|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Så kan det vara, rent generellt verkar rabatterna på 40i modellerna vara sämre, bortsett från f34. | |
|
@ grelle gav ca 100 mindre än vad första ägaren betalt efter rabatter. |
|
| Kan mycket väl vara så att rabatterna är sämre på 40i modellerna. Hade helt glömt bort att räkna med nya fordonsskatten, med den blir det omöjligt att räkna hem en ny jämfört med en -18 årsmodell. Satsar på att hitta en begagnad med rätt specifikation, det är trots allt ingen panik. | |
|
För att få ”ordentlig” rabatt behöver du ett avtal du kan handla på... t.ex bmw club schwedens, det ger dig 8% rabatt. Den rabatten står bmw Sverige för. Sen brukar åf kunna ge ytterligare 2%. När jag köpte min 140 tog jag in offerter från 3 olika bmw-åf-kedjor... fick 10% hos alla. |
|
| Jag fick 9% på en ny M140i xDrive, beställde sommaren 2017. | |
|
Okej, det är bra att veta. Upplever att man kan få riktigt bra rabatter på nya lagerbilar också, dock kryllar det inte om nya M140 hos handlarna runt om i landet. Ska eventuellt kolla på en manuell M140 kommande vecka. |
|
|
Ja, det gäller att pruta på nu medan man fortfarande kan. Hux flux så kommer BMW göra som Merca och ta över all försäljning på egen hand. Då är det satt pris som gäller, och man får försöka fiffla med inbytet istället. Det är dock lite klurigt, iom att det är en handlare som tar hand om den biten, och inte Merca.. Hmmmmm |
|
|
Det har dragit ut på tiden, men nu närmar det sig bilköpet, ska ta mig tid i juli eller början av augusti. Fortfarande total avsaknad av M140-man tillsalu i Sverige, är det värt att köpa i Tyskland? Prisbilden är ca 30 tkr billigare där. Börjar även fundera på alternativ, Golf R etc. Vilka är era rekommendationer? Budget är upp till 350 tkr. Bilen ska fungera till vardagssysslor och längre resor, men inget jobbpendlande. |
|
|
Golf R har jag flera polare som köpt, kör med de ett par månader sen är de ute på blocket igen. Ofta många ägare på dem. Höga förhoppningar att det är en häftig bil..3 veckor senare förstår de själv att de gått på en nit :) Golf R kan inte jämföras med 140, inte en chans! 140 med 6:an är svårslagen, det är big smile varje gång man startar den. Precis så det ska vara ! Det ska vara kul att köra bil eller hur ? Import osv har jag ingen koll på :( |
|
|
Mycket möjligt att det är så, Golf R och Audi S3 är lite tråkiga, inte riktiga rallyjärn som Focus RS eller Subaru STi etc. Hur funkar diffen? Är det en märkbar skillnad? |
|
|
ja bara fint med diffen ! Det är enklare att hantera kraften. Inga överraskningar som det var innan. Stabilare i högre fart. Om jag kör över ett fartgupp i 10 km/h kan jag trampa full gas och nästan släppa ratten så går den rakt fram utan hjulspinn. Denne video är det bästa jämförelsen jag hittar: Vid 25 sekunder ska han ut från stopp, se på rattrörelsen ! Bara en lite mjuk justering som är störtskön. |
|
|
dessa rallyjärn kan du inte ha i längden, samma som M2. Det blir för mycket hoppande och inte så bekvämt. Ska du ha bruksbil så avstår från de du nämner. Läste ett inlägg från Tony på TRL i England som jämförde M2 och M140. "Then some say of the M140... but its not an M2... and you are right, its not. Because the M2 is a hard riding unforgiving speed machine with an MdCT box that is not a patch on the ZF8 when driven "normally"... the M2 excels only when over 9/10ths... I don't live at 9/10ths. I want adaptable suspension. Sorry, that's just me. The M2 is a pain in the **** to drive in town. I did 5000 miles in one so I feel I have the right to say that. Give me an M140 Shadow with adaptive suspension any day." |
