AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
12.131

Köpråd M140i alt M135i

Sida 1 av 3
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Som rubriken lyder är jag intresserad av köpa en M140i eller alternativt en lci M135i. Generellt tycker jag de begagnade som finns till salu är högt prissatta, för en M140i ca 400 tkr. Väntar på offert från BMW Mölndal på en som jag specat själv, bruttopris var 506 tkr, vilken rabatt kan man förvänta sig?
Problemet är att de endast säljs nya med automat och jag helst vill ha manuell och bakhjulsdrift, då den ej ska användas som pendlarbil och begränsat på vintern.

Ni som har M135 och M140, vilken utrustning bör man ha? Föredrar ni aut eller man? Bakhjulsdrift eller Xdrive? Någon som har Lsd installerad och är det värt det?

Har tidigare provkört M135i Aut, både bakhjulsdriven och Xdrive, på torrt sommarväglag kände jag ingen skillnad förutom att styrningen kanske var tyngre på Xdrive.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Navi, soltak och H&K uppskattar jag!

För mig ska en rolig bil vara manuell och då är endast rwd aktuellt. Bilen känns perfekt i den kombinationen!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Skulle säga att rwd är viktigast om det är körglädje man vill åt. Tyvärr tyckte jag att min m140ix blev för steril med xdrive. Automaten är dock en smaksak, men för ren körglädje skulle jag säga manuell men Zf8an har många fördelar.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
2WD är det bästa, 4WD är bra på vintern men...som du säger märker man ingen skillnad. Automaten är skön. Manuella bilar är väl häftigt men jag tror automat är bäst och mest praktisk.

Jag får LSD installerad i veckan. De sägs göra super skillnad.
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Känns bra med stöd för rwd!
Intressant att du för LSD installerad i veckan pellepirat, du får gärna skriva en redogörelse för hur stor skillnaden blir. Är du nöjd med din M140 annars?

Angående utrustning så har jag tänkt:
Navi-Pro, HK, Adaptiva M-chassie och inga RFT däck
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag är mycket nöjd. Jag har haft ja många bilar och mc genom åren. Denna kommer jag behålla för alltid. Bästa bilen jag haft någonsin.

Jag valde bort allt extra krismskrafs. Jag är emot allt "high Tech" som Nav osv. Stöldrisken är mycket större om de ser en stor skärm i BMW:n.

yes jeg skriver senare i veckan !

jag fick nog 9% på nypriset.
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Det låter lovande. Har du vanliga eller adaptiva chassit?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Adaptivt chassi är rätt schysst, men drygt att man inte kan konfigurera det som man vill i körlägena. Sen förstår jag inte varför alla tjatar över xdrive på en bmw, visst hellre det än fwd men rwd är så mycket roligare i 95% av tillfällena. Det är 20k i inköpspris, 6-8% högre förbrukning, tyngre bil, sämre styrning och mer som kan gå sönder, för kanske 10-15 dagar per år.
6vxl manuell låda har sista årsmodell 2018 på M140i, det finns 15st M140i/6 F20 i Sverige och ingen F21. Av M135i/6 F20 LCI finns det 10st i landet, ingen F21.

Stephan
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
F21 slutade ju säljas i Sverige i samband med (första) faceliften.
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Tack Stephan735i för informationen! Om jag bestämmer mig för en manuell så kan det vara läge att leta i Tyskland, såg att priserna ofta ligger bättre där också, ca 30000 euro.

Om man ska sätta in ett steg 1 trim i framtiden, är det någon av växellådorna som är att föredra ur hållbarhetssynpunkt?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ska du höja effekten så verkar Zf8an tåla väldigt mycket. Men rekommenderar att göra oljeservice på lådan vid 6-8000 mils intervall.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
kommer även månag ZF8 tuners nu på markanden. Om du ska optimera så kanske du ska optimera växellådan med :)
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Fick offert från BMW Mölndal idag, endast 7% rabatt, väldigt lågt på en modell som snart ersätts av en ny. Frågade även vad de tar för LSD, 39000 kr, så i runda slänga lika mycket som rabatten på bilen.

Angående växellådan så förstår jag det som att manuella är samma i Mx40i som M3/M4, så den bör tåla en del. Kopplingen kanske skiljer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fråga fler handlare. Jag fick 9% på min och det är snart 4 år sedan. Med tanke på nuvarande läge borde 10+% vara mer rimligt.
Satt i samma sits som dig och tog in offert från 5 handlare, alla hade ungefär samma rabatt - runt 35-45k på en bil som kostade 520-530, dvs 7-9%.

Sen får du även räkna med skatten på runt 9000:- per år i tre år när du köper en ny.

Hittade en -18 LCI Xdrive med nästan all utrustning som jag ville ha för 100k mindre än ny så slog till på den istället.

Trevlig bil och du lär inte ångra dig :)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
fördelen med beg är att du kan välja brt PPF , det kan du inte med nybilsköp.

Mest om du ska ha annat avgassystem eller trimma i framtiden. Då får du läsa på mer om vad du ska ha osv. BCS avgas kräver omkodning för bilen går i limp mode annars. Tror också du får lite mindre effekt på dessa bilar..men som sagt läs på lite om du har en stund över.

Sökord: Production date of PPF: 29/06/18

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De verkar ju bara finnas som automat nu så om du vill ha manuell måste du köpa begagnad. Mycket minus med ny bil om man tappar viktiga val (manuell låda) samt tvingas betala skatten. Däremot alltid kul med fabriksny bil.

Oavsett om man gillar manuell eller automat så kvarstår ju faktumet att automat är dyrare och att betala 20' extra (som nu prisats in) och inte få det man vill ha är ju jobbigt om manuell är det man föredrar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tobiass, hade den tappat 100' på ett år, eller jämförde du med bruttopriset?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Lite konstigt med bara 7% på en m140i nu. Fick 8,2 på min i februari 2018. På nya g20 330i fick jag 14,7% totalt. Borde vara tvärt om kan tyckas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Malcus, kanske är så att BMW säljer dåligt så BMW AG, BMW Sverige ger bättre rabatter nu. Men de har glömt bort vissa marginalmodeller som M140i, medan det är tydligt att ingen glömt 3-serien och 5-serien.

Endast spekulationer, men inte omöjligt att det blir nedprioriterat att hantera marginalmodellerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.