verktyg. Min VIN kod är AG58171 och reg nr. XMB572. Kan man fuska och dra över höger lampas matning till den vänstra eller det ger ännu fler problem? /Håkan |
|
|
Hej, Skrev just ett längre inlägg, som bara åts upp av systemet. Jag kanske halkade till, men nu bara kort. Elschema: Länk Ljusmodulen, FRM, låser sig efter ett antal försök att tända en icke fungerande lampa. Sök här ovan på FRM för mer info. Du kan inte tjuva ström från en fungerande lampa. Ger högst sannolikt bara fler problem. /Lennart Edit: glömde: grundproblemet kan väl vara en avböjd kabel vid luckans gångjärn. Minns inte om E91 är utsatt, men många andra av touringmodellerna lider av denna onödiga åkomma.n |
|
|
Tack lenwib! Jag hittar däremot inte min kabel på något av schemorna trots att jag letat bland många, Skicka gärna länk till det schemat som hänvisar till mitt bakljus med tråd som är gul/svart. Var sitter ljusmodulen och går den att byta, serva eller återställa. Har en viss kompetens att byta komponenter om så behövs, ex. drivtransistorn till bakljuset, Läst att det är någon typ av MOS-FET transistor. Tack för infon! |
|
| Missade din fråga om kabelbrott vid luckan, men som sagt har jag mätt ända fram till handskfacket och jag har ingen spänning där hellre. | |
|
Här bör du kunna hitta fram. Färgkoderna är både illustrerade och bokstaverade. Om du trycker på de blå beteckningarna, länkas du till detaljerade upplysningar, bl a om var grejen ifråga är placerad. Länk Gällande gångjärnsproblematiken var det bara ett observandum. Men har du koll där, finns det inget att tillägga. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.