|
|
Låter bra med diffen, vore ultimat att hitta en begagnad med lsd och man. Lsd gör det lite drägligare på vintern också. Har kört en del Evo 8, det är kul, speciellt på vintern eller grus, men inget jag vill åka i 80mil på E4an. |
|
|
en liten film, ta det för va det är. Det var varmt så testade en launch, har gjort ca 5,6 stk totalt. Det är för svårt att få ner effekten i backen. Jag såg en kille som hade launchat över 150 gånger med x-drive. Tvärstaget i bakvagnen var knäck tvärt av ! Han hade massiva vibrationer i bakvagnen i farter över 200...när han visade staget tappa jag hakan ! Killen lever för launch, han har även en C63 amg som för känna på launch varje dag. |
|
|
Såg ut att greppa bra trots 470 hk! Ser ut att gå riktigt bra, samma tempo som en E60 M5 om inte bättre till och med. Kom ut en fin med aut i södra Sverige igår, för 370 tkr, verkar vara såld direkt. Hade tänkt ringa på den idag. Finns en man med fin spec i Tyskland, Länk Lite äldre 2016, så utan LCI 2. Instrumentklustret bryr jag mig inte om, men hur stor är skillnaden mellan iDrive 5 och 6? |
|
|
Största och egentligen enda skillnaden mellan iDrive 5 och 6 är utseendet... iDrive 6 uppleva som modernare (även om 5 känns väldigt modernt också). Dock upplever jag, och dom flesta andra, att 5an är mer lättöverskådlig/arbetad. JAG hade inte betalt en spänn extra för 6an. Disclaimer, har själv iDrive 5 men kört med 6an i 1-2 månader. |
|
|
Ska eventuellt köpa en m140 med xdrive nästa vecka, är det ett misstag att köpa x-drive? Sämfe andrahandsvärde än rwd? Ge mig för och nackdelar. |
|
|
Bättre med xdrive, enligt mig, känns fortfarande som en bakhjulsdriven bil på torrt, enda nackdelen e väll om du vill sladda... fast med en rwd behöva diff för det... xdriven e kung på sladdandet på vintern istället. Angående andrahandsvärde så är det väll knappast bättre för rwd? Vågar garantera att du inte blir missnöjd med xdrive... dom enda som jag hört förespråkar rwd e dom som aldrig haft xdrive. Jag har xdrive idag och har tidigare haft rwd bmw... |
|
|
Tack för bra svar, är ingen sladd kille hehe, haft m135 för 4 år sedan med xdrive och var nöjd. Haft 535f11 var väldigt nöjd. Menar mest att m140 rwd blir förmodligen den sista bakhjulsdrivna 1-serie vilket enligt vad jag tror kommer göra den får ett sjukt bra andrahandsvärde, Jag som köper x-drive får ju konkurent från nya m135 som med är x-drive. M140 rwd ståe ensam på toppen. Förstår du hur jag tänker?. Ang priset på mitt objekt så är det 365000kr för en 2017 som rullat 1500mil, Utrustning: adaptivt chassi/stötdämpare Varijabel sportstyrning. Sen är det inte så mycket mer extrautrustning. Är ändå en av det lägsta på blocket med minst mil. |
|
|
Jag har inte haft någon xdrive bil med större motor, dock provkört M135i xdrive tidigare och gillade den inte, kändes understyrd. Det kan berott på däcken. Köper en bakhjulsdriven imorgon eller på måndag, med manuell, för att jag gillar den känslan. Men vet mycket väl att jag kommer svära i vinter och när jag står i bilkö, men jag tar hellre det än en xdrive och automat. Det hänger mycket på hur bilen ska användas, jag behöver inte köra med bilen om det är dåligt väder. Pendlar oftast med buss till jobbet och bor centralt, så bilen kommer användas mer till ”nöjesturer”. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